Porig alázni

2005.11.15. 15:13
Kapcsolódó cikkek (1)
Még nincs két éve, hogy a BMW bemutatta legújabb, 1200-as boxermotorját, melyet elsőként az R1200GS óriásenduróba szereltek. A blokk mellett a motort érték bőven egyéb változtatások is, köztük számos könnyítő megoldás, így lenyűgöző mérete ellenére is roppantmód kezes gépet sikerült csiszolni a GS-ből. Nem csoda, hogy nyergében - amellett hogy hosszú, vadregényes túrákra indultak - egyre többen belekóstoltak az endurósportba. Ezt a hirtelen támadt igényt használta ki a müncheni székhelyű gyár, és Markus Theobald irányítása alatt kifejlesztettek egy sportcélokra alkalmasabb óriásendurót, a BMW HP2-t.

A boxer-fanatikusok álma végre valóra vált: a BMW kifejlesztett egy, az eddigi nehézkes debellák hátrányaitól mentes, felpiszkált és lekönnyített sportendurót, a HP2-t.
Nevében a HP annyit tesz, mint High Performance, azaz csúcsteljesítmény. Egyesek szerint a BMW HP sorozata a személyautók M sorozatához hasonlóan kivételes teljesítményű motorkerékpárokat fog jelölni. Az óriásenduró nem csak külsejében exkluzív. Idén 500, jövőre 1500 darab készül belőle, minden darab kizárólag megrendelésre.

A puritán, ám példanélküli külső minden részlete a praktikumot szolgálja. A néhány fős fejlesztőcsapat, a dizájnerek, a motorfejlesztő mérnökök mind lelkes motorosok voltak. A HP2 alapjául az R1200GS szolgált, bár az átszabások után alig maradt közös alkatrész. Fényezett elem alig van, a sportendurózás során sérülésnek kitett elemek anyagában színezett műanyagból készültek. Az új, ütésálló műanyag tankot a felső vázcsövek közé ágyazták, félig átlátszó, így az üzemanyagszint könnyedén megállapítható. Hogy ez mennyire nagyszerű dolog, az tudja csak, aki próbálta már egy laza erdei endurózás közben kannából feltölteni motorját. Az ülés felé a tank lekeskenyedik, így állva is jól irányítható a gép. Az ülésmagasság némileg lecsökkenti az érdeklődési kedvet, az alapesetben 920 mm-es ülés helyet opcionálisan 900 mm-est rendelhetünk. Van itt más is, ami a motor személyre szabhatóságát segíti elő: a kormánybakok 180 fokos elfordításával 20 mm-rel közelebb engedhetjük magunkhoz a kormányszarvakat. A kormány természetesen kúpos keresztmetszetű, ahogy a konkurensek versenyképes modelljeinél is szokás. A recézett szélű acél lábtartók jó szélesek, ezzel is az állva motorozást segítik elő. A fékpedál távolsága állítható egy speciális toldódarab segítségével. Az első lámpa és a sárvédő tartócsöve egyben erős kapaszkodóként is szolgál, segítségével a sárban-gödörben rekedt motort könnyebben meg lehet fogni és kihúzni. Ilyen kapaszkodót találunk hátul, az ülés alatt is. Az R1200GS tovább fejlesztett, kéthengeres, hatsebességes boxer-motorjának tömege minimális és speciálisan terephasználatra hangolták. Az alap GS-nél 5 LE-vel erősebb, 7000-es fordulaton 105 LE-t teljesítő blokk sportos teljesítményéért áthangolt elektronika, módosított befecskendezés és rozsdamentes acél kipufogórendszer felel. Már egészen alacsony fordulatszámtól megrázó a motor nyomatéka, 5500-as fordulaton éri el a 115 Nm-es maximumot. A kiegyenlítőtengelyt ezúttal mellőzték a blokkból, holt tömegével az se fogja vissza az így igencsak harapós motort. A szívó oldalon a felfröccsenő víz ellen speciális védelemmel látták el s levegőbeszívó nyílást, míg a kipufogónál 2 kilogrammot sikerült megspórolni a külső hővédő köpeny elhagyásával, és a dob lerövidítésével. A hatsebességes váltón csak annyi a változás a GS-hez képest, hogy a középső váltótengely erősebb csapágyakat kapott. Az egytárcsás, hidraulikus működtetésű száraz kuplung könnyedén adagolható. Az enduróépítésben szerzett 25 év tapasztalat alapján készült térhálós acélcső vázba vadonatúj és pillekönnyű futóművet építettek. A BMW ezúttal felhagyott a Telelever első futóművel, a sportgép a Marzocchival közösen kifejlesztett, 45 mm-es belsőcső-átmérőjű fordított teleszkópokat kapott. Azért ez sem nevezhető éppen hagyományosnak, hiszen a két villaszár nem egyforma, az egyik szárban a húzó- és a nyomófokozati csillapítás állítható, a másik oldalon progresszív nyomófokozati csillapításra van lehetőség. Végeredményben ennek köszönhető, hogy a hatalmas enduró nagyobb igénybevétel esetén is megőrzi lágy rugózását, mégsem üt fel, hála a maratoni hosszúságú, 270 mm-es rugóútnak. Hátul maradt a Paralever rendszerű felfüggesztés, a GS-énél 3 cm-rel hosszabb, kovácsolt alumínium lengővillával. Külsejét magnéziumszínű fedőréteg teszi látványossá és ellenállóvá. Világújdonság viszont a hátsó lengéscsillapító egység, melyet a Continental Automotove System-mel karöltve fejlesztett ki a BMW. A hagyományos rugóstagoknál 2 kilóval könnyebb, az acélrugót elhagyó, kizárólag levegős csillapítású egységben a levegőt (nem gáz, nem olaj), speciális szelepek terelik egyik kamrából a másik kamrába. A küllős enduró felniket elöl-hátul kétdugattyús Brembo nyergekkel szerelt tárcsafékek fékezik. Azt, hogy a BMW mennyire a versenypályákra szánja motorját az is mutatja, hogy a HP2-t nem gyártják ABS-es verzióban. A tömlő nélküli terepgumikat a Metzeler kifejezett a HP2-höz fejlesztette. A konzekvens súlycsökkentés eredménye, hogy a motor száraz tömege mindössze 175 kg, és teletankolva, útra készen is a bűvös 200 kiló alatt marad. A BMW saját enduró csapatot állított fel, hogy motorjának minőségét, és teljesítményét letesztelje. A finn sztárversenyző, Simo Kirssi a német országos krossz bajnokságot (GCC) nyerte meg, míg Jimmy Lewis a kaliforniai Baja 500 és a Baja 1000 embert és motort próbáló sivatagi versenyeken is helyt állt. A BMW eddigi gépeihez képest a HP2-t képességei sokkal alkalmasabbá teszi a kemény terepek leküzdésére. Minden idők legerősebb és - a súly- és teljesítmény adatok alapján talán ezt is mondhatjuk -, a legjobb off-road gépét készítették el.

Műszaki adatok:

BMW HP2

  • 364
    Kéne:
  • 80
    Nem kéne:
Motor: négyütemű, kéthengeres, hengerenként 8 szelepes, boxer
Hengerűrtartalom: 1170 cm 3
Furat x löket: 101 x 73 mm
Max. teljesítmény: 105 LE 7000 1/min-nél
Max. nyomaték: 115 Nm 5500 1/min
Keverékképzés: üzemanyag-befecskendező
Kuplung: egytárcsás száraz kuplung
Váltó: körmös kapcsolású, hatfokozatú
Véghajtás: kardántengely
Váz: térhálós acélváz
Futómű elöl: 45 mm-es fordított teleszkópvilla
Futómű hátul: BMW Paralever
Fékek: elöl 305 mm-es, hátul 265 mm-es tárcsafék, kétdugattyús Brembo féknyergekkel
Kerekek: fűzött kerék alumínium abronccsal
Méretek (h x sz): 2350 x 880 mm
Ülésmagasság: 920 mm
Tengelytáv: 1610 mm
Tank térfogat: 13 liter
Tömeg (száraz): 175 kg
Fogyasztás: 90 km/h-nál 4,1 l/100 km, 120 km/h-nál 5,5 l/100 km