Nem e világ szülötte (automata váltóval)

2008.08.20. 07:29

Akármilyen finom és tökéletesen üzembiztos a váltó, a Honda DN 01 kellemetlen, idegesítő, utálatos közlekedési eszköz. Mert elfelejtették az ember alá tervezni. Emlékeznek még az első két bekezdésre? Na jó, elismerem, nincsenek hiteles bizonyítékaim, hogy valóban úgy történt minden, ahogy ott leírtam, de ha nem idegen világból átpottyant tervek, akkor mi más magyarázza, hogy a Honda nem emberszabású lények számára tervezett motort?

Városban még elmegy, bár a magasabbak már itt elkezdik a szitkozódást, mivel nem látják a messzire kitolt (mellesleg a Citroën C4-esére meglepően emlékeztető) műszeregységet. Aztán száz felett már mindenki anyázik, alig lehet rajta megmaradni, annyira nincs szélvédelme. Se alul, se felül, a szél még a combjaimat is olyan intenzíven próbálta szétfeszíteni sztrádatempónál, hogy egész belepirultam, szinte eldurvult kollégiumi buliba keveredett szende bölcsészlánynak éreztem magam.

Aztán csak rájöttem, hogy ha lehasalok, a lábam meg felteszem a hátsó lábtartóra, egész jól lehet hasítani a motorral. Így, kényelmetlenül és komikusan kínlódva sikerülhet elérni, sőt, tartani akár a 180-at is: a motor bírja, a futómű kellően stabil is a tempóhoz, csak a rendesen ülő embert fújná le róla a szél.

Az egyetlen formai érdekesség, ami a gyakorlatban nem jelent szivatást a motorosnak, a tükrök elhelyezése. Az orridomra messze kitűzött visszapillantókban meglepően jól követhető a mögöttünk kavargó forgalom. Sőt, még a kesztyűk, a kormányszarvakat markoló ujjaink bütykei is látszanak a tükrökben, ami egy szép, vastag, látványos kesztyű esetében kellemesen robotzsarus/terminátoros életérzést biztosít a DN 01 lovasának.

Az ABS-es kombinált fékrendszerrel, az állítható futóművel, a nagy kerekekkel tempós városi motorozásra nem lenne rossz jármű, csak itt meg jönnek a klasszikus nagy robogók a hatalmas előnyükkel: lehet beléjük pakolni. A DN 01-ben semmi hely semminek, egyelőre még dobozokat se lehet rá kapni.

A Hondánál négymillió körüli várható árral riogattak, amikor elhoztam a motort, de a német Honda-site 11 790 eurós ajánlott kisker árról beszél, ami nagyjából 2,7 millió forint. Nyilván a kettő között lesz valahol a motor: nem kevés egy 700-as túramotorért, de nem is sok egy olyan hihetetlen külsejű létezhetetlen mesebeli szörnyért, mint a DN 01.

Csodás technika, tökéletlen ergonómia, páratlan külső, sok pénzért. Ez így nem kéne, de egy Deauville ugyanezzel a váltóval álmaim hétköznapi motorja lenne.

Műszaki adatok:

Motor: vízhűtéses, négyütemű, 8 szelepes, 52 fokos V2, SOHC vezérlés
Lökettérfogat: 680 cm³
Teljesítmény: 61 LE 7750 1/min-nél
Nyomaték: 60 Nm 5500 1/min-nél
Furat×löket: 81×66 mm
Kompresszióviszony: 10:1
Keverékképzés: PGM-FI befecskendezés, 40 mm torokátmérő
Kuplung: HFT hidraulikus vezérlés
Váltó: hatfokozatú automata
Véghajtás: kardántengely
Váz: dupla acél bölcsőcsőváz
Első futómű: 41 mm-es hagyományos teleszkópvilla, 106 mm rugóút
Hátsó futómű: Központi rugóstag, állítható rugóelőfeszítés, 120 mm rugóút
Kerekek: 17×3,5 elöl, 17×6,0 hátul
Gumik: 130/70-ZR17 M/C elöl, 190/50-ZR17 M/C hátul
Első fék: 296 mm-es dupla tárcsafék, háromdugattyús féknyergekkel, kombinált rendszer, ABS, szinterfém fékbetétek
Hátsó fék: 276 mm-es tárcsafék, kétdugattyús féknyereggel, kombináltrendszer, ABS
Méretek (H×Sz×M): 2315×820×1115 mm
Tengelytáv: 1605 mm
Villaszög: 28,3°
Utánfutás: 114 mm
Szabad magasság: 135 mm
Ülésmagasság: 690 mm
Üzemanyagtank térfogata: 15,1 liter