Egy túramotornak igazi megmérettetés dukál. Biatorbágy-Budapest útvonalon nem érdemes makettkodni. Számoltunk, egyeztettünk és megszületett a döntés, ötezer kilométer alatt talán kiismerjük a BMW K1200 LT-t.
Az úti beszámolót sem ússza meg a kedves olvasó, de mindenek előtt lássuk, mit tud egy ötmilliós túramotor.
A gépátvételkor a szervizben rövid tájékoztatót kaptunk
melyek azok a dolgok, amikkel együtt kell élnünk az elkövetkezendő
tíz napos teszt alatt. A rotációskapa szarvaira hajazó kormány csak
az első métereknél volt furcsa. A motorkerékpároknál szokatlan
felszerelést hamar megszerettem. Csupán csak a motor tömege volt
az, ami sokszor leizzasztott.
Nemrég, a
BMW Adventure tesztjénél küzdöttem a motor súlyával, és akkor jól
meg is kaptam egy olvasótól, hogy mit várok 240 kg-tól. Meg kéne
tanulnom motorozni. De sajnos hiába küzdök, amikor ismét egy új
kihívás érkezett az LT szerény 500 kilójának személyében. Az
átvételkor a lelkünkre is kötötték:
ha dől a motor meg se próbáljuk megtartani, meneküljünk és
mentsük az irhánkat, mert a megpakolt feltöltött motor csúnyát
lapíthat. A forgalmi engedély 600 kg-ban definiálta a megengedett
tömeg felső értékét.
A felmelegedett aszfaltba szügyig süllyed a központi sztender |
A teszt során mégis megúsztuk komolyabb borulás
nélkül. Csupán egyszer, egy megfeszített nap után, a sötétben az
éjszakai szállást keresvén borultam be a szántásba. Puhára dőlt a
motor, és
időben leugrottam róla. Az oldalán kialakított gumiütközők
egy betonra érkezésnél is megvédik a járművet, bár olyankor az
oldaldoboz fényezése is sérülhet egy kicsit. A nyomok
tagadhatatlanul bizonyították, hogy a tesztmotorral ez már többször
is előfordult.
Három, a motor szépséges vonalába illeszkedő óriásinak tűnő
láda hivatott a csomagok kényelmes elhelyezésére. Hiába a belső
világítás és pipere tükör, sajnos két személyre a térfogatuk igen
kevéske. Az előre kikészített holmik revízió alá kerültek, és
először ruhák, termo bélések, majd a sátor is az "otthon marad"
kategóriába került. Igaz a bal oldali dobozból a CD tár jókora
helyet foglalt. Sebaj legalább zene lesz.
A dobozok zárszerkezete kiváló, könnyen kezelhető,
lehetetlen a magától kiborulás. A hátsó doboz határolóját
becsukáskor egy orsó csévéli vissza így elkerülhetjük a madzag
becsípődését. Körben a gumitömítés - akár zuhogó esőben is -
tökéletesen szárazon tartja belsőt. Ezt sajnos tapasztalatból
tudom.
Visszatérve a zenére. Én is hitetlen voltam, de
tanukkal tudom bizonyítani,
élvezhető a zenehallgatás egy bizonyos sebességhatárig. Négy
hangszóróból szól, és egy elektronika figyeli a sebességet,
miközben hangosítja és halkítja a zenét. A teszt motoron, a CD
táron kívül a tankba is CD lejátszót építettek így hét lemezzel
indultunk az útnak. A felnyitható és zárható ajtócska alá a CD
lejátszó helyett, természetesen rendelhető magnó is. Itt van hely
még egy-két apróságnak is. Én a telefont és a fényképezőt zsúfoltam
bele.
A bal oldali kormányszarv elengedése nélkül
állítható a hangerő és irányítható a CD-tár. Egy hasonló kapcsolót
kap az utas is, így jobb kézzel kordában tarthatja a hangerőt. A
kormány bal oldalára került a sebesség tartó is. Hosszú úton
kellemes extra. Vicces, ahogy emelkedőn kicsavarja a kéz alól a
gázt. Működésében megegyezik a hagyományos tempomattokkal, bármely
kezelőszerv használatára kikapcsol.
A jobb kormányszarvon van a fedélzeti komputer
választó kapcsolója. A kijelzőn az átlagfogyasztást, az
üzemanyaggal még megtehető utat, a külső hőmérsékletet, és az
átlagsebességet követhetjük nyomon.
Egy túramotornál a sok apróság mellet az egyik legfontosabb a kényelmes ülés és üléspozíció. Az LT-nél nincs ok a panaszra. Volt, hogy 800 km-t tettünk meg egyhuzamban, fészkelődés nélkül. Sajnos az ülés magasság nem állítható. A széles motor miatt a relatíve alacsony ülés csak a hosszú lábúaknak kedvez. Ha nem tudjuk stabilan lerakni a lábat, akkor szinte elkerülhetetlen a váratlan megállásokkor vagy az emelkedőkön bonyolított manőverekkor a borulás.
Extraként vásárolhatunk alacsonyabb ülést, de
jelentős eredményeket ne várjunk, mert a vázszerkezete ugyanaz
minden LT ülésnek. A markolathoz hasonlóan az ülés is fűthető,
amire hálás szívvel gondolok vissza.