no

Tizenkétmillió, hogy bámuljanak

2009.02.21. 00:00

Arról nem volt szó, hogy mindenki engem bámul majd, és ujjal mutogatnak rám. Hogy autók fékeznek le, BKV-buszok lassítanak és bicajosok veszítenek egy pillanatra egyensúlyt – azt hittem, csak quadoznom kell egyet.

Egy budai épület harmadik emeletére lifteztem föl. Ahogy elhúzódtak előttem a felvonó ajtói, nem szoba vagy folyosó fogadott, hanem a növekvő résen a napfény tört rám: óriási, fűtött garázsban álltam, az üvegfalak a város minden zaját leszigetelték. Lépéseim visszhangja tántorgott az üres falak között, semmi sem volt, ami elnyelhette volna – csak én, meg a quad.

Kéttalpas pofán rúgás, nem baráti találkozás. Az alig kétméteres GG egymaga képes betölteni a nagy hodályt. Sehol a megszokott rücskös gumik, semmi sem emlékeztet a széle-hossza egyforma terepszöcskékre. Laposan, gonoszan terpeszkedik a sarokban, fenyegető jelenléte mégis ott vibrál a szürkés falak között. Az sem lett volna meglepőbb, ha zöld massza tocsog mindenütt, és földönkívüli kiborgként rám támad a quad: nem ezt vártam, és nem itt.

A Gruter und Gut Motorradtechnik oldalkocsikkal kezdte 1985-ben, de kilenc évvel később rájöttek, hogy ideje váltani, mert már nem menő: négykerekű kell, de valami jófajta. Tereptapasztalataik nem voltak, a svájci cég mindig is közútra dolgozott, így született meg az a quad, ami a kavics szó kiejtésére is összerezzen, de az aszfaltra kajánul vigyorogni kezd.

A földönkívüli, gonosz arcú szörny érdekes hibrid. Motor és F1 versenyautó keveréke, minden porcikája végiggondolt, percekre való bámulnivalót biztosít. Egy motorhoz képest sokkal hosszabb a befogadási idő, kétszer akkora test, kétszer akkora tömeg és látnivaló.

A meredek homlokfal karaktert, igazi arcot kölcsönöz a GG-nek. Alul markáns áll, felette őrült vigyor, és mindent meghatároznak a lámpák, mint mélyen ülő gonosz szemek. Az idom másik oldalán ott a tükör, szokatlanul mélyre építve, mégis nagyon jó helyen. Amint megszoktuk, hogy lefele sandítunk, már meg is köttetett a barátság – a motoros egyik testrésze sem takarja a képet.

Ami tanknak látszik, az alatt légszűrő és kábelköteg rejtőzik, az üzemanyagot az utasülés alatt töltjük be. A testhelyzet és az üléspozíció pont olyan, mint motoron, csak a kormányra szerelt BMW-s kezelőszervek lehetnek szokatlanok azoknak, akik még nem találkoztak a bajorok kapcsolóival. A lábat hagyományos motoros lábtartóra tesszük; annak ellenére, hogy mindkét oldalt extraként kapható, nyolcvanliteres kofferek vannak, bőséges hely van a bokának.

A kormány előtt elfordítottam a gyújtáskulcsot, az ujjam azonnal nyúlt volna az irányjelző kapcsolójára. Ó igen, bajor cuccok, máshol van az indítógomb: a kezelőpanel tetején. A BMW-s holmik nem véletlenek, a sípcsont előtt ott a kéthengeres bokszer. 1130 köbcenti, ugyanaz, amit a motorjaikban megszoktunk. Az extra kipufogó néhány lovat kölcsönöz a gyárilag 95 lóerős blokknak, de ennél sokkal fontosabb a karakteres hang, ami néhány centivel a vonóhorog fölött távozik. Mielőtt az alvó kisdedekre és haldokló édesanyákra hivatkoznának véresszájú levelekben a bigottabb olvasók, jelezném, hogy nincs szó üvöltésről, csupán az eredeti, unalmas surrogás helyett jelent meg a bokszer tisztességes, felismerhető hangja.

Éjszaka is bátran hazamotorozhatnánk a visszhangzó betondzsungelben, egyik balkonról sem vágnának hozzánk egy cserép muskátlit – viszont nincs olyan tulajdonos Magyarországon, aki ezzel tömbházakból álló lakótelepre térne haza; ebből idehaza csak ez az egy darab van. És a 11-12 milliós új árat számolva kétlem, hogy a célközönség panelban bekkelné ki a válság éveit.

Rohadt sok pénz, tudom. Hogy megéri-e? A GG Quad a világ egyik legfeleslegesebb járműve, de egyben a legtökéletesebb is. Semmire sem jó, hisz a motor hátrányait ötvözi az autóéival. A helyigénye megegyezik a személygépkocsiéval, a komfortélmény pedig a motor szintjére korlátozódik. Ezek vitathatatlan negatívumok, de hamar képes megenyhülni a más millióival szórakozó tesztelő, ha végignéz a részleteken.

A futómű kettős keresztlengőkarokra épül, percekig bóklászik a tekintet a CNC-vel megmunkált fémrudak között. A rugózásért gázzal töltött, állítható Wilbers gátlók felelnek, minden gurult centiméteren éreztetve, mennyire végiggondolta a konstrukciót Herr Grutes és Herr Gut. Akárcsak a kétkerekű BMW-knél, itt is kardán viszi az erőt a hátsó kerekekhez. Ahhoz, hogy rendszámozható, magyar forgalomba helyezhető legyen a GG Quad, feltétel a hátsó tengelyek közé szerelt Quiafe diffi. A vezetési élményt nagyban fokozza önzáró rendszere, a 24-76% súlyelosztású gép lelkesen, kontrollálhatóan riszálja a hátsóját.

Hogy megér-e 12 milliót? Lapozzanak, megtudják.