Olcsó, de használható
A CMS márkanév még nem nagyon ismert a motorosok körében. A Portugáliában működő sisakgyár termékei nemrég jelentek meg nálunk. Elsősorban a kispénzű motorosokat célozta meg, hiszen már 13900 forinttól lehet sisakot kapni tőlük. Tesztsorozatunkban kipróbáltuk, mit tud egy olcsó márka legdrágább képviselője. Ha már ott voltunk, szemügyre vettük az egyik középmezőnyöst is.
Azt már kipróbáltam, milyen komfortot kapunk 100 000 Ft feletti vételárért, de vajon milyen kompromisszumokat kell kötnünk, ha harmincezer alatt szeretnénk megúszni a sisakvásárlást? Az eredmény felemás lett.
A csúcskategóriás sisakkal kényeztetett fejem sokkal kritikusabb egy olyan bukóval szemben, ahol nem a komfort a legfontosabb cél, hanem az elérhető ár. Tudomásul kell venni, hogy aki spórolni akar, annak bizony sokkal többet muszáj tűrnie! A CMS-t Portugáliában gyártják, az állvédőbe varrott E betűs szabványjel természetesen garantálja, hogy nem bóvlit húzunk a fejünkre. De már a sisak kézbevételekor kiderült, hogy ezt nem azoknak készítették, akik 200 felett repesztenek.
A 27490 Ft-ba kerülő CMS GP4 külső kialakítása
bizalomgerjesztő. Természetesen
ezért a pénzért csak polikarbonátból lehet, vagy ahogy sokan
megvetően megjegyzik: fröccsöntött. Igaz, hogy ez az anyag
négy-öt év múlva veszít rugalmasságából, de addig megfelelően
szilárd, és nem utolsó sorban könnyű.
A polikarbonát sisakok öregedésén nem azt kell érteni, hogy öt év után már akkor is eltörnek, ha véletlenül legurulnak a motor üléséről. Mindössze annyiról van szó, hogy az eredeti rugalmasságuk egy részét elveszítik - többek között az UV sugárzás hatására -, és extrém erős alakváltozás esetén hajlamosak a repedésre. Egy vadonat új sisakot akár laposra is össze lehet préselni törés nélkül, annyira hajlékony a friss polikarbonát. Öt év alatt egy sisak már belülről is annyira elhasználódik, hogy érdemes lecserélni.
A mostanában divatos sokszínű matricázást jó
minőségű lakkozás fedi. A színre fújt szellőzők olyan hatást
keltenek, mintha egy sokkal drágább sisakot tartanánk a kezünkben.
A plexi vékony gumiprofilra simul rá, ami a gyártó eredeti
szándéka szerint jó zajvédelmet adna, de sajnos a kivitelezés nem
tökéletes. A felső élnél mindkét oldalon milliméteres rés van, ahol
nem csak a huzat talál utat (a megfelelő zajhatások kíséretében),
hanem akár az esővíz is. A plexi kicsit szorulósan nyílik, ezért
nem mindig lehet érezni, hogy mikor tartja a súrlódás és mikor a
racsni.
A bélés szemre jó minőségű szivacs, de sajnos túl puha, ezért felvétel után egyenetlennek érzem a pofabélések felfekvését. Hiányzik a biztonságot adó szorítás, amit a magasabb kategóriás sisakok szűk szájnyílása ad, ráadásul nem is nyúlik le olyan mélyre, mint kéne. Ezen a bizonytalan érzésen a szíj szorosabbra húzásával szeretnék segíteni, ami nem is olyan egyszerű, mert kicsit hosszúra hagyták. Érdemes a vásárlás után a feleslegesen libegő tíz centis maradékot levágni.
A plexi torzít egy kicsit. Csak épp annyira, hogy a fejem
elfordításakor kicsit vibráljon a környezet. Ez főleg akkor lehet
zavaró, mikor nagy sebességnél kis mértékben rángatják a
légörvények a fejet. A nyitást segítő pöcök baloldalt van, ami
azért jó, mert így nem kell saját magunk elől eltakarni a kilátást
nyitáskor.
A sisak árában benne van az orr elé szerelhető szélvédő. Alulra utólag behúzhatjuk az örvénylő levegőt távoltartó lebenyt, ami itt különösen jól jön a nem elég mélyre nyúló állvédő miatt.
Végülis, mit kapunk majdnem harmincezer
forintért? Egy esztétikus,
megfelelő biztonságot nyújtó sisakot, kategóriájának néhány
hiányosságával. A szoruló racsnin, a torzító és nem pontosan
záródó plexin kéne javítani ahhoz, hogy egyenértékű legyen a
nagyobb márkák alsó kategóriás sisakjaival.
Ez volt a CMS legjobb sisakja. Milyen a másik
véglet?
A GP2 sorozat legolcsóbb tagja 13900 Ft. Ez anyagában
színezett, matricázott. A 19900 Ft-os változat már lakkozott,
külsőre sokkal esztétikusabb látvány, bár a kidolgozása hagy némi
kívánnivalót maga után, főleg a rejtett helyeken. Érdekes, hogy az
olcsóbb CMS-ek bélése plüss, ami pedig sokkal kellemesebb viselet,
ezért más gyártmányoknál a drágább sisakoknak tartogatják ezt az
anyagot.
A plexi racsniját a GP2-n külön műanyaglap
fedi, ami plusz zajforrás menet közben, de még ez lenne a legkisebb
baj.
A zárszerkezet annyira szorul, hogy nem is lehet oldalról
nyitni. Baloldalon az állvédő mélyedése lehetővé teszi az
oldalról nyitást, de a plexi egy centis emelés után teljesen
befeszül, és csak középről lehet tovább emelni. A középen lévő
pöcök viszont olyan kicsi, hogy lecsukott helyzetben kesztyűs
kézzel alig lehet megtalálni.
A GP2 plexijét lezárás után erősen meg kell
nyomni, ekkor középen az alsó részét megfogja a gumiprofil egy erre
kiképzett része. Jó ötlet, mert így sokkal szorosabban fekszik fel
a szigetelőrétegre, ami csökkenti a szélzajt, és nagy sebességnél
oldalra nézéskor megakadályozza a plexi felcsapódását. Gyakorlatban
viszont a jó ötlet hatását rontja az itt is meglévő rés a
halántékok felett, a plexit pedig még kézzel is nehéz felnyitni,
ezért
nem valószínű, hogy önállósodni fog menet közben.
Érdekes, hogy a CMS méretezése kicsit szűkebb, mint más gyártmányoké. A szokásosnál nagyobb méretet kellett választanom mindegyik típusból még akkor is, ha figyelembe vettem az új sisakok későbbi nyúlását. A Nolan "S" méretéhez szokott fejem a CBS-nél csak az "M"-ben érezte jól magát. Ezért az átlagosnál kisebb fejűek, vagy minimotoros srácok jól járhatnak a CBS legkisebb számával.
A kellő védelmet biztos megkapjuk a CMS-től, erre garancia az E betűs címke. Esztétikus, a bélése jól kidolgozott. A sisak kialakítása nem a nagy sebességű motorokhoz történt, de a szélzaj és az enyhén torzító plexi miatt egyébként se mernénk ajánlani egy GSX-R-re. Aki ritkán mozdul ki a városból, vagy nem sűrűn motorozik 120 felett, annak könnyen lehet egy olcsó és pofás sisakja.