Fél tonna tele hassal

2002.07.10. 14:29

A tesztmotoron egy kapcsolóval elektromosan emelhető és süllyeszthető, a szériától magasabb - amerikai verzió - szélvédő volt. Száraz időben zseniális dolog. Nagy sebességnél kényelmesen pöffeszkedhetünk, miközben a menetszél nem szakít le a járműről. Csak ne essen az eső, mert akkor a szélvédőn megpihenő esőcseppek átláthatatlan függönyt képeznek. Ilyenkor le kell engedni az alsó állásba, és a szélvédő fölött kitekintve figyelhetjük az utat.

 
   
 

Ugyanez a helyzet az éjszakai vezetéskor is. A szélvédő fölött kell átnéznünk, mert a plexi nagyon zavaróan töri a szembejövők fényeit. Számomra - a magas szélvédő miatt - ez a művelet csak erős nyaknyújtogatással kényelmetlenül volt kivitelezhető. Szerencsére a tesztút nagy részét csapadékmentes időben tettük meg így inkább hálásak voltunk a nagyobb szélvédelemnek. Saját motoron mégis a széria megoldást választanám.

 
   
   

Az éjszakai vezetés másik megkeserítője az LT-hez méltatlan fényszóró berendezés. Gyenge teljesítményéről több helyről hallottam, és sajnos a tesztút során meg is kellett tapasztalnom. Egy túragépnél nem szabadna ilyennek előfordulni. A hátsó lámpatest viszont kiváló és szerintem gyönyörű, bár az irányjelzők egy kicsit sok helyet vesznek el a dobozokból.

 
   
 

Az LT teljesen integrált fékrendszert kapott. Ami azt jelenti, hogy akár a kézi akár a lábféket használjuk, mindkét kerék fékeződik. Természetesen a BMW hagyományoknak megfelelően az ABS rendszer sem hiányozhat. Nagyon elégedett voltam a fékhatással, bár az út végére a hátsó fék zavaróan sikított.

 
   
   

A motor teljesítménye az óriási tömeghez mérten is meggyőző. A folyamatos 160 km/h utazósebesség biztonságosan tartható. A végsebessége óra szerint 210 km/h fölött van. Az LT ereje a K1200RT-ből kölcsönzött gumiágyba rejtett, vízszintesen elhelyezett, 1171 cm3-es, 16 szelepes DOHC vezérlés motorblokkból származik. 4750 1/min fordulatszámnál adja le a 115 Nm-es nyomatékmaximumot, és 6750-nél a majd 100 LE-s teljesítményt. 2800-as fordulattól már folyamatosan produkálja a motor a maximális nyomaték minimum 80 %-át.

 
   
 

Amennyire nehezen manőverezhető lassú haladáskor, annyira kiváló a folyamatos nagy sebességű utazásoknál. Elfogult vagyok a BMW-k korszerű futóműivel kapcsolatban, ezért csak dicsérni tudom a kiváló úttarást. Lassú haladáskor az óriási tehén testhez képest nagyon jól fordul. A dugóba szorult araszolgatás viszont igazi vezeklés. Autó módján állhatunk a sorban, nincs slisszolgatás a kocsik között. Ha nem gondoltunk parkoláskor a könnyen kivitelezhető távozásra, újabb extra van segítségünkre. A motort üresbe téve, a bal láb melletti gombot elforgatva, és folyamatosan indítózva vidáman gurulhatunk hátrafelé. Ekkor ugyanis az önindító motor erejével hajtjuk a tehenet. A motor hátrafelé cibálása egyébként - hacsak nem lejt az út - lehetetlen.

 
   
   

A tükrök megérdemelnek néhány szót. Egyszer egy fal mellett állítottam központi sztenderre a motort, amikor a jobb tükör a falnak ütközött és eltűnt, miközben a földről nem hallottam a koppanást. Bekúsztam a fal és a motor közé, amikor látom a tükröt, amint egy vékony drótkötélen fityeg. Sértetlenül megúszta a kalandot. Két mozdulattal vissza lehetett pattintani.

 
   
  A fogyasztás 5,5-6,5 liter/100 km között mozgott.

Mindent összevetve a BMW K 1200 LT nem tartozik a könnyen motorozható gépek közé, de ha megszokjuk, rendkívüli élmény a motorozás. Legyen a világon bárhol, akár Oslóban, akár Zólyomban voltunk, az LT-t mindenhonnan elismerő tekintetek figyelték.

   
  Felszereltség
 
  Széria felszereltség:

Szabályozott katalizátor
Elektromos szélterelő
Integral ABS
Koffertartó
Rádióelőkészítés
Vásárolható extrafelszereltség: Topcase-tetősín pótféklámpával 64526 Ft
Puhább ülés 24435 Ft
Ülésfűtés: 88166 Ft
Markolatfűtés: 48600 Ft
Tempomat: 85176 Ft
Fedélzeti számítógép: 54541 Ft
Magas szélterelő: 0 Ft
Króm csomag: 183060 Ft
Riasztóberendezés: 84568 Ft
CD-váltó: 132249 Ft
Dupla elektromos csatlakozó: 7140 Ft
Utas-lábtartó fényezett: 78802 Ft
Utas-lábtartó krómozott: 105711 Ft

Technikai adatok:

Motor: soros, 4 hengeres, 4 ütemű, hengerenként 4 szelepes, vízhűtéses motorblokk
Lökettérfogat: 1172 cm3
Maximális teljesítmény: 98 LE 6750 1/min
Maximális nyomaték: 115 Nm 4750 1/min
Furat x löket: 70,5x75,0 mm
Kompresszió viszony: 10,8:1
Üzemanyag ellátás: Bosch Motronic MA 2,4 befecskendező rendszer, automatikus szivatóval
Váltó: 5 sebességes, szárazkuplungos
Első futómű: BMW Telelever
Hátsó futómű: BMW Paralever, kardánhajtással egybeépítve
Első kerék: 120/70 ZR 17
Hátsó kerék: 160/70 ZR 17
Ülésmagasság: 800 mm
Tengelytáv. 1633 mm
Önsúly: 378 kg
Tanktérfogat: 23,4 l (4 l tartalék)
Végsebesség (gyári adat): 200 km/h