no

Ne ítélj elsőre!

2007.11.06. 16:23

Adatlap BMW K 1200 R (1157 cm3)

  • Hengerűrtartalom: 1157 cm3
  • Hengerszám: 4 hengeres, soros
  • Teljesítmény: 163 LE @ 10250 rpm
  • Nyomaték: 127 Nm @ 8250 rpm
  • Váltó: 6 seb. váltó
  • Ülésmagasság: 820 mm

Sikerült feltűnőt alkotnia a dizájnereknek, a BMW K 1200 R megosztja az embereket. Sok ezer motorosnak az R alapból tetszik, hiszen 2005-ben a Budapest Motorkiállítás közönségdíjasa lett. A fanyalgóknak – mint nekem – meg hamar kicsinosodik a jó tulajdonságaitól, akárcsak a finoman főző testes szakácsnők a koleszban.

Elöl bandzsító fényszóró és szimpla Ram Air nyílás okoz aszimmetriát. A turcsi lámpát vaskos olajhűtő ellenpontozza, ami vadságot ad a motornak. Az első sárvédő a militáns megjelenésért felelős – a második világháborús BMW-k sárvédője ilyen. Oldalról már sokkal harmonikusabb a kép: magas és csinos tank és hosszú segédvázra helyezett szépen tagolt (utasnak is kényelmes) ülés. A feketére fényezett blokk és egykarú kardános lengővilla csendesen megbúvik a háttérben. Baloldalról nézve, már hivalkodóbb az utcai harcos: Euro 3-as légvédelmi ágyú viszi a prímet, mögötte meg extraként kapható sportfelni bújik meg szolidan. Hátulról is jól mutat. Felhúzott kipöffentő, széles gumi, kardán, fehér indexek és formás zárófénnyel elkeskenyedő farokidom dizájnmérföldkő átlátszó csomagtartóval befejezve.

A feketére festett alkatrészek morc külsővel ruházzák fel az ezüstszínű tesztgépet, de nagyon jól áll a szörnynek a sárga fényezés is. A favoritom a fekete, ahol a korom színű műanyagok mellett a váz, a lengővilla, a tank alsó része és a felnik ezüstre fújtak, így szépen előtérbe kerülnek a finoman kidolgozott részletek. Az apró okosságok, mint a vízhűtő előtti műanyagtakaró, vagy éppen a gyári bukógombák nem nagyon szólnak bele az összképbe, ám annál inkább hasznosak, ha kavicsok verődnek fel az útról, vagy mi verődünk az úthoz.

A szép és jó, bár nehézkes K 1200 RS-t leváltó K 1200 S óriási lépés volt a BMW történetében. Az itt bemutatott R az S meztelen változata az R Sport pedig a bikinis változat, fejidommal. A család telis tele van különleges technikai megoldásokkal. A legszembetűnőbb újítás a függőlegestől 55 fokban bedöntött, keskeny építésű, sornégyes blokk. Olyan laposan állnak a hengerek, hogy szinte rakétaként tolják a bajor harcost. Az elrendezés jó hatással van a súlypont alacsonyan tartására, kényelmes a lábunknak – a váz, ahol a térdünk érintkezik a motorral keskenyebb, mint a blokk –, és nagy bedönthetőséget engedélyez. A lapos és hosszú motorblokk felett hatalmas lett a tér, így a tank előtt még a méretes akksit is el tudták helyezni a mérnökök. Az S-sel megegyező méretű 1157 cm³-es motor testvéréhez hasonlóan 10 250-es percenkénti fordulaton éri el az annál 4 lóerővel alacsonyabb, 163 LE-s névleges teljesítményét, és 8250-as percenkénti fordulaton mozgósítja 127 Nm-es maximális forgatónyomatékát.

A radikálisan előrenyúló motor miatt nem tudták alkalmazni a BMW-knél megszokott Telelever első felfüggesztést, Fior/Hossack kerékfelfüggesztési tervéből kifejlesztett Duolevert használnak. Meg is érkeztünk a motor másik különleges részéhez, a rövidebb féktávokat megengedő bűvös futóműhöz. Hossack már több mint 25 éve előállt a találmányával, s kicsit bánatos, hogy csak most került széria motorkerékpárokba. A kereket egy villacsont fogja közre, ami alul és felül egy háromszög idommal kapcsolódik a vázhoz. Az alsó csatolás végzi a csillapítást, a felső pedig a kormányzást. Az S változathoz képest minimálisan meredekebb szögben áll a Duolever, 61 fokra módosult a villaszög, és 11 milliméterrel - 101 milliméterre - csökkent az utánfutás. Hátul paralever felfüggesztés felel a csillapításért és a kardánhajtás kellemetlenségeinek kiküszöböléséért. A burkolt S-nél nagyobb légellenállású csupasz roadsteren a hajtás végáttételét a kisebb végsebességéhez igazították.

Na de milyen menni vele? A kormány-lábtartó-ülés háromszög jól eltalált, jó a nyergében ülni. Hosszú, nyújtott az üléshelyzet, colos pilótáknak, mint én, kifejezetten barátságos. A széles kormány kicsit nehezíti az autók közti araszolást, ám nagyon kényelmes. A tükrök először meglepően közel voltak (hiszen nem egyenes háttal ülünk a gépen, hanem picit a kormányra dőlve), de később szerelmes lettem beléjük a minimális holtterük miatt.

A blokk brutálisan erős, szépen tol egészen lentről. Nyomatéka jól használható városban, teljesítménye pedig jól jön versenypályán. Igen, nyílt napokat is látogathatunk a zömök motorral, hiszen futóműve és fékei is kiválóak. A hidraulikus kuplung és a hatsebességes váltó könnyen jár. A kardánhajtás mentes a nemkívánatos hatásoktól, maga a mérnöki bravúr. Feltűnésmentesen működik, szemet gyönyörködtető kecses egykarú lengővilla foglalja magában, és megspórolja a lánckenéseket és -cseréket is.