Használtteszt: GG Quad (2005)

Tizenkétmillió, hogy bámuljanak

2009. február 21., szombat 00:00
Arról nem volt szó, hogy mindenki engem bámul majd, és ujjal mutogatnak rám. Hogy autók fékeznek le, BKV-buszok lassítanak és bicajosok veszítenek egy pillanatra egyensúlyt – azt hittem, csak quadoznom kell egyet.

Egy budai épület harmadik emeletére lifteztem föl. Ahogy elhúzódtak előttem a felvonó ajtói, nem szoba vagy folyosó fogadott, hanem a növekvő résen a napfény tört rám: óriási, fűtött garázsban álltam, az üvegfalak a város minden zaját leszigetelték. Lépéseim visszhangja tántorgott az üres falak között, semmi sem volt, ami elnyelhette volna – csak én, meg a quad.

Kéttalpas pofán rúgás, nem baráti találkozás. Az alig kétméteres GG egymaga képes betölteni a nagy hodályt. Sehol a megszokott rücskös gumik, semmi sem emlékeztet a széle-hossza egyforma terepszöcskékre. Laposan, gonoszan terpeszkedik a sarokban, fenyegető jelenléte mégis ott vibrál a szürkés falak között. Az sem lett volna meglepőbb, ha zöld massza tocsog mindenütt, és földönkívüli kiborgként rám támad a quad: nem ezt vártam, és nem itt.

A Gruter und Gut Motorradtechnik oldalkocsikkal kezdte 1985-ben, de kilenc évvel később rájöttek, hogy ideje váltani, mert már nem menő: négykerekű kell, de valami jófajta. Tereptapasztalataik nem voltak, a svájci cég mindig is közútra dolgozott, így született meg az a quad, ami a kavics szó kiejtésére is összerezzen, de az aszfaltra kajánul vigyorogni kezd.

A földönkívüli, gonosz arcú szörny érdekes hibrid. Motor és F1 versenyautó keveréke, minden porcikája végiggondolt, percekre való bámulnivalót biztosít. Egy motorhoz képest sokkal hosszabb a befogadási idő, kétszer akkora test, kétszer akkora tömeg és látnivaló.

A meredek homlokfal karaktert, igazi arcot kölcsönöz a GG-nek. Alul markáns áll, felette őrült vigyor, és mindent meghatároznak a lámpák, mint mélyen ülő gonosz szemek. Az idom másik oldalán ott a tükör, szokatlanul mélyre építve, mégis nagyon jó helyen. Amint megszoktuk, hogy lefele sandítunk, már meg is köttetett a barátság – a motoros egyik testrésze sem takarja a képet.

Ami tanknak látszik, az alatt légszűrő és kábelköteg rejtőzik, az üzemanyagot az utasülés alatt töltjük be. A testhelyzet és az üléspozíció pont olyan, mint motoron, csak a kormányra szerelt BMW-s kezelőszervek lehetnek szokatlanok azoknak, akik még nem találkoztak a bajorok kapcsolóival. A lábat hagyományos motoros lábtartóra tesszük; annak ellenére, hogy mindkét oldalt extraként kapható, nyolcvanliteres kofferek vannak, bőséges hely van a bokának.

A kormány előtt elfordítottam a gyújtáskulcsot, az ujjam azonnal nyúlt volna az irányjelző kapcsolójára. Ó igen, bajor cuccok, máshol van az indítógomb: a kezelőpanel tetején. A BMW-s holmik nem véletlenek, a sípcsont előtt ott a kéthengeres bokszer. 1130 köbcenti, ugyanaz, amit a motorjaikban megszoktunk. Az extra kipufogó néhány lovat kölcsönöz a gyárilag 95 lóerős blokknak, de ennél sokkal fontosabb a karakteres hang, ami néhány centivel a vonóhorog fölött távozik. Mielőtt az alvó kisdedekre és haldokló édesanyákra hivatkoznának véresszájú levelekben a bigottabb olvasók, jelezném, hogy nincs szó üvöltésről, csupán az eredeti, unalmas surrogás helyett jelent meg a bokszer tisztességes, felismerhető hangja.

Éjszaka is bátran hazamotorozhatnánk a visszhangzó betondzsungelben, egyik balkonról sem vágnának hozzánk egy cserép muskátlit – viszont nincs olyan tulajdonos Magyarországon, aki ezzel tömbházakból álló lakótelepre térne haza; ebből idehaza csak ez az egy darab van. És a 11-12 milliós új árat számolva kétlem, hogy a célközönség panelban bekkelné ki a válság éveit.

Rohadt sok pénz, tudom. Hogy megéri-e? A GG Quad a világ egyik legfeleslegesebb járműve, de egyben a legtökéletesebb is. Semmire sem jó, hisz a motor hátrányait ötvözi az autóéival. A helyigénye megegyezik a személygépkocsiéval, a komfortélmény pedig a motor szintjére korlátozódik. Ezek vitathatatlan negatívumok, de hamar képes megenyhülni a más millióival szórakozó tesztelő, ha végignéz a részleteken.

A futómű kettős keresztlengőkarokra épül, percekig bóklászik a tekintet a CNC-vel megmunkált fémrudak között. A rugózásért gázzal töltött, állítható Wilbers gátlók felelnek, minden gurult centiméteren éreztetve, mennyire végiggondolta a konstrukciót Herr Grutes és Herr Gut. Akárcsak a kétkerekű BMW-knél, itt is kardán viszi az erőt a hátsó kerekekhez. Ahhoz, hogy rendszámozható, magyar forgalomba helyezhető legyen a GG Quad, feltétel a hátsó tengelyek közé szerelt Quiafe diffi. A vezetési élményt nagyban fokozza önzáró rendszere, a 24-76% súlyelosztású gép lelkesen, kontrollálhatóan riszálja a hátsóját.

Hogy megér-e 12 milliót? Lapozzanak, megtudják.

100 ló és négyszáz kiló – motorhoz semmi extra, de a forgalom szinte minden résztvevőjénél dinamikusabb a gép. Százra 4,9 másodperc alatt gyorsul, végsebessége 170 km/h. A széles, stabil építés ellenére mégsem a nagy sebességű haladás a lételeme, sokkal szórakoztatóbb a kanyaros utak becserkészése, mint a gyors egyenes haladás.

A kanyarodás pont fordított, mint a motoron, nincs ellenirányú kormányzás, a rudat arra kell fordítani, amerre menni szeretnénk. Direkt, pontos és nagy kézerőt igényel. Hihetetlenül szórakoztató, de hosszú távon komoly fizikai igénybevétel. Nem véletlen, hogy alig több mint nyolcezer kilométer került ebbe a 2005-ben gyártott quadba: hobbi-sporteszköz, nem túragép.

Izom kell az alkarba, a 195-ös első gumit valahogy el kell forgatni, a szerkezetből csak az élvezeti értéket venné el a szervó. Így jó, ennyire direktnek kell lennie, talán vékonyabb abronccsal lehetne javítani az élményen. Az OZ racing felnire húzott gumi szép, látványos, de nem biztos, hogy mértéktartó – a nyári keverék pedig nem a mínusz négy fokos hőmérséklet barátja.

A mérsékelt tuning eredménye, hogy picit megnövekedtek a gyári értékek, és nagyjából 100 lóerő és 100 Nm nyomaték áll a vezető rendelkezésére. Higgyék el, több mint elég, ez a quad tényleg azt csinálja, amit csak akarunk. Szűk fordulókban driftel, erőből csúszik végig az íveken. Minden pillanatban kontrollálható, a kombinált fékek pedig magabiztosan fogják meg a testet. Elöl kerekenként nyolc dugattyú dolgozik, a tárcsán két egymással szemben felszerelt négyes markolja a vasat. A jobb boka mellett hátrameneti fokozatot is kapcsolhatunk, egyes fokozatba kapcsolva, álló helyzetben és behúzott kuplunggal aktiválható a parkoláskor, városi manőverezéskor nagyon hasznos opció.

Egyesben rántás nélkül indul, finom a kuplung, kettesben már érdemes morzsolni a gázmarkolatot. Minden úthullámmal megharcolunk, mintha tenyérrel vennénk le az aszfalt bütykeit, annyira pontos visszajelzéseket ad a futómű. Az első kerekek hajlamosak oldalra is megindulni, de férfiasan fogva nem lesz baj, küzdeni kell vele, de jó kis harc ez. Esküszöm, rég vártam ennyire kanyart, minden vágyam az volt, hogy keresztbe rakjam a quadot. Rákészültem, helyezkedtem, és előnyös testtartással adtam egy izmos gázt. Azonnal megindult a hátulja, de szó sincs böszme csúszásról – minden centi ellenőrizhető, minden egyes méter kéjes virgonckodás. Nem számít, hogy éles, 180 fokos visszafordító, amit szinte helyből bevesz, vagy hosszú, döntött ív egy feljáró oldalában: minden ívben ott az élvezet. A sok unalmas vekker után végre valami izgalmas Svájcból – es ist für Spass gemacht.

A mozgás közbeni fotók elkészítésére elcsalt Csikós kollégával egymásnak adtuk a quadot. Esze ágában sem volt valami négykerekű szarral parádézni, de hamar meggyőzte magát, hogy ez más, a felkínált élményt nem hagyhatja ki. Nemcsak a forma mellbeverő, hanem a működés is, még sosem találkoztunk hasonlóan jól megtervezett fölösleggel, még sosem kerültünk ennyire egy hobbijármű hatása alá. A hullámos magyar utakat ugyan nem szereti, de egy délutáni szerpentinezéshez kevés jobb gép van.

A budapesti utakon meztelenül szaladva, neonsárga seggel sem lettem volna feltűnőbb. Ezt mindenki megbámulta, de senki nem értette; nem szokott a magyar az ilyen félvilági dolgokhoz. Minden szempár a zöld testet nézte, mobiltelefonokat emeltek fel, hogy lefényképezzék a járdánál. Exhibicionista hajlamot nélkülözők véletlenül se vegyenek ilyet, akik viszont szívesen fürdőznek más tekintetében, bátran fontolják meg egy GG beszerzését: jelen helyzetben kevés feltűnőbb jármű van az országban.

Hogy kéne-e egy újan 12, használtan 8,5 milliós semmire sem jó luxusquad? Naná. Ha képes lennék kicsengetni még egy JK2500 legyártását, és már megvettem a HRD Vincent Black Lightning -ot, simán kérnék egy ilyet – nem hinném, hogy gond lenne egy matt fekete, idomok nélküli változat rendelése.

Műszaki adatok

A GG Quad kéne?

Motor: Levegőhűtéses, négyütemű, kéthengeres bokszer 1130 cm³

Szelepvezérlés: DOHC, 8 szelep

Teljesítmény (LE/min): 95/7250

Nyomaték (Nm/min): 98/5500

Üzemanyag-ellátás: Digitális befecskendezés

Első felfüggesztés: kettős keresztlengőkar, Wilbers csillapítás

Hátsó felfüggesztés: kettős keresztlengőkar, Wilbers csillapítás

Első gumiabroncsok: 195/40-16

Hátsó gumiabroncsok: 225/35-17

Első fék: Oldalanként egytárcsás, 270 mm-es, kétszer négydugattyús féknyereg

Hátsó fék: Oldalanként egytárcsás, 316 mm-es, négydugattyús féknyereg

Száraz tömeg (kg): 380

Végsebesség: 170 km/h

Újabb cikkünk ebben a témában:

Rendszámozott csúsztatás - 2010.04.09.
Aszfalton öngyilkosság vagy oltári móka? Mindkettő, de ez a gázállástól függ.

Motorválasztó

mi ez?

Ha már tudja, hogy 125-öst szeretne, de még nincs meg a kiszemelt kedvenc, használja motorválasztónkat. Ár, felépítés vagy praktikus szempontok alapján böngészhet a motorkák között, de az egyes márkák kínálatát is egyetlen kattintással lekérdezheti. Anélkül, hogy nyüstölnie kéne az egér gombját, fotókat is nézegethet a kínálatról, ha a lista bal szélén látható ikonon felejti a nyilacskát. Ha megtetszik egy motor, rákattintva részletes adatlapot húzhat ki kartotékunkból.
Nem csak az ár és a felépítés lehet fontos a választásnál, legalább ennyire számít, hogy milyen messzire lehet eljutni egy tank benzinnel, mennyire van jó erőben a motor, illetve mekkora súllyal kell birkózni vezetése közben. A hatótáv esetében három literes fogyasztást vettünk alapul, ebből számítva a megtehető kilométereket, a gyors és könnyű gombokkal pedig teljesítmény, illetve súly alapján rangsorolhatja a motorokat, robogókat.
Ha bizonytalan, milyen 125-ösre van szüksége, ne tétovázzon, olvassa el Motordoktorunk alapművét, amelyben mindent megtudhat a választási szempontokról.

Praktikus gépet szeretne, de kicsivel nagyobbat, mint egy 125-ös? Használja az A2 jogosítványhoz hangolt motorválasztónkat! Az új, Magyarországon is érvényes európai jogosítványkategória maximum 35 kW-os, vagyis 47 lóerős motorokat enged meg – ebben a nagy halmazban szinte minden megtalálható: robogó, meztelen gép, enduro, custom vagy túramotor. Ár, felépítés vagy használati szempontok alapján böngészhet, de az egyes márkák kínálatát is egy mozdulattal lehívhatja. Képeket nézhet, szerelembe eshet a szemére hagyatkozva: elég, ha a lista bal szélén látható ikonon tartja az egér által vezérelt nyilacskát. Ha megtetszik egy motor, rákattintva részletes adatlapot nyithat meg az adatbázisunkból. Nem csak az ár és a felépítés lehet fontos a választásnál, ugyanennyit számít az üzemanyagtartály mérete – ebben a kategóriában átlagban 3-4,5 literes fogyasztással számolhatunk. Tanulmányozza át a teljesítményadatokat, a lóerőt és az elérhető nyomatékot. Nőknek az ülésmagasság is számít, az örömet keresőknek meg az alacsony tömeg. Ne legyen bizonytalan, a motorválasztó segítségével válassza ki melyik motor a legalkalmasabb önnek.

Hirdetés