Alacsony, rövid és könnyű. Súlypontja a lehető legalacsonyabbra került annak a nagyszerű megoldásnak köszönhetően, hogy külön olajtartály helyett az egyébként is üreges hátsó lengővillába töltötték a kenőanyagot. A vázba meg a benzint.
Jó ötlet volt Erik Buelltől, hogy annak idején Harley
Sportsterekkel kezdett (bár nagyon mással nem is kezdhetett).
Az 1993-óta gyártott, Sportster blokk köré épített Buell-széria
minden tagja nagy sikernek örvendett, legyen az sportosabb vagy
túrásabb verzió. A legtöbben azonban se nem túrázásra, se nem
sportolásra vásárolták a
lovacskát ). Az előbbihez túl kényelmetlen, utóbbihoz kissé
nehézkes motor a városi éjszakában lelte meg igazi helyét. Gumifüst
és egykerék, maxkarika rajzolás, majd egy
stoppie )a zebránál. Cikázás a forgalomban, könnyfakasztó
gyorsulás a lámpától, és kanyargászás a János-hegyi kilátó felé a
szerpentinen, egy pillantást vetve a budapesti éjszakára. Ezzel a
motorral mindenki streetfighternek érezhette magát. Ezért
szerettük.
Erik Buell felismerte ezt, és az eddig gyártott
modelleket félretolva egy új modellre koncentrált.
Eldobott minden felesleges sallangot, és belesűrítette mindazt,
amit az eddigi Buelleken annyira kedveltünk. Az XB9R Firebolt
2001. szeptember végén debütált, és annyira jól sikerült, hogy
2003-tól az új Buellek alapmodelljeként már csak ezt az
alumíniumvázas motort használják.
A forma cseppet sem unalmas. Míg a fotókon
egészen arányosnak tűnik, a valóságban az
X1-eshez
viszonyítva egy kis aranyos motor. 1320 mm-es extrém rövid
tengelytávja gumioldal-radírozó jelzőt aggathat rá, ha másban nem
is,
ebben a kategóriában tuti rekorder.
Modell | Lökettérfogat | Teljesítmény | Tengelytáv | Száraz tömeg |
Buell XB9R: | 984 cm 3 | 92 LE | 1320 mm | 175 kg |
Ducati 900SS: | 904 cm 3 | 80 LE | 1395 mm | 188 kg |
Suzuki GSXR1000: | 988 cm 3 | 160 LE | 1410 mm | 170 kg |
Yamaha R1 | 998 cm 3 | 150 LE | 1395 mm | 177 kg |
Kívül lovacska díszeleg a fordított telókon, de
a belső oldalon domborodik az igazi márkavédjegy: Showa az
első teleszkóp, csakúgy, mint a hátsó központi rugóstag, ami a
megelőző Buellektől eltérően nem a motor alatt helyezkedik el,
hanem a váz felső részét köti össze a lengővillával.
Az első fék egy remekmű. A felni peremére erősített rozsdamentes acél féktárcsa lenyűgöző látvány. Eddig csak néhány extrafelszereléseket gyártó cég katalógusa kérkedhetett hasonló megoldású felnivel és féktárcsával, és persze a hozzá tartozó horror árral. A Buellnél szériafelszerelésként megkaphatjuk, és meg kell vallani, átkozottul jól működik. Bár csak a felni egyik oldalára került fék, a hatdugattyús Brembo nyereg harapja a tárcsát, adagolható, pontos, és extrém feladatok megoldására is alkalmassá teszi a motort és motorost.
Az első kerék ránézésre pillekönnyű, a
háromszor duplaküllős megoldás hátborzongatóan szép. A hátsókerék
küllői már tömörebbek, de
a keréktengely belsejében gyakorolt az esztergályos tanuló.
Hasonlóan könnyített kivitel a lengővilla tengelye.
Az irigylésre méltó futómű- és szerkezeti megoldások alkalmassá teszik a gépet arra, hogy a motorblokk erejének utolsó morzsáit is kihasználjuk. Igaz, nem szabad túl sokat várnunk a Harley-hagyományokon alapuló, léghűtéses, 45 fokba állított V-kettestől.
Az eddig használt 1200 cm
3-es Sporty blokkhoz képest kisebb és gyengébb is a gyár
által új fejlesztésnek mondott 984 köbcentis, 92 lóerős motorblokk.
Alapesetben.
A teljesítménynöveléshez első körben szinte egy kábel átvágása
elég. Ekkor már boldog tulajdonosai lehetünk több mint 100
lóerőnek. Addig meg maradjunk a városban hancúrozni. A kettő az
egybe kipufogórendszer a motor hasa alatt eltűnik, nem kell
féltenünk utasunk gumitalpú cipőjétől a forró kipufogódobot. Az
alumínium váz mellett teherviselő elem a blokk is, az új találmány
- az Uniplanar Ž rezgéselnyelő rendszer - nagyon jól működik. A
kényelmetlennek számító fordulatszám-tartomány leszűkült 110-123
km/h közé.
Szerencsére továbbra is
maradt a hagyományos Harley-hajtás - azaz a szíj. Ez nem
igényel lényegesebb gondozást. Érdekes megoldást használnak a szíj
feszítésére. A görgős berendezés folyamatosan gondoskodik arról,
hogy a szíj a pillanatnyi berugózottságtól függetlenül azonos
feszítettségű legyen, ezzel jelentősen növekszik az élettartama.
A 775 mm magas ülés megfelelően keskeny ahhoz,
hogy akár a magamfajta 162 cm-es teremtmény is biztonságosan földet
fogjon. A lábtartó is a méretemre készült, egy 180 feletti
Buell-sofőr viszont már panaszkodhat, hogy túl magasra szerelték. A
kormány felé már nyújtózkodni kell, itt jól jöhet egy pár hosszabb
végtag.
A tenyérnyi hátsó ülés meglepően kényelmes, főleg egykerekezésnél. A nagyobb pa kkolás kizárt, ezen a motoron hátizsáknyi cuccnál többet senki ne kívánjon magával vinni.
Az első lámpa csalafintán pislog ki a
fejidomból. Huncut, ám naplopó projektoros lencséink hagynak némi
kívánnivalót, már ami a világítást illeti. Szorgos fejlesztők
rájöttek erre a hiányosságra: az új 2003-as modellen, az XB9S-en
már kiküszöbölték ezt a hibát, kevésbé látványos, bár valószínűleg
hatékonyabb pilácsokkal.
A műszerfalon elektronikus sebesség- és
fordulatszámmérő, kilométerszámláló, kettős napi km-számláló,
tartalékkal megtehető km-számláló, időmérő óra tájékoztat. A
lámpácskák benzin- vagy olajnyomáshiány esetén gyulladnak fel,
illetve a reflektor, az index használatát vagy az ürest jelzik
vissza. Mindez egy dodzsemet megszégyenítő színű és tipográfiájú
számlappal kombinálva. Az üzemanyag fogytával a napi számláló
egyszer csak nullázódik, és a tartalék benzinnel megtett km-ek
számát mutatja.
Úgy 30 egység van hátra, hogy leljünk egy kutat. A
fogyasztás aszfaltszaggatás mellett is 6,2 liter maradt 100 km-en.
Anyagában színezett műanyagból készültek az idomok és a
tank, így további fényezésre nincs szükség. Battle Blue azaz
csatakék tesztmotorunkon narancsszínű a Buell felirat. A jópofa
matrica határozottan hűtőmágnes jelleggel bír. Artic White vagyis
északi-fehér az alternatíva, kék vagy narancs matricákkal.
Ára 3.2 millió Ft, vagyis alig többért, mint
amennyibe a megelőző Buell modell került, egy egészen új
fejlesztésű, különleges motort tudhatunk magunkénak, ami nem jön
szembe minden utcasarkon. Élvezet vele elindulni, motorozni és
megállni, nekem kellene.
Technikai adatok:
Motor: Léghűtéses, négyütemű, 45 fokos V-motor
Lökettérfogat: 984 ccm
Furat x löket: 88.9 mm x 79.38 mm
Kompresszió viszony: 10:1
Vezérlés: OHV, két szelep hengerenként
Üzemanyag ellátás: 45 mm torokátmérőjű benzinbefecskendező
rendszer
Max. teljesítmény: 92 LE 7200 1/min-nél
Max. nyomaték: 84 Nm 5500 1/min-nél
Váltómű: 5 sebességes váltó, olajos többtárcsás kuplung
Első futómű: Showa fordított teleszkóp, állítható nyomó- és
húzócsillapítás és rugó-előfeszítés
Hátsó futómű: alumínium teleszkópvilla, Showa központi rugóstag,
állítható nyomó- és húzócsillapítás és rugó-előfeszítés
Első fék: 32o mm átmérőjű ZTL úszó peremtárcsa hatdugattyús
Brembo féknyereggel
Hátsó fék: 23o mm átmérőjű rozsdamentes acél féktárcsa
egydugattyús féknyereggel
Első / hátsó kerék: 6 küllős 3.5x17 / 5.5x17
Első / hátsó gumi: Dunlop D207 120/70 ZR7 / 180/55 ZR17
Tengelytáv: 1320 mm
Ülésmagasság: 775 mm
Hasmagasság: 127 mm
Benzintank térfogat: 14 l
Száraz tömeg: 175 kg
Megengedett össztömeg: 386 kg