Mindent bele Suzuki

2004.02.12. 14:25
2000-óta - az egész apró módosításokat nem tekintve - szinte változatlanul gyártották a Suzuki 600-as szupersport gépét, a GSX-R600-at. A kategóriájában sokáig a legerősebbnek, a legkönnyebbnek és a leggyorsabbnak számító motor bizony a legolcsóbb is volt, nem csoda, hogy rengeteg rajongó hajtott fejet a Suzuki kisgixere előtt.

2003-ban azonban mind a három japán konkurens motorgyártó óriás bedurvított, és szépen felzárkóztak a Suzuki középkategóriás üdvöskéje mögé, egyes megfigyelők szerint akadt, aki még elé is befurakodott.

A szupersportgépek fejlődésének kötelező lépéseit, a súlycsökkentést (-2 kg) és az erősítést (+5 LE), tartotta szem előtt a Suzuki legújabb fejlesztése is.

A motorból itt-ott lefaragtak néhány dekát. A titán szelepeknek, a könnyebb dugattyúknak, a vezérműtengelyeknek és a szorgalmas reszelőasszonyoknak köszönhetően ez nem kevesebb, mint 5 %-ot jelentett. A nikkel-foszfor-szilikonkarbid bevonatú hengerekben minimális súrlódási veszteséggel folyik a munka. A lapos tetejű dugattyúk alkalmazásával a kompresszió növekedést sem lehetett visszafogni, a tavalyi 12,2 után idén 12,5 aránylik az egyhez. A szomszédos hengereket szellőző furatok kötik össze. Ezek a lyukak a lefelé haladó dugattyúk által tolt levegőt engedik át a felfelé haladó dugattyú alá. Az 1000-es GSX-R-en már alkalmazott rendszer lerövidíti a levegő útját, ami a különböző hengernyomások kiegyenlítődéséhez kell, ezzel további mechanikai munka takarítható meg.

A fordulatszámmérő mutatója újabb területeket fedezhet fel a műszerfalon, mivel a mumus piros vonal a 15 000 1/min-nél kezdődik. A Suzuki gyár szégyentelen kijelentése szerint 126 lóerőt teljesít az 599,4 cm 3-es blokk. Ahogy a nyomatékcsúcs is 3%-kal megemelkedett.

A rövidebben áttételezett váltó hasonlóképen a versenypályák tempóját veszi fel, a sebességekhez bowdennel üzemelő kuplung használatával juthatunk hozzá.

A GSX-R hőskor gömbölyded idomai már a múlté. A hegyes, keskeny forma ránézésre is hasítja a levegőt, mint a penge. Külsőre tagadhatatlanul rokon vonásokat mutat a GSX-R 1000-sel, ezzel 2004-től a komplett Suzuki szupersport modellpaletta a családra jellemző orral rendelkezik. A maximálisan nyíl formájú idomzat, az elkeskenyedő farokforma további bizonyságát adja, hogy a 600-as az ezres GSX-R legközelebbi leszármazottja.

A légbelépőket a lehetőségekhez mérten a fejidom közepéig húzták be, hogy nagy sebességnél minél nagyobb legyen a torlónyomás, ami az erő maximális kiaknázásának elengedhetetlen feltétele. A hátsó lámpa a Suzukinál lassan hagyománnyá váló LED-es megoldás, de az eddigi random elhelyezkedés helyett a kisgixeren a hét-hét fényforrás két V vonalat formáz.

A szintén teljesen új, 15 mm-rel keskenyebb, alumínium váz 23,25 fokos villaszögével még meredekebb villanyakat kapott (az előző modell 24 fokos villaszöge után), ahogy az utánfutás is lerövidült 96 mm-ről 93 mm-re. Az első és a hátsó kerék tengelye közötti távolság 10 mm-rel rövidebbre, 1390 mm-re szűkült. A váz végül szép, selymes fényű fekete felületet kapott. A lengővilla a tavalyi modellhez teljesen hasonlónak látszik, csak annyiban érte a változás szele, hogy tetejére egy merevítőt hegesztettek.

Elöl a Suzuki által előszeretettel használt 43 mm-es fordított teleszkópvillák teszik alkalmassá a kisgixert a keményfordulók csont nélküli abszolválására. Az első telók minden általánosan használt paramétere állítható. A hátsó csillapító egység egy gáz levegő-töltésű Showa központi rugóstag. A központi rugóstag teleszkópszár vastagsága erre a szezonra 46 mm-esre hízott. A három alaptulajdonság itt is állítható, ahogy azt egy versenypálya felé kacsintgató motorkerékpártól maximálisan el is várjuk.

A kerekek teljesen hasonló háromküllős 17 colos karikák, mint amik a megelőző kiadáson voltak. A radiális féknyereg felszerelésnek köszönhetően kisebb, egészen pontosan két centivel rövidebb átmérőjű féktárcsa is elegendő a GSX-R600-as megfékezésére. A tárcsa 0,5 mm-rel soványabb is, ami tárcsánként két deka spórolást jelent. A fékkar 6-pozícióba állítható, így a brutál fékerőt mindenki a saját keze méretének megfelelően adagolhatja. A szintén radiálisan szerelt főfékmunkahengernek köszönhetően még nagyobb közvetlen erővel toljuk a fékfolyadékot a fékdugattyúk irányába.

A 2004-es 600-as GSX-R-ből a Suzuki - úgy tűnik - semmit sem spórolt ki. A pörgős, erős motor, az ebben a kategóriában egyedülálló radiális fékek, a professzionális állítható futómű mind olyan tulajdonság, amely a huligánkodásra hajló motorosokból garantáltan kihozza az utcai fenegyereket. És ha minden igaz, az a bizonyos GIXER-ség sem hiányzik.

Műszaki adatok:

Motor: négyütemű, soros négyhengeres, 16 szelepes, vízhűtéses
Lökettérfogat: 599,4 cm3
Furat x löket: 67 x 42,5 mm
Kompresszióviszony: 12,5:1
Teljesítmény: 126 LE/13000 1/min
Üzemanyagellátás: 38 mm-es torokátmérőjű, SDTV elektronikus benzinbefecskendezés
Váltó: hatfokozatú
Első futómű: 43 mm-es fordított teleszkópvilla, fokozatmentesen állítható előfeszítés, húzó és nyomócsillapítás
Hátsó futómű: alumínium lengővilla, fokozatmentesen állítható előfeszítés, húzó és nyomócsillapítású központi rugóstag
Első fék: 300 mm-es duplatárcsa, négydugattyús radiális féknyergekkel
Hátsó fék: 220 mm-es tárcsafék, kétdugattyús féknyereggel
Gumik: 120/70-ZR17, 18/55-ZR17
Hosszúság: 2075 mm
Szélesség: 715 mm
Magasság: 1145 mm
Tengelytáv: 1390 mm
Hasmagasság: 128 mm
Ülésmagasság: 825 mm
Száraz tömeg: 161 kg
Üzemanyagtank térfogata: 17 l
Színek: kék-fehér, sárga-fekete