no

R mint Roadster

2007.06.11. 07:55

Gyorsabb tempónál nagy segítség a gyári kormány-lengéscsillapító, mely nem engedi táncolni az első kereket, amikor 200 felett elkönnyül a motor eleje. A végsebességre ezúttal nem derült fény. A gyár 200 km/h felett adja meg - ahogy minden nagy BMW esetében nyilatkozik -, óra szerint sikerült 220-at is kicsikarni belőle, de GPS-szel ezúttal nem mértük. Ekkor már jócskán kell kapaszkodni, hiába a kis szélvédő. A kis műanyag 180 cm-es testmagasság felett 110 km/h-ig használható, míg 170 cm alatt a hasznos tartományt akár 140 km/h-ig kitolhatjuk.

Nem tévedés, az R1200R az alacsonyabb pilóták számára sem elérhetetlen álom, hiszen ülésmagassága gyárilag mindössze 800 mm (a terpeszívhossz 1800 mm). Lehet szaladni, méricskélni. Aki azonban fázik attól, hogy csak az egyik talpa érjen le a földre, az opcionálisan rendelheti 770 mm-es üléssel is.

A motorfék gyakran átveszi a fékek szerepét, de ha úgy istenigazából lassítani kell, akkor kiderül, hogy azokkal sincs semmi baj. A két első, 320 mm-es, négydugattyús nyergekkel szerelt tárcsafék remekül adagolható, amit csak néha-néha kell kiegészíteni a kétdugattyús nyereggel szerelt hátsó tárcsafékkel. Tesztmotorunkon ABS is volt - ez opcionálisan rendelhető -, amit igény szerint automatikus kipörgésgátlóval (ASC) is kiegészíthetünk.

Ez utóbbi ugyan gépünkön nem volt, de röviden igyekszem leírni, hogy mit is tud ez, ha valaki mégis megrendelné motorjához. Az ASC az ABS jeladóit felhasználva megméri, hogy a hátsó kerék vajon gyorsabban forog-e az elsőnél. Ha a számítógép úgy ítéli meg, hogy a hátsó kerék kipörög, akkor először csak a gyújtást késlelteti, majd pedig az üzemanyagot veszi vissza. A gyár szerint mindezt a pilóta alig érzékeli, csak a visszajelző-lámpáról értesül a működéséről. Hát én kicsit fázom attól, hogy a gép helyettem adagolja a gázt, pláne, hogy elvegye, de akár jó is lehet.

A Roadster a nagybéemvék közül a legvárosiasabb járgány. Nem is hagyott cserben a legnagyobb dugóban sem. Bár mindenki azt kérdezgette, hogy a boxerrel biztos nehéz lavírozni a kocsik között, ez egyáltalán nincs így. A hengerfejek szűkebbek, mint a kormány, tehát simán elférni, az alacsony súlypont miatt meg könnyű lassan gurulni vele. A hátizsákot azonban meg kell szoknunk, mert az ülés alatti raktér egyenlő a nullával. Ha tanktáskázni akarunk, akkor meg célszerű a drága gyárit megvenni, mivel a furcsa alakú (széles, rövid, legömbölyített) tankon nehezen maradnak meg az általános tanktáskák.

A BMW-nél lassan külön háttériparág alakul ki az extrafelszereltség és kiegészítők gyártására. Az R1200R-hez is kapható minden, ami tovább kényezteti a sofőrt, az utast, vagy egyszerűbben megkönnyíti életünket. A már említett, a standardnál magasabb és alacsonyabb ülés mellett lehet kérni magasabb plexit, fűthető markolatokat, csomagtartót temérdek szütyővel, fedélzeti számítógépet, valamint sok-sok hárombetűst, így ABS-t, ASC-t, ESA-t és guminyomás-ellenőrzőt, riasztót, műholdas navigátort stb., így a végtelenségig lehet tovább spécizni kedvencünket.

Túl sok BMW Roadsterrel nem találkozni az utakon. Hogy miért? Az R1200R-hez gyomor is kell, meg pénztárca is. Bár a naked BMW az egyik legkedvezőbb árú motorkerékpár a BMW modellpalettáján, 3 248 000 Ft-os árával még mindig jócskán veri a hasonló méretű csupasz japánokat. A gyomor meg a boxer örökös táncához kell, amit valaki vagy képtelen megszokni, vagy menthetetlenül beleszeret. De hogy melyik táborba tartozik a kedves olvasó, azt csak egyféleképpen tudhatja meg. Irány egy nyílt nap, és ki kell próbálni.

Műszaki adatok:

BMW R1200R - 2007

Motor: léghűtéses, négyütemű, kéthengeres boxer, hengerenként 4 szelepes
Lökettérfogat: 1170 cm³
Furat x löket: 101 x 73 mm
Kompresszióviszony: 12,0:1
Teljesítmény: 109 LE (80 kW) 7500 1/min-nél
Nyomaték: 115 Nm 6000 1/min-nél
Keverékképzés: BMS-K elektronikus üzemanyag-befecskendezés
Váltó: hatfokozatú
Kuplung: egytárcsás, száraz
Véghajtás: kardántengely
Váz: térhálós acélcsőváz, a motor teherviselő elem
Első futómű: BMW Telelever, 120 mm-es rugóúttal
Hátsó futómű: BMW Paralever, 140 mm-es rugóúttal
Első fék: 320 mm-es dupla tárcsafék, négydugattyús féknyergekkel
Hátsó fék: 265 mm-es tárcsafék, kétdugattyús féknyereggel
Kerekek: elöl 3,5x17, hátul 5,5x17 méretű alumíniumöntvény
Gumik: elöl 120/70-ZR17, hátul 180/55-ZR17
Méretek (h x sz): 2145 x 872 mm
Tengelytáv: 1495 mm
Villaszög/utánfutás: 62,9° / 119,1 mm
Ülésmagasság: 800 mm
Üzemanyagtank térfogata: 18 l
Száraz tömeg: 198 kg
Ára regisztrációs adóval: 3 248 000 Ft