Adatlap Buell Lightning Cityx Xb9sx 2005 (984)
- Hengerűrtartalom: 984 cm3
A Buell Motorcycle Company szekere szépen halad. Az új City-X streetfighterrel sem lesz gond, a világ minden részén huligánok ezrei várják lelkendezve az új gépet.
Az XB9SX City-X-ben a hagyományos Buell tulajdonságokhoz hozzácsaptak egy adaggal a nagyvárosi túlélőstílus elengedhetetlen kellékeiből. Ez a motor otthon van a városi forgalomban, de a legjobb héderelő helyekre vezető kanyargós vidéki utakon is.
Bár eddig is a streetfighterek motorjának tartották a Buellt, vagyis egy olyan motornak, ami semmi másra nem jó, mint hancúrozni lakott területen belül, a sikert meglovagolva az amerikai motorgyár tervezőrészlege most teljes egészében a streetfighterek felé fordította figyelmét. Még több mint egy hónap van hátra a motorgyárak 2005-ös modelleinek seregszemléjéig, de a Harley-Davidson motorgyár és részlege, a Buell már kirukkolt a jövő évi újdonságokkal, így a legújabb modellel, az XB9SX Lightning City-X-szel (ejtd: sziti-krossznak).
A motor
alapjául az XB Lightning szolgál, így ugyanaz a tökéletességig
javított tömegközpontosítás és a minimálisra csökkentett rugózatlan
tömeg jellemzi, mint a már általunk is tesztelt
XB9S-t.
Ez nem is csoda, hiszen lényegében a City-X a már létező XB9S Lightning kikupált változata. A 10 mm-rel alacsonyabb üléshez egyenesebb háttartást lehetővé tevő üléspozíció járul. A jobban felegyenesedett tartás révén jobb a motoros kilátása, csúcsforgalmi cikázásokkor nagyon jól jön, ha a forgalmi szituációkat előre láthatja a vezető. A 984 cm 3-es V-kettes motor széles fordulatszám-tartományban kihasználható, a szíjjal hajtott széles hátsókerék 95 Nm-rel szaggatja az aszfaltot.
A motor rendkívül fogékonyan követi a vezető utasításait, ami nem is csoda, ha csak az 1320 mm-es, iszonyúan rövid tengelytávra, vagy a mindössze 21 fokban, vagyis nagyon meredeken álló villaszárakra gondolunk.
|
A City-X mindenre elszánt városi stílusának legfőbb jellemzője az áttetsző kék műanyag, ami a légszűrőház fedelén és a kis fejidomon materializálódik. Az átlátszó karosszéria ötletét már évtizedekkel ezelőtt kitalálta Erik Buell, amikor az első motorjai közül az egyiket kiállította egy stúdióban. Ez volt ilyen félig felöltöztetett, félig levetkőztetett kétkerekű. Mások - ha nem is a motorkerékpár-gyártó iparágban - meg is valósították ezt az ötletet, a szintén amerikai Apple számítógépgyártó cég 1992-ben már ilyen átlátszó borítással látta el i-Mac nevezetű személyi számítógépeit. Az Apple is kékkel kezdte a divatteremtést, szerintünk a City-X-ből is lesz néhány éven belül rózsaszínes, fehér, füstszínű, vagy akár anyagában pöttyös, vagy virágos is.
Ha az átlátszó borítás divatba jön, megérjük, hogy nem csak a légszűrőházat fogjuk látni, hanem az injektorokat is, vagy az injektorokban csapkodó pillangószelepet, de ha én vennék egy ilyen City-X-et, az első dolgom lenne, hogy lámpácskát építenék az átlátszó búra alá, ami napnyugta után finom izzást produkálna a légszűrő környékén.
Az említett két borításon kívül még akad itt más újdonság is. A túlélő
stílus elengedhetetlen tartozéka a
keresztátkötővel is rendelkező krosszkormány egyedi képet mutat
a műszerfal felöl. Tökéletesen passzolnak ehhez az elképzeléshez a
kormányra szerelt fekete
kézvédő műanyagok (igaz, ezt már a Monsterre kitaláltam, és a
legtöbbször csak bután néztek, ahol terveimet előadtam), és a dupla
kerek fényszóróra erősített, kőfelverődés ellen is védő
rácsozás.
A mezei Lightning-hoz hasonlóan a City-X hátsó sárvédőjébe is ott
a beépített tésztaszűrő, ezúttal a perforált lemez kékben csillog. A
hatküllős műremek kerekek a vad stílusnak megfelelően gazember fekete
árnyalatban tetszelegnek, de ezt a színt kapta a hókotró és az első
sárvédő is.
Ahogy a többi XB modell, úgy a City-X is a vázában tartja az üzemanyagot, és a hátsó lengővilla szolgál a motorolaj tartályául. A ZTL féktárcsával szerelt első kerék mozgását állítható, 43 mm-es belsőcső átmérőjű, fordított Showa teleszkópvillák csillapítják, a gyönyörű felnire a Pirelli Scorpion gumi feszül. A hátsó teló is Showa, szintén állítási lehetőségek garmadával kényezteti a motorost.
A City-X egyelőre egyféle - Hero Blue - színben lesz kapható, valószínűleg a többi XB9-cel azonos áron. Előreláthatólag már az ősz első hónapjában megrendelhető lesz Magyarországon is, ára előre láthatólag 2 835 000 Ft lesz.
|