Váratlan előretörés

2006.02.24. 11:30
Másfél éve borongtam a Guzzi véglegesnek tűnő eltávolodásán az igazi túrakategóriától, és tessék: szavaim meghallgattattak. Még most sem hiszek a szememnek, hogy valóban itt a Moto Guzzi Norge 1200. Pedig semmi sem kézenfekvőbb, mint felöltöztetni a Brevát, ezt a kényelmes és csinos gépet.

Nem nehéz hasonlóságot találni a Yamaha FJR-rel, a Norge formája leginkább a BMW R 1200 RT-re hajaz. Egyedül az ott oldalra meredő, itt 45 fokban felfelé álló hengereket rejtették a műanyag köntös oldalsó lebernyegei alá.

(Itt meg is állnék egy pillanatra. Biztos vagyok abban, hogy a hűtést tökéletesen megoldották (olajhűtője is van), de míg a BMW-nél a hengerek a burkolaton kívül, egyben minél messzebb az utasoktól helyezkednek el, itt viszont éppen a lehető legközelebb kerültek hozzájuk. És köztudott, hogy a léghűtéses motorok nem a csendes működésükért keresettek. Tegyük hozzá, hogy amióta hidrotőkés a nagyobbik Guzzi-blokk, azóta jóval kevésbé csattog.)

De miért éppen Norge?

Ma már kissé nehezen hihető, de valaha a Moto Guzzi volt az egyik leginnovatívabb motorkerékpár-gyártó szerte a világon. Négy szelep hengerenként - 80 éve (!); nyolchengeres versenygép fél évszázada; és az első lengővillás kétkerekű, 1928-ban. Emlékezzünk meg a két lelkes fickóról, Giuseppe és Carlo Guzziról. Akik nem csak úgy kitalálták, de rögtön le is tesztelték az új felfüggesztést. Nem a háztömb körül, de bő hatezer kilométeres túrán, Norvégiába, Lappföldre, az északi sarkkörön túlra utazva. Mielőtt hányavetin megrántaná a vállát: a húszas évek végén, az akkori utakon, amikor a szomszéd településre átmotorozni is kisebb hőstettnek számított.

Kategóriája szerint középsúlyú sporttúra-motor. Probléma nélkül elvisz két utast és csomagjaikat sok száz kilométerre, de nem jön zavarba, ha netán némi szerpentin esik útjába. Tengelytávja mindössze 1495 mm (1200 RT: 1.485 mm, FJR 1300: 1515 mm), hogy azért az autópályán se csak kóvályogjon, az első kerék utánfutása 120 mm. Teljes hossza 5 mm híján 2,2 méter - éppen ennyi a Yamaha is, a BMW három és fél centivel hosszabb. 870 milliméteres szélességével karcsúnak nevezhető.

Száraz súlya 246 kg. Ha hozzáadjuk a működéshez szükséges folyadékokat és telitankoljuk 23 literes benzintartályát, bő két és háromnegyed mázsánál járunk. Ezzel igencsak a legnehezebb hármójuk közül. Ülésmagassága 800 mm - hajszálnyival alacsonyabb, mint az FJR-é, a BMW-hez még nyurgább motoros kell. Ehhez képest hasát meglepően magasan hordozza: kövér, 18,5 centiméteres fekvőrendőr sem jelentene gondot. Persze ekkora, szándékosan elhelyezett útakadály ritkán akad, de nem mindegy, hogy járdáról le és fel kockára tesszük-e az alanti alkatrészek épségét.

És hogyan ejtsük?

Persze tetszőlegesen, de ha villogni akarunk műveltségünkkel, akkor
1. olaszul: Norge - nordzse. Vagyis nem nordzs. De vigyázat! Norvégia a taljánok nyelvén is Norvegia, azaz norvédzsá;
2. bokmĺlul (ó-norvég) saját országuk Norge - norge. Ha viszont új-norvégül beszél északi komája, ő Noregben él!

Megnyerő külsője alatt jórészt a régi (másképpen: a bevált) technikát találjuk. Két henger, összesen négy szeleppel, elektronikus befecskendezéssel. Nincsenek illúzióim, biztosan tisztességesen vibrál a keresztben beépített 90 fokos V-motor. Melegítés alatt nem hagynám szívesen az oldaltámaszon táncolni, amíg kinyitom a nagykaput. Kissé költséges lenne a javítás, ha egy óvatlan pillanatban felcsapná a sztendert.

A blokk 1200-as. Az első adatok alapján pusztán nagyzolásnak tűnt a felirat, mivel az eredeti 1.064 cm 3-ből a furat három mm-es növelésével 1133-at nyertek ki. Mostanában frissült viszont a gyár honlapja, és váratlanul 81,2-re növekedett a furat. Az így kapott 1151 cm 3-t valóban kerekíthetjük ezerkétszázra.

95 lóerő 7500-nál, 101 Nm 6800-nál - ez bizony nem sok, ha megint a BMW-hez (110 LE, 115 Nm), és kimondottan szerény, ha a Yamahához (143 LE, 134 Nm) hasonlítjuk. Oké, utóbbi négyhengeres, négyszer annyi szelep szorgoskodik egyszerre, de az 1200 RT-nek összesen 19 cm3 előnye van, semmi más. Vagyis nem, az hengerenként négyszelepes. Meg 12-es a kompresszió-viszonya, nem 9,6. Így már érthető, miért erősebb és nyomatékosabb.

Meggyőződésem mégis, hogy bőven elegendő a Guzzi Norge teljesítménye a tempós utazáshoz. A hatfokozatú váltó talán adhatna kicsivel alacsonyabb fordulatot száznál, de 150-160-at valószínűleg így is lehet utazni vele. Ennél meg vétek a több.

A sima teleszkópvilla elöl állítható rugó-előfeszítést kapott. Hátul modern egykarú lengővillát találunk, központi rugóstaggal, állítható csillapítással. Benne a kardántengely, ami vaskos kitámasztást kapott, a reakcióerők csillapítására.

A fékeket sosem nagyolták el a Guzzinál (minden általam vezetett motor közül még mindig a '82-es évjáratú V50-es kisguzzi integrálféke a legjobb), most viszont ABS-szel gazdagodott a felszereltségi lista. Bár motoros-pályafutásom egyik legkínosabb élménye egy blokkolásgátlós motorhoz fűződik (egyszerűen nem lassult a kanyar előtt, mivel előtte egy apró buckán felpattant, leérve blokkolt az első kerék, elvette a féknyomást, én meg mentem egyenesen. Szerencsére volt arra is út, különben a susnyásban végezzük), attól még nélkülözhetetlen és praktikus dolog. És főleg hogy van Moto Guzzin is!

Jó magasra húzták a kipufogót és a dobozokat, tehát dönteni lehet, csak legyen hozzá bátorság. Jó széles és peres a hátsó kerék; ez is a tempós utazást szolgálja. Háromféle felszereltségben rendelhető, a legjobb már háttámlás felső dobozt is kapott. Csábít az extratartozék navigáció, kár, hogy hifit egyelőre nem kínálnak. A gyári fotókon jól látszik, hogy állítható a szélvédő. De csak szerszámokkal és kézzel.

És nagyon tetszik. Tudom, hogy nem ez a legjobb a kategóriájában, viszont valószínűleg 3 millió körül indul majd az ára, tehát sokkal olcsóbb, mint az 1200 RT vagy az FJR 1300. Nekem kéne. Kettőt már látatlanban eladott a hazai forgalmazó, pedig csak a jövő hónapban indul a gyártás. Tehát másnak is kéne. De csak nem vész el a ritkaságából fakadó exkluzivitása a kis olasz márkának?

Kitekintő: Norvégia

Norvégia Európa legmostohább tájain található. Bő háromszoros magyarországnyi területén 4,3 millió lakos tengődne - ha nem az övéké lenne kontinensünk olajkészletének tetemes hányada. Ennek okán viszont eszük ágában sem volt belépni az Európai Unióba: hiába alig 2,6 % a szántóterület, 0,3 pedig a legelő, 27 % az erdő, a maradék pedig köves-sziklás pusztaság, hiába örvénylik a tenger rettenetesen a norvég halászhajók alatt, az ipari szintjük miatt nettó befizetők lennének. De minek állják ők a dán tejtermelő, a francia paraszt vagy a görög szállásadó jövedelmének egy részét?

Az ország egész területét a Skandináv-hegység barátságtalan bércei, kopár, eljegesedett fennsíkjai borítják. Partvidékének különös tagoltságát adó fjordokat is a gleccserek "építették". Éghajlata enyhébb a földrajzi szélességéhez illőnél, a Golf-áramlás hatására enyhe, óceáni, de mihez képest? Nyáron is ritkán szökik a hőmérő higanyszála a 20 fok közelébe, viszont annál többet esik az eső.

Értem én motoros-társaim lelkesedését, akik a kihívást keresik Európa legészakibb szárazföldi pontjának (stílszerűen: az Északi-foknak) elérésében. De nyugodtan magukon tarthatják mindig az esőruhát; ha momentán nem is esik, a szél biztosan metsző és csontig hatoló. A sátor otthon hagyható (ki akar a hajnali öt fokban megfagyni), hacsak nem a Himalája-expedíción már bizonyított hálózsákot csomagolja mellé. De a táj vitathatatlanul szép; nem kell Kanadába utazni, itt is megtalálható ugyanaz a vadregényesség.

Történelme során a IX. századtól négyszáz évig függetlenül éldegéltek (Izlandot és Grönlandot is meghódították), majd jött 600 év ún. perszonálunió Svédországgal és Dániával. Valahogy sosem jutott a királyi trón norvég ülepe alá, így 1905-ben az önállóságot választották. Az első világháborúból felmentést kaptak, a másodikban a németek elfoglalták. Alapító tagja az ENSZ-nek. Államformája parlamentáris demokráciára épülő alkotmányos monarchia.

Műszaki adatok:

Moto Guzzi Norge 1200

  • 428
    Kéne:
  • 85
    Nem kéne:
Motor: lég- és olajhűtésű, négyütemű, kéthengeres, 90 fokos V-motor
Keverékképzés: elektronikus befecskendezés
Lökettérfogat: 1151 cm 3
Furat/löket: 95/81,2 mm
Max. teljesítmény: 70/95/7500 kW/LE/fordulatszám
Max. nyomaték: 101 Nm / 6800 fordulat
Váltó: 6 sebességes
Tengelykapcsoló: száraz
Szekunder hajtás: kardántengellyel
Váz típusa: acélcső bölcsőváz
Gumik elöl/hátul: 120/70 ZR 17 / 180/55 ZR 17
Fékek elöl/hátul: dupla tárcsa, átmérő 320 mm, négydugattyús féknyereg / szimpla tárcsa, átmérő 282 mm, kétdugattyús féknyereg
Hossz: 2195 mm
Szélesség: 870 mm
Magasság: 1125 mm
Ülésmagasság: 800 mm
Szabad magasság: 185 mm
Száraz súly: 246 kg
Üzemanyagtartály: 23 l