Munkában az evolúció

2006.10.02. 10:32

Elöl a zárható kesztyűtartóban további tíz liter vár kitöltésre. Ezen túl még két kis fedeles rekeszbe pakolhatunk, mindkettőben elfér vagy hat-hat mobiltelefon. Ráadásul, a Suzuki mérnökei olyan firnyákosan oldották meg a kis dobozkák nyitását (recés felület megnyom, fedél kicsit kiugrik, majd kifordítható), hogy még a kormányt sem kell kitolnunk az egyik végállásba, ha a másik rekeszbe pakolnánk valamit. Nagyon ügyes.

Megnéztük, ráültünk, bepakoltunk, most már menjünk. A motort állítólag teljesen áttervezték, picit tovább fúrták, ami valamivel hosszabb löketet és egy kicsit - tényleg csak egy kicsit - feljebb tolt nyomatékgörbét eredményez. És a blokk tetején immár két vezérműtengely csücsül. A teljesítmény mégsem nőtt, a sok okosság gyakorlatilag ahhoz elég, hogy Euro3 mellett is meglegyen a korábbi erő. A fogyasztás 4-5 liter között alakul száz kilométerre, használat függvényében. A 14 literes tankkal 280 kilométert simán elmegy vegyes használatban.

Amennyire ezen a rövid teszten megállapíthattam, az injektoros gép az én karburátorosomhoz képest egy decivel kevesebbet eszik még úgy is, hogy rendre mintegy 10 km/h-val az enyémen megszokott tempó felett jártam vele. Ami autópályán 130-140-et (egyszer 170-et, de féltem) jelent, országúton pedig 120-130-at. Városban meg amennyit a kocsisor enged.

Az idő elszálló vasfogán átívelő gyorsulási verseny

Nem bírtam ki, hogy össze ne mérjük, melyik nagyműanyag a fürgébb. A húgomat bekergettem a mezőre egy fényképezőgéppel, mondtam neki, ha dudaszót hallasz, kattints. Fogtam a sógoromat, ráültettem előbb az én motoromra, ha esik, azzal essen, mondtam neki: egy, kettő, három, húzd a gázt, aztán aki eléri a százat, dudál. Melléálltam az újjal, egyszerre indultunk.
Dudaszó után szépen kigurultunk, megfordultunk, visszamentünk, cseréltünk, mert én vagy tizenöt kilóval nehezebb vagyok, és újra nekifutottunk. Az eredmény mindkét esetben ugyanaz lett.
Öreg, karburátoros Burgmanom már szinte a rajt pillanatában simán ellépett vagy 5-8 méterre, aztán az új lassan-lassan elkezdte befogni. A 100 km/h sebességet a K7-es érte el előbb, de a dudaszó felharsanásakor a jó öreg K2 még mindig jó négy méterrel előrébb járt.
A tanulságokat mindenki vonja le magának.

A gumik szélessége nem változott, de elöl immár 14-es felni virít, ami bizony érezhetően jó dolog a tré magyar aszfalton. Oda viszont a központi rugós tag előfeszítésének nagyon finom állítási lehetősége: az új modellt már csak hét fokozatban variálhatjuk, az enyémet még harminc-valahányban lehetett. Nem mintha kettőnél több beállítást használtam volna valaha, de akkor is. Sajnos viszont akár K2, akár K7, a szabad magasság nem több 12,5 centinél, ami azt jelenti, hogy már egy közepes járdaszegélynél is odaverhetjük az első kerék mögötti műanyagcsúcsot.

Az én gépemen, mint már említettem, elöl csak egy féktárcsa volt, az új modellen már kettő. A fék lényegesen hatásosabb is, finomabban is adagolható, mint az öregen. Megmaradt a praktikus rögzítőfék is, mely a hátsó kerékre hat. Igen, először én is röhögtem ezen, amikor megvettem az enyémet, de aztán rájöttem, hogy ha meg kell állni orrot fújni mondjuk az egyes út mellett egy emelkedőn a buszmegállóban, nagyon praktikus, hogy nem kell se lehajtani az oldalsztendert (akkor ugye biztonsági okból leáll a motor), se remegő combizmokkal tartani a 200 kilót, amíg ízetlenkedik az ember.

A K7-es Burgman 1 598 000 forintba kerül a kereskedésekben. Vicces, de nem csak az előző, hanem még az azt megelőző generáció is kapható itt-ott, a K6-os 1,548, a K5-ös 1,498 millióért. Százezerért 15 köbcenti, sok okos apróság, jobb fék és két év dizájnelőny - szerintem megéri, alighanem majd eladásnál is simán visszajön a különbség, ha arra kerül a sor.

Műszaki adatok:

Suzuki AN400 Burgman K7

Motor típusa: négyütemű, vízhűtéses DOHC, egyhengeres
Furat x löket: 81,0 x 77,6 mm
Sűrítési arány: 11,2:1
Hengerűrtartalom: 399 cm 3
Teljesítmény: 32 LE 7600 1/min
Nyomaték: 34 Nm 6000 1/min
Keverékképzés: benzinbefecskendezés 38 mm-es torokátmérő
Gyújtás: digitális (tranzisztoros)
Indító rendszer: elektromos
Kenés: nedves olajteknő
Erőátvitel: automata, ékszíjas
Primer áttétel: 2,200-0,839
Végáttétel: 5,904
Váz típusa: bölcsőváz
Felfüggesztés elöl: 41 mm-es teleszkópos, tekercsrugós, olajcsillapítás
Felfüggesztés hátul: központi rugóstag, hidraulikus lengéscsillapítók, tekercsrugók, 7 fokozatban állítható rugó-előfeszítés
Felni elöl: 14M/C x MT3,0
Felni hátul: 13M/C x MT4,0
Fékek elöl: 260 mm-es dupla tárcsa, egydugattyús féknyergek
Fék hátul: 210 mm-es szimpla tárcsa
Gumiabroncs elöl:120/80 14 M/C 58S
Gumiabroncs hátul: 150/70 13 M/C 64S
Méretek (HxSzxM): 2270 x 760 x 1385 mm
Villaszög: 25,33 fok
Utánfutás: 102 mm
Tengelytáv: 1585 mm
Szabad magasság: 125 mm
Ülésmagasság: 710 mm
Üzemanyagtartály: 13,5 liter
Száraz tömeg: 200 kg
Ára regadóval: 1 598 000 Ft