A tesztmotoron egy kapcsolóval elektromosan emelhető és süllyeszthető, a szériától magasabb - amerikai verzió - szélvédő volt. Száraz időben zseniális dolog. Nagy sebességnél kényelmesen pöffeszkedhetünk, miközben a menetszél nem szakít le a járműről. Csak ne essen az eső, mert akkor a szélvédőn megpihenő esőcseppek átláthatatlan függönyt képeznek. Ilyenkor le kell engedni az alsó állásba, és a szélvédő fölött kitekintve figyelhetjük az utat.
Ugyanez a helyzet az éjszakai vezetéskor is. A
szélvédő fölött kell átnéznünk, mert a plexi nagyon zavaróan töri a
szembejövők fényeit. Számomra - a magas szélvédő miatt - ez a
művelet csak erős nyaknyújtogatással kényelmetlenül volt
kivitelezhető. Szerencsére a tesztút nagy részét csapadékmentes
időben tettük meg így inkább hálásak voltunk a nagyobb
szélvédelemnek.
Saját motoron mégis a széria megoldást választanám.
Az éjszakai vezetés másik megkeserítője az
LT-hez méltatlan fényszóró berendezés. Gyenge teljesítményéről több
helyről hallottam, és sajnos a tesztút során meg is kellett
tapasztalnom. Egy túragépnél nem szabadna ilyennek előfordulni.
A hátsó lámpatest viszont kiváló és szerintem gyönyörű, bár
az irányjelzők egy kicsit sok helyet vesznek el a dobozokból.
Az LT teljesen integrált fékrendszert kapott. Ami azt
jelenti, hogy akár a kézi akár a lábféket használjuk, mindkét kerék
fékeződik. Természetesen a BMW hagyományoknak megfelelően az ABS
rendszer sem hiányozhat. Nagyon elégedett voltam a fékhatással, bár
az út végére a hátsó fék zavaróan sikított.
A motor teljesítménye az óriási tömeghez mérten
is meggyőző. A folyamatos 160 km/h utazósebesség biztonságosan
tartható. A végsebessége óra szerint 210 km/h fölött van. Az LT
ereje a K1200RT-ből kölcsönzött gumiágyba rejtett, vízszintesen
elhelyezett, 1171 cm3-es, 16 szelepes DOHC vezérlés motorblokkból
származik. 4750 1/min fordulatszámnál adja le a 115 Nm-es
nyomatékmaximumot, és 6750-nél a majd 100 LE-s teljesítményt.
2800-as fordulattól már folyamatosan produkálja a motor a maximális
nyomaték minimum 80 %-át.
Amennyire nehezen manőverezhető lassú
haladáskor, annyira kiváló a folyamatos nagy sebességű utazásoknál.
Elfogult vagyok a BMW-k korszerű futóműivel kapcsolatban, ezért
csak dicsérni tudom a kiváló úttarást. Lassú haladáskor az óriási
tehén testhez képest nagyon jól fordul. A dugóba szorult
araszolgatás viszont igazi vezeklés. Autó módján állhatunk a
sorban, nincs slisszolgatás a kocsik között. Ha nem gondoltunk
parkoláskor a könnyen kivitelezhető távozásra, újabb extra van
segítségünkre. A motort üresbe téve, a bal láb melletti gombot
elforgatva, és folyamatosan indítózva
vidáman gurulhatunk hátrafelé. Ekkor ugyanis az önindító
motor erejével hajtjuk a tehenet. A motor hátrafelé cibálása
egyébként - hacsak nem lejt az út - lehetetlen.
A tükrök megérdemelnek néhány szót. Egyszer egy fal mellett
állítottam központi sztenderre a motort, amikor a jobb tükör a
falnak ütközött és eltűnt, miközben a földről nem hallottam a
koppanást. Bekúsztam a fal és a motor közé, amikor látom a tükröt,
amint egy vékony drótkötélen fityeg. Sértetlenül megúszta a
kalandot. Két mozdulattal vissza lehetett pattintani.
A fogyasztás 5,5-6,5 liter/100 km között mozgott. |
Mindent összevetve a BMW K 1200 LT nem tartozik
a könnyen motorozható gépek közé, de ha megszokjuk, rendkívüli
élmény a motorozás. Legyen a világon bárhol, akár Oslóban, akár
Zólyomban voltunk, az LT-t mindenhonnan elismerő tekintetek
figyelték.
|
Technikai adatok:
Motor: soros, 4 hengeres, 4 ütemű, hengerenként 4 szelepes,
vízhűtéses motorblokk
Lökettérfogat: 1172 cm3
Maximális teljesítmény: 98 LE 6750 1/min
Maximális nyomaték: 115 Nm 4750 1/min
Furat x löket: 70,5x75,0 mm
Kompresszió viszony: 10,8:1
Üzemanyag ellátás: Bosch Motronic MA 2,4 befecskendező rendszer,
automatikus szivatóval
Váltó: 5 sebességes, szárazkuplungos
Első futómű: BMW Telelever
Hátsó futómű: BMW Paralever, kardánhajtással egybeépítve
Első kerék: 120/70 ZR 17
Hátsó kerék: 160/70 ZR 17
Ülésmagasság: 800 mm
Tengelytáv. 1633 mm
Önsúly: 378 kg
Tanktérfogat: 23,4 l (4 l tartalék)
Végsebesség (gyári adat): 200 km/h