Fél tonna tele hassal

2002.07.10. 14:29

Egy túramotornak igazi megmérettetés dukál. Biatorbágy-Budapest útvonalon nem érdemes makettkodni. Számoltunk, egyeztettünk és megszületett a döntés, ötezer kilométer alatt talán kiismerjük a BMW K1200 LT-t.

Az úti beszámolót sem ússza meg a kedves olvasó, de mindenek előtt lássuk, mit tud egy ötmilliós túramotor.

 
   
   

A gépátvételkor a szervizben rövid tájékoztatót kaptunk melyek azok a dolgok, amikkel együtt kell élnünk az elkövetkezendő tíz napos teszt alatt. A rotációskapa szarvaira hajazó kormány csak az első métereknél volt furcsa. A motorkerékpároknál szokatlan felszerelést hamar megszerettem. Csupán csak a motor tömege volt az, ami sokszor leizzasztott.

 
   
 

Nemrég, a BMW Adventure tesztjénél küzdöttem a motor súlyával, és akkor jól meg is kaptam egy olvasótól, hogy mit várok 240 kg-tól. Meg kéne tanulnom motorozni. De sajnos hiába küzdök, amikor ismét egy új kihívás érkezett az LT szerény 500 kilójának személyében. Az átvételkor a lelkünkre is kötötték: ha dől a motor meg se próbáljuk megtartani, meneküljünk és mentsük az irhánkat, mert a megpakolt feltöltött motor csúnyát lapíthat. A forgalmi engedély 600 kg-ban definiálta a megengedett tömeg felső értékét.

 
   
    A felmelegedett aszfaltba szügyig süllyed a központi sztender

A teszt során mégis megúsztuk komolyabb borulás nélkül. Csupán egyszer, egy megfeszített nap után, a sötétben az éjszakai szállást keresvén borultam be a szántásba. Puhára dőlt a motor, és időben leugrottam róla. Az oldalán kialakított gumiütközők egy betonra érkezésnél is megvédik a járművet, bár olyankor az oldaldoboz fényezése is sérülhet egy kicsit. A nyomok tagadhatatlanul bizonyították, hogy a tesztmotorral ez már többször is előfordult.

 
   
 

Három, a motor szépséges vonalába illeszkedő óriásinak tűnő láda hivatott a csomagok kényelmes elhelyezésére. Hiába a belső világítás és pipere tükör, sajnos két személyre a térfogatuk igen kevéske. Az előre kikészített holmik revízió alá kerültek, és először ruhák, termo bélések, majd a sátor is az "otthon marad" kategóriába került. Igaz a bal oldali dobozból a CD tár jókora helyet foglalt. Sebaj legalább zene lesz.

 
   
   

A dobozok zárszerkezete kiváló, könnyen kezelhető, lehetetlen a magától kiborulás. A hátsó doboz határolóját becsukáskor egy orsó csévéli vissza így elkerülhetjük a madzag becsípődését. Körben a gumitömítés - akár zuhogó esőben is - tökéletesen szárazon tartja belsőt. Ezt sajnos tapasztalatból tudom.

 
   
 

Visszatérve a zenére. Én is hitetlen voltam, de tanukkal tudom bizonyítani, élvezhető a zenehallgatás egy bizonyos sebességhatárig. Négy hangszóróból szól, és egy elektronika figyeli a sebességet, miközben hangosítja és halkítja a zenét. A teszt motoron, a CD táron kívül a tankba is CD lejátszót építettek így hét lemezzel indultunk az útnak. A felnyitható és zárható ajtócska alá a CD lejátszó helyett, természetesen rendelhető magnó is. Itt van hely még egy-két apróságnak is. Én a telefont és a fényképezőt zsúfoltam bele.

 
   
   

A bal oldali kormányszarv elengedése nélkül állítható a hangerő és irányítható a CD-tár. Egy hasonló kapcsolót kap az utas is, így jobb kézzel kordában tarthatja a hangerőt. A kormány bal oldalára került a sebesség tartó is. Hosszú úton kellemes extra. Vicces, ahogy emelkedőn kicsavarja a kéz alól a gázt. Működésében megegyezik a hagyományos tempomattokkal, bármely kezelőszerv használatára kikapcsol.

 
   
 

A jobb kormányszarvon van a fedélzeti komputer választó kapcsolója. A kijelzőn az átlagfogyasztást, az üzemanyaggal még megtehető utat, a külső hőmérsékletet, és az átlagsebességet követhetjük nyomon.

Egy túramotornál a sok apróság mellet az egyik legfontosabb a kényelmes ülés és üléspozíció. Az LT-nél nincs ok a panaszra. Volt, hogy 800 km-t tettünk meg egyhuzamban, fészkelődés nélkül. Sajnos az ülés magasság nem állítható. A széles motor miatt a relatíve alacsony ülés csak a hosszú lábúaknak kedvez. Ha nem tudjuk stabilan lerakni a lábat, akkor szinte elkerülhetetlen a váratlan megállásokkor vagy az emelkedőkön bonyolított manőverekkor a borulás.

 
   
   

Extraként vásárolhatunk alacsonyabb ülést, de jelentős eredményeket ne várjunk, mert a vázszerkezete ugyanaz minden LT ülésnek. A markolathoz hasonlóan az ülés is fűthető, amire hálás szívvel gondolok vissza.