Cekker a tank helyén

2002.06.10. 15:18
A Man in Black lárvafejű kávéimádó földönkívülije köszöntött. IMac design, áttetsző kék műanyag kiegészítők, rendhagyó formák, simulékony, ahogy a legújabb mobilok olvadnak bele a tenyeredbe.
 
   
   

Az Aprilia tervezte F650 Funduro, majd az azt követő F650 GS sikere után a német gyár ősszel bemutatta legújabb egyhengeres utcai teremtményét, egy igazán urbánus közlekedési eszközt, az F650 CS-t, azaz a City Scarver-t. A CS sokkal több, mint a GS plasztikázott változata. A Scarver annyi új megoldással kérkedhet, hogy szinte egészen új motor.

 
   
 

Aki először meglátja, egyből a tankot, azaz a tank helyét veszi szemügyre. A teljesen egyedi tanktop-nak nevezett képződmény lumineszkáló plasztik korlátok között - a benzintank éppenséggel az ülés alatt helyezkedik el - egy többfunkciós tárolórekesz. Ha akarom tanktáska van benne, ami kivéve hátizsák. Ha akarom zárható rekesz a bukósisakomnak. Kívánság szerint egy komlett hifi cucc CD lejátszóval, erősítővel és aktív hangszórókkal, sebességfüggő hangerősségszabályozóval.
Készüljünk fel rá, hogy ezt senki nem fogja szó nélkül hagyni. Az irónikus viccelődésekkel nem kell foglalkozni, csak irígylik a lábáztató-pelenkázóasztalt.

 
   
   

Ahogy a GS, úgy a CS is a Rotax által kifejlesztett 652 köbcentis vízhűtéses, egyhengeres, Bosch injektoros motort kapta. A kipufogó azonban más, az új, (sajnos) alul elvezetett, polírozott rozsdamentes acél rendszer inkább a hetvenes évek porcicáinak rémére, a Raketa porszívóra emlékeztet. Csinosabb lenne, ha a GS mintájára felül vezették volna el, nem is szólva arról, hogy a motor - a hátsó kerék egykarú felfüggesztésének köszönhető - legszebb részét takarja.

 
   
 

A légszűrőház és a kipufogó cseréjének köszönhetően az 50-es lóerőcsúcs magasabb fordulatszámon, azaz 6500 helyett 6800-on érhető el, míg a 61 Nm-es maximum hamarabb, 6000 helyett már 5500-on megérkezik. A dinamikus haladás érdekében ekkor érdemes feljebb váltani. Az egyes fokozat nagyon rövid, a legnagyobb csúcsforgalomban is azonnal felpakoltam hármasba. A váltóút ugyan kissé hosszú, de miután igazítottunk a meglazult faudifejen, már pontos volt. Viszont az utolsó sebességfokozatban is tiltásig pörög a gép. Csak legyen türelmünk kivárni, és akár 180 km/h fölé is noszogathatjuk a sebességmérő mutatóját.

 
   
   

A BMW történetében példátlan hátsó hajtás nem lánc és nem is kardán. Fogasszíj fokozza az elvetemült designhatást. A fogazott szíjhajtás sokkal csendesebb, nem kell feszítgetni, olajozni, és még hosszabb is az élettartama. Azért furcsa, hogy nincs rajta semilyen védőburkolat.

 
   
 

Az ülés alá szorult benzintanknak és a vázba integrált olajtartálynak köszönhetően a súlypont alacsonyabbra került, ahogy azt már az F650-en is láthattuk a motorolajat pedig a vázba töltötték, így spórolva a hellyel, és fokozva a keljfeljancsi érzést. Alacsony tömegközéppont, és az egykarú lengővilla beszerelésével elért nagyon kicsi, 1493.5 cm-es tengelytáv fokozott aggilitást és könnyedséget ad a motornak. Ha kell, csak megbillentem, és ott is elférek, ahol csak a robogósok. Az első telók az GS-ről valók, de inkább a városi utakra hangoltak. Hepe-hupásabb földutakon megeshet, hogy bekoppan.

 
   
   

Tesztmotorunk ABS-szel volt felszerelve. (Opcióként választható). Az F650-nel ellentétben nem kapcsolható, de sokkal finomabb működésű rendszert kapott. Normál esetben nem is adott magáról hírt, viszont a mexelésről lemondhatunk. A fogyasztás a legkeményebb csépelés után is 6 liter alatt maradt.

 
   
 

Vidéki kanyargós aszfalton érkezik a boldog motoros érzés. Csípőriszáló kanyarodási technikával szinte fektetni lehet a motort. Kezes, könnyű, első perctől adja magát, mint a kempingbicikli a kezdő kerékpárosnak. Robbanékony az alsó tartomány, ellenben langymatag 6000-es fordulatszám felett. Két személlyel is bátran elindulhatunk. Az eddig tesztelt motorokkal összemérve a CS elöl-hátul egyaránt a legkényelmesebb üléssel rendelkezik. Igazi piknik motor, extra kiegészítőként a hátsó műanyag csomagtartót hússütőrácsra cserélhetjük - kizárólag bajor őrülteknek. (A BMW embléma belesüthetű a steak-be.)

 
   
   

A utas kapaszkodót is magába foglaló utasülésre szerelhető 62 literes szövettáska vásárolható a Scarverre, ami csaknem az egyetlen használható megoldás, tekintve, hogy a standard magyar gumipókokat sehová sem lehet beakasztani.

A meghökkentő dizájnelemek csúcsa a fényezés. Tesztmotorunk azúrkékmetál volt, enyhe gyöngyházas stikkel, narancsosbarna - a gyár szerint szépia- üléssel, és narancsos arany tankbetéttel. Választható még arany-narancs metál, vagy beluga kék(ez egy egész világos kék) dukkóval is, persze az adott színhez illő üléshuzattal és betéttel.

 
   
 

Ez a motor tele van jó ötlettel, mint a szinte gondozás mentes és hosszú élettartamú szíjhajtás, az új egykarú lengővilla, ami sokkal jobb kezelhetőséget ad a motornak, mint azt a F650GS-nél tapasztaltuk, az ülés alatti benzintank, a motoros előtti tárolórekesz hátizsáknak, zenének, doboznak, vagy bármi őrültségnek ami még az eszünkbe jut, a használt futurisztikus hatású műanyagok és egyéb matériák. És motorozni is kiváló rajta, kényelmes, praktikus és mindezeken felül nagyon VIDÁM.

Technikai adatok

Motor: egy hengeres, vízhűtéses, négyütemű, négy szelepes, DOHC
Furat x löket: 100x83 mm
Lökettérfogat: 652 ccm
Maximális teljesítmény: 50 LE 6800 1/min
Maximális nyomaték: 62 Nm 5500 1/min-nél
Kompresszióviszony: 11.5:1
Benzinellátás: EFI Bosch-BMW befecskendező rendszer
Üzemanyat térfogat: 15 l
Váltó: 5 sebességes
Váz: acélcső hídváz, olajtartállyal integrálva
Első futómű: 41 mm-es teleszkópok, stabilizátorhíddal, 125 mm-es rugóúttal
Hátsó futómű: egykarú lengővilla, központi rugóstaggal, 120 mm-es rugóút
Fékrendszer: elöl négydugattyús, hátul kétdugattyús egytárcsás fék kérésre ABS-szel
Kerekek elöl/hátul: 3.0x17 / 4.5x17 háromküllős könnyűfém felni
Gumik elöl/hátul: 110/70 ZR 17 / 160/60 ZR 17 tömlős
Méretek (hossz/szélesség): 2144 mm / 914 mm
Ülésmagasság: 778 mm
Tengelytáv: 1493 mm
Feltöltött tömeg: 189 kg
Ára: 2182000 Ft

Rendelhető extrák:
ABS blokkolásgátló fékek: 140034 Ft
Alacsonyabb ülés, így az ülésmagasság 750 mm: 0 Ft
Fűthető markolat: 48600 Ft
Elakadás jelző: 16200 Ft
fehér alumínium oldalburkolat: 0 Ft
Első táska: 10708 Ft
Hátsó táska: nincs info
Kemény doboz: nincs info
Zárható Audio System: nincs info
Sisak zár: nincs info

Köszönet a Wallis Motor Kft-nek a tesztmotorért.