James Bond motor luxusfelszereltséggel

2002.08.09. 11:48
A 007-es ügynök saigoni küldetése alkalmával ízelítőt adott a BMW R 1200 C motorkerékpárok manőverezhetőségéből, tűrőképességéből. Az ősszel debütáló R 1200 CL-en a kém kibővített fegyvertárral szállhat harcba az összeesküvőkkel, de sajnos nincs a világon olyan motor, ami túlélné, ha James Bond használja.
 
   
   

Jól megy a BMW motorgyártó részlegének. A kék-fehér propelleres márka az autó értékesítések terén sem panaszkodhat, de a motorok piacán még ennél is nagyobb sikereket ért el az utóbbi években. A BMW 2001-ben összesen 84 713 darab motorkerékpárt gyártott, és ezzel zsinórban kilencedik rekordévét zárta. Mindezek ellenére nem ülnek babérjaikon, hanem egyre másra mutatják be alapmodelljeik újabb és újabb változatait. A legfrissebb darab a közelmúltban leleplezett BMW R 1200 CL, a korábban James Bond motorjaként ismert R 1200 C-re épül.

A BMW 1997-ben mutatta be első kétkerekű cruiserét, az R 1200 C-t. Az egyedülálló megoldásként alkalmazott kéthengeres boxermotornak és összetéveszthetetlenül egyedi külsejének köszönhetően sikeresen foglalta el helyét a BMW által korábban nem képviselt piaci szegmensben. Az R 1200 C Classic modellváltozat mellett eddig a csaknem azonos műszaki felépítésű, de színében, formai megoldásaiban és felszereltségében eltérő Avantgarde és Independent alkotta a cruiser-kínálatot.

 
   
 

A 2003-as modellévben mutatkozik be a sorozat új tagja, az R 1200 CL luxusmotor, amely a szeptemberi müncheni INTERMOT-on ünnepli világpremierjét, és előreláthatólag 2002 őszén kerül piacra. Megalkotásakor az az alapgondolat vezette a tervezőket, hogy túramotoros vonásokkal vegyítsék a cruiser jelleget.. Műszaki alapjául az R 1200 C szolgált, ám lényegében csak motorját, hátsókerék-hajtását, vázát, tankját és felszereltségének néhány elemét vette át az újdonság.

 
   
   

Külsejének egyik meghatározó eleme a kormányt körülölelő túraborítás, amelynek vonalvezetése szinte egybeolvad a különálló oldalsó idomokkal. Elöl süllyesztett négy darab fényszóró - kettő tompított, kettő távolsági fényt ad - összetéveszthetetlen, egyedi külsővel ruházza fel a kétkerekűt. A szélvédő felső szegélyének aerodinamikus, hullámos kialakítása úgy áramoltatja a levegőt, hogy a motorost a lehető legjobban védje a menetszéltől. Ugyanakkor a középső mélyedésen át bármikor szabadon kilát előre, azaz az üvegre rakódott víztől és szennyeződéstől függetlenül mindig élesen látja az utat.

 
   
 

A hátsó rész látványát a vázzal szilárd kapcsolatban álló, beépített kemény oldalkofferek és az egyúttal utas kapaszkodóként szolgáló, íves csomagtartóra szerelt központi koffer határozza meg. Az R 1200 CL három színben lesz kapható: gyöngyezüst metál, caprikék metál fekete ülésekkel és mojavebarna metál barna üléshuzattal (igény esetén feketével).

Az 1170 köbcenti hengerűrtartalmú bokszermotor (61 LE; 98 Nm 3000 ford./perc értéken) változatlanul került át az R 1200 C-ből az R 1200 CL-be, a váltó azonban új fejlesztés. A boxermotoros BMW-k módosított új hatsebességes váltóművét kapta meg a luxuscirkáló, ahol az utolsó fokozat kímélő jellegű.

 
   
   

Az alumínium váz csekély változtatásokkal került át az R 1200 C-ről. A BMW-k egyedi futómű rendszerét az R 1200 CL sem nélkülözi. Szélesebb távolságban állnak az első Telelever felfüggesztés villái, hogy elférjen a 150 mm széles első kerék. Hátul kényelmes rugózást biztosító adaptív rugóstag teremt kapcsolatot az úttal. Rugóútja a többi cruisertől eltérően 20 mm-rel gyarapodott, összesen 120 mm hosszú. A mindenkori súlyterhelésnek megfelelően, hidraulikus úton állítható a rugóelőfeszítés. Vastagabb lett a Monolever hátsólengővilla, ez nagyobb átmérőjű hátsó féktárcsa használatát engedélyezi. Elöl 305 mm átmérőjű duplatárcsás EVO-fék lassítja, hátul a K 1200 LT-ről átvett 285 mm-es szimpla tárcsa emészti fel a mozgási energiát. Természetesen BMW Integral ABS is rendelhető hozzá.

 
   
 

A vezető és az utas különálló üléseket kapott. A deréktámasszal ellátott első ülés 745 mm magas. Az utasé ennél jóval magasabban helyezkedik el, háttámláját egybeépítették a hátsó csomagtartóval. A krómozott felületű, széles kormányt úgy választották meg, hogy a lehető legkényelmesebben tudja használni a vezető.

Újdonságnak számít a teljesen tokozott kivitelű, gondozásmentes zselés akkumulátor. A fordulatszámmérő és a kilométeróra elektronikus kivitelben, új számlappal kapott helyet a műszerfalon, akárcsak az analóg időmérő óra. Az alapfelszereltség része a második csatlakozódugalj.

 
   
   

A bőséges széria-felszerelés mellett olyan extrák rendelhetőek hozzá, mint a markolat- és ülésfűtés, a puha kárpitozású ülések, a krómdíszítés vagy a CD-lejátszós rádió. Ezeken kívül magas szélvédő és riasztóberendezés szerepel az extrák kínálatában. Az igény esetén utólag felszerelt különleges kiegészítőkkel - utasháttámla és -lábtartók, bukócsövek, hátsó bukócsövek, belső táskák oldalkofferekhez, pohártartó, fedélzeti kommunikációs rendszer és CB-rádió-antenna -, bármikor tovább csinosítható a motorkerékpár.

Áráról egyelőre nincs konkrét információnk, de nyilvánvalóan az R 1200 C áránál valamivel többe kerül majd a BMW új luxuscirkálója.