A Buell legfiatalabb gyerekének meglehetősen egyedi a formaterve, de ez ugye Erik Buell tervezői mivoltának köszönhető, mivel nem képes tucat dízájnt készíteni. Jelen esetben ez úgy tűnik, végre megfelelő műszaki tartalommal párosult.
Erik Buell amikor bemutatta az általa tervezett
és épített első motorkerékpárját, a RW750-et még anno 1983-ban, nem
is álmodott arról, hogy pont az akkor igencsak maga alatt lévő
Harley-Davidson gyár termékeiből fog igényes, sportos motorokat
kialakítani. Aztán pár évvel később megszületett az RR1100, amely
az első Harley alapokra épülő superbike volt. Akkor ennek a
motornak a versenyzés volt a fő célja, később aztán ez az elv az
utcai motorokon egy
szelídített formában jelent meg.
Sajnos az utóbbi években véleményem szerint túlságosan is szelídre sikeredtek a Buell-ek, és bár mindig is egyediek maradtak formatervezésükben, nem volt a kínálatban egy korszerű műszaki alapokra épülő, minden jegyében sportosnak tekinthető motorjuk. Így nem csoda, hogy igen meglepődtem, amikor a Buell bemutatta a 2002-es évre szánt Firebolt XB9R modelljét.
A tengelytáv extrém módon rövid, mindössze 1320 milliméter hosszú, ami előreláthatólag azt jelenti, hogy iszonyatosan könnyen és gyorsan veszi majd a legszűkebb kanyarokat is. Ez a tengelytáv 75 milliméterrel rövidebb az R1-esénél, és bizony jó sokáig kellene keresgélni a legfordulékonyabb japán 250/400-as gépek közt, hogy ennyire rövid motort találjunk. Hogy mindez ne eredményezzen instabilitást, a meredek villaszög és a rövid utánfutás mellett a motor tömegközéppontját a lehető legalacsonyabbra és középre próbálták becélozni. Ehhez olyan újdonságot alkalmaztak, mint az üzemenyagtartályként is funkcionáló alumínium hídváz. Ez nem tréfa kérem, nincs tank, a vázba kell tankolni, maximálisan 14 liter üzemanyagot!
Míg a legtöbb Buell acél térhálós csővázat
használ, itt alumíniumból került kialakításra váz. Akinek mindez
nem elég meggyőző súlytakarékosságból, annak elmondom a
3.3 liter olajat pedig a hátsó lengővilla tárolja, ami azért
már meglehetősen egyedi eljárás. Nem is csoda, hogy a bringa száraz
súlya mindössze 175 kg lett, menetkészen is csak 211 kg.
A Buell új modelljét előszeretettel nevezi
Sport Fighter-nek, teszi mindezt azért, mert a Firebolt
a valós világnak megfelelő teljesítmény maximális kihasználására
készült, nem pedig minden eddiginél szebben hangzó lóerő és
végsebesség adatokkal való kérkedésre. Mondjuk, erre a motorja
úgysem lenne alkalmas. Az erőforrás továbbra is a 45 fokos,
léghűtéses, hengerenkénti kétszelepes, OHV vezérlésű Harley blokkon
alapul. Annak ellenére, hogy ezek az adatok nem hangzanak valami
fényesen, rengeteg technikai frissítést hajtottak végre rajta a
Buell mérnökei.
A teljesen átdolgozott blokkban például a
NASCAR-ból átvett technológiát használó szeleprugók
dolgoznak. A 984 köbcentis hajtóműnek teljesen más (88.9x79.38)
furat/löket arányai vannak, mint a többi Harley blokknak. A
sűrítési viszony (10:1) szintén jóval magasabb a hagyományos Harley
gépekénél. Egy ram-air rendszer segít több levegőt szállítani a 45
milliméter torokátmérőjű DDFI benzinbefecskendező egység által
adagolt üzemanyaghoz, és ezzel kialakul a főtengelyen mért
tisztességes 92 lóerő, 7200-as percenkénti fordulaton, valamint a
hatásos, közel 92 newtonméter forgatónyomaték 5500-as fordulaton.
A blokk teherviselő elemként is funkcionál, de
egy saját, szabadalmaztatott blokk felfüggesztési eljárás
(Uniplanar) segítségével nem mereven függ, így
a kéthengeres által keltett vibrációkat nem közvetíti olyan
vehemensen a vezető feneke felé. A motor erejét egy ötfokozatú
váltó továbbítja a hátsó kerékre a hagyományos fogazott szíj
segítségével.
Nyilvánvaló mit sem ér egy jó váz, egy alacsony
súlyú és tömegközéppontú motor hozzáillő,
profi futómű nélkül. Nos itt sem lehet panasz, a gép a
versenypályákról jól ismert Showa cég rugózó elemeit kapta meg,
előre teljesen beállítható fordított teleszkópvillák, hátulra
szintén minden irányba állítható központi rugóstag került (ami a
Buell hagyományoktól eltérően, a váz felső részénél van a
lengővillához kapcsolva).
Az ülés pozíció viszonylag alacsony, 775 milliméter mindössze, ami biztonságos, teletalpas kapcsolatot eredményez a talajjal álló helyzetben. A kényelmet szolgálja még az öt különféle verzióban rendelhető vezetőülés, túrástól a sportosig.
Az első fék mi más lehetne, mint egyedi. Széria
gyártású motoron most alkalmazták először a nem a kerékagyhoz,
hanem a
kerék pereméhez rögzített féktárcsát, amelyet a Buell Zero
Torsion Load-nak nevezett el, utalva ezzel arra, hogy a megoldással
jelentősen csökken a kerékre ható torziós erők mértéke. Ezen felül
az egyből a kerék peremére átvitt fékhatás sokkal hatékonyabb,
mintha azt a kerék küllői vinnék át, gyorsabban hűl a tárcsa, és a
fékbetétek nagyobb felületen érintkeznek a tárcsával, amik
ismételten jobb fékhatást eredményeznek. Éppen ezért maga az első
kerék könnyebb anyagból készülhet, valamint egyetlen óriási, 375
milliméteres féktárcsa és egy 6 dugattyús Nissin féknyereg elegendő
a brutális fékhatáshoz. Hátul egy 230 milliméteres, egy dugattyús
féknyereggel ellátott berendezés segít be az első féknek, ha ez
szükséges.
A csökkentett súlyú rugózatlan elemek (kerék,
fék) tovább javítanak a motor fordulékonyságán. Az idomzat egy
Surlyn nevezetű anyagból készül, ami anyagában már színezett, így
további fényezésre nincs szüksége a Firebolt-nak. Ennek további
előnye, hogy karcolások után egyszerűen újra polírozva könnyedén
eltűntethetőek a felületi sérülések róla. A fejidomot egy magnézium
ötvözet konzol tartja, a projektoros fényszórókkal együtt. A
műszerfal igazán modern dízájnt kapott, valamint
3 darab napi kilométer-számlálót, amiből kettő hagyományosan
működik, míg az egyik akkor kezd el számolni, ha az üzemanyagszint
eléri a tartalékot. A beépített óra praktikus tulajdonság, más
sportmotorokon is jól jönne.
A felnik 6 dupla küllős könnyűfém kerekek, elől
120/70 ZR 17, hátul 180/55 ZR 17 szokásos sportgumi méretekkel. A
motor a következő színekben kapható: Északi fehér - Kék matricával,
Északi fehér - Narancs matricával, és
Csata kék - Narancs matricával.
Erik Buell a bemutató végén csak ennyit mondott: "Ha egyszer valaki megy a Firebolt-tal, meg fogja látni, hogy az innovatív tervezés hogy is működik." Az ára 9.500 és 10.000 dollár (kb. 3 millió forint) körül lesz, erről pontosabb adat majd csak ősszel tudható meg, az eladások az év vége előtt elindulnak. A jelenlegi másik két sportos modell, az X1 és az M2 Cyclone továbbra is gyártásban marad.