Lelkébe látni

2004.07.23. 16:01

Adatlap Buell Lightning Cityx Xb9sx 2005 (984)

  • Hengerűrtartalom: 984 cm3

A Buell Motorcycle Company szekere szépen halad. Az új City-X streetfighterrel sem lesz gond, a világ minden részén huligánok ezrei várják lelkendezve az új gépet.

Az XB9SX City-X-ben a hagyományos Buell tulajdonságokhoz hozzácsaptak egy adaggal a nagyvárosi túlélőstílus elengedhetetlen kellékeiből. Ez a motor otthon van a városi forgalomban, de a legjobb héderelő helyekre vezető kanyargós vidéki utakon is.

Bár eddig is a streetfighterek motorjának tartották a Buellt, vagyis egy olyan motornak, ami semmi másra nem jó, mint hancúrozni lakott területen belül, a sikert meglovagolva az amerikai motorgyár tervezőrészlege most teljes egészében a streetfighterek felé fordította figyelmét. Még több mint egy hónap van hátra a motorgyárak 2005-ös modelleinek seregszemléjéig, de a Harley-Davidson motorgyár és részlege, a Buell már kirukkolt a jövő évi újdonságokkal, így a legújabb modellel, az XB9SX Lightning City-X-szel (ejtd: sziti-krossznak).

A motor alapjául az XB Lightning szolgál, így ugyanaz a tökéletességig javított tömegközpontosítás és a minimálisra csökkentett rugózatlan tömeg jellemzi, mint a már általunk is tesztelt XB9S-t.


Ez nem is csoda, hiszen lényegében a City-X a már létező XB9S Lightning kikupált változata. A 10 mm-rel alacsonyabb üléshez egyenesebb háttartást lehetővé tevő üléspozíció járul. A jobban felegyenesedett tartás révén jobb a motoros kilátása, csúcsforgalmi cikázásokkor nagyon jól jön, ha a forgalmi szituációkat előre láthatja a vezető. A 984 cm 3-es V-kettes motor széles fordulatszám-tartományban kihasználható, a szíjjal hajtott széles hátsókerék 95 Nm-rel szaggatja az aszfaltot.

A motor rendkívül fogékonyan követi a vezető utasításait, ami nem is csoda, ha csak az 1320 mm-es, iszonyúan rövid tengelytávra, vagy a mindössze 21 fokban, vagyis nagyon meredeken álló villaszárakra gondolunk.

 
  Amerikai divat
 
  1989 májusában mutatta be az Apple Computer az új kompakt személyi számítógépet, az i-Mac-et. A monitort és a számítógépet is magában foglaló egység diszkréten átlátszó fehér és Bondi Blue fantázianevű borítást kapott. Az újszerű dizájn divatot teremtett, és a perifériákat gyártó cégek is hamar rákaptak. Megjelentek a színesen átlátszó nyomtatók, egerek és a PC házak is. Később az Apple - folytatva az elképzelést - a kék mellé további színeket is bevezetett. Sőt a későbbi i-Macek átlátszó virágos és pöttyös, vagy füstszín borítást is kaptak. Apple Computer hordozható és asztali gépei is ebben a szellemben készültek, és több Formatervezési díjat nyertek.

A City-X mindenre elszánt városi stílusának legfőbb jellemzője az áttetsző kék műanyag, ami a légszűrőház fedelén és a kis fejidomon materializálódik. Az átlátszó karosszéria ötletét már évtizedekkel ezelőtt kitalálta Erik Buell, amikor az első motorjai közül az egyiket kiállította egy stúdióban. Ez volt ilyen félig felöltöztetett, félig levetkőztetett kétkerekű. Mások - ha nem is a motorkerékpár-gyártó iparágban - meg is valósították ezt az ötletet, a szintén amerikai Apple számítógépgyártó cég 1992-ben már ilyen átlátszó borítással látta el i-Mac nevezetű személyi számítógépeit. Az Apple is kékkel kezdte a divatteremtést, szerintünk a City-X-ből is lesz néhány éven belül rózsaszínes, fehér, füstszínű, vagy akár anyagában pöttyös, vagy virágos is.

Ha az átlátszó borítás divatba jön, megérjük, hogy nem csak a légszűrőházat fogjuk látni, hanem az injektorokat is, vagy az injektorokban csapkodó pillangószelepet, de ha én vennék egy ilyen City-X-et, az első dolgom lenne, hogy lámpácskát építenék az átlátszó búra alá, ami napnyugta után finom izzást produkálna a légszűrő környékén.

Az említett két borításon kívül még akad itt más újdonság is. A túlélő stílus elengedhetetlen tartozéka a keresztátkötővel is rendelkező krosszkormány egyedi képet mutat a műszerfal felöl. Tökéletesen passzolnak ehhez az elképzeléshez a kormányra szerelt fekete kézvédő műanyagok (igaz, ezt már a Monsterre kitaláltam, és a legtöbbször csak bután néztek, ahol terveimet előadtam), és a dupla kerek fényszóróra erősített, kőfelverődés ellen is védő rácsozás.
A mezei Lightning-hoz hasonlóan a City-X hátsó sárvédőjébe is ott a beépített tésztaszűrő, ezúttal a perforált lemez kékben csillog. A hatküllős műremek kerekek a vad stílusnak megfelelően gazember fekete árnyalatban tetszelegnek, de ezt a színt kapta a hókotró és az első sárvédő is.

Ahogy a többi XB modell, úgy a City-X is a vázában tartja az üzemanyagot, és a hátsó lengővilla szolgál a motorolaj tartályául. A ZTL féktárcsával szerelt első kerék mozgását állítható, 43 mm-es belsőcső átmérőjű, fordított Showa teleszkópvillák csillapítják, a gyönyörű felnire a Pirelli Scorpion gumi feszül. A hátsó teló is Showa, szintén állítási lehetőségek garmadával kényezteti a motorost.

A City-X egyelőre egyféle - Hero Blue - színben lesz kapható, valószínűleg a többi XB9-cel azonos áron. Előreláthatólag már az ősz első hónapjában megrendelhető lesz Magyarországon is, ára előre láthatólag 2 835 000 Ft lesz.

 
  Műszaki adatok:
 
 

Buell XB9SX City-X

Motor: levegő/olaj-hűtéses, négyütemű, 45 fokos V-kettes
Vezérlés: OHV, hengerenként kétszelepes, automata hézagállítás
Furat x löket: 88,90 x 79,38 mm
Lökettérfogat: 984 cm 3
Kompresszióviszony: 10,0:1
Üzemanyag-ellátás: 45 mm-es DDFI II befecskendező
Max. nyomaték: 95 Nm 5500 1/min-nél
Max. teljesítmény: 92 LE 7500 1/min-nél
Véghajtás: aramid-erősítéses szíjhajtás
Váltó: ötfokozatú
Kuplung: többtárcsás olajos
Hossz: 1935 mm
Szélesség: 820 mm
Magasság: 1075 mm
Ülésmagasság: 765 mm
Szabadmagasság: 110 mm
Villaszög/utánfutás: 21 fok / 83 mm
Tengelytáv: 1320 mm
Váz: alumínium váz, Uniplanar rezgéselnyelő rendszer, üzemanyag a vázban
Első futómű: 43 mm-es Showa fordított teleszkóp, állítható nyomó- és húzócsillapítás és rugó-előfeszítés
Hátsó futómű: Showa központi rugóstag, állítható nyomó- és húzócsillapítás és rugó-előfeszítés
Kerekek: hatküllős alumíniumöntvény kerekek, elöl 3,5x17-es, hátul 5,5x17-es
Gumik: elöl 120/70 ZR-17, hátul 180/55 ZR-17
Fékek: 375 mm-es ZTL� féktárcsa hatdugattyús féknyereggel elöl, 240 mm-es tárcsa, egydugattyús féknyereggel hátul
Üzemanyagtank: 14 l
Fogyasztás (városi/autópálya): 4,7/3,6 liter/100 km
Száraz tömeg: 175 kg