Kire ütött ez a gyerek?

Teszt: Honda CBR125R - 2007

2007.07.31. 17:44

A költségeket a vázon és a lengővillán igyekeztek csökkenteni. Ezek acélból készültek, és igen egyszerű kivitelűek. A hátsó központi rugós tag nem állítható, és a 31 mm-es, hidraulikus első teló sem. Utcára jó az alapbeállítás, de versenypályára már nem elég feszes, de hát nem is ez a természetes közege. Az extra 17-es kerekek - elöl és hátul is - igazán szépek, de a virsli gumik nevetségesen hatnak. A fékek - elöl és hátul is - hidraulikus tárcsafékek. Elöl egy 276 mm-es tárcsa figyel kétdugattyús nyereg társaságában, hátul meg egy 220-as, amit egy dugattyúcska képes szórakoztató módon blokkolva megállítani a poros úton.

Kicsi, könnyű és kezes. Az egész motor - üzemanyag, meg a többi töltelék nélkül - nincs 120 kiló, és az ülésmagasság is egészen barátságos, 776 mm. Mindkét érték kifejezetten kezdőbarátnak számít, már ha nem nőtt túl nagyra a tini. Átlagnál magasabb kollégám alatt már viccesen nézett ki, de meggyőzően hajtogatta, hogy még neki sem használhatatlan. A lábtartók is szerencsés helyre kerültek, lábletételnél sincsenek útban.

Abban megegyeztünk, hogy kényelmesebb, mint amilyennek látszik. A sportosságot imitáló megjelenés ellenére a kormány kicsit se sportos, inkább kényelmes, felegyenesedett üléspozíciót engedélyez, ahogy a rugózás is inkább lágyan nyeli a huplikat, mint sportosan feszes. Ha valami sportos, akkor az a kemény ülés. A nagy sportgépek után gondoltam, a hátsó ülés alá (ez a nyitható) egy U-lakaton kívül mást berakni már nem lehet, de egészen elcsodálkoztam, mikor felnyitottam a hátsó ülést. Mert ott volt alatta egy elsősegély csomag, a gyári szerszámos készlet, meg egy jó vastag kezelési kézikönyv, amit gondolom, senki nem akar magával vinni.

Jókat kanyarodni a kis CBR-rel? Ebben van egy kis kihívás, de nem lehetetlen. A kezdetben kis lélekvesztőként imbolygó gépen kis gyakorlás után már nincs biztonságban a lábtartó, de még a kipufogódob felfogatása sem. A csizma orrára meg még egy lendületesebb körforgalomban is jobb vigyázni. A CBR125 kupások meg legendákat tudnak mesélni, hogy fogy el alattuk a motor a Hungaroringen rendezett hatkörös versenyen.

A CBR125R lenne az ideális kezdőmotor? Mert mi fontos egy kezdőnek? Nincs mit szépíteni, elsősorban az ár. Az első motorra nagy nehezen összekuporgatott forintok mellett még meg kell venni az első motoros felszerelésgarnitúrát is, vagyis, bukót, kesztyűt, dzsekit, jobb esetben csizmát, gatyát, vesevédőt, gerincprotektort is. A CBR125R 819000 Ft-os regadós árával nem a legdrágább, de nem is a legolcsóbb. Csak a Hondánál van 170 000 Ft-tal! olcsóbb választás, bár a levegőhűtéses, porlasztós oldszkúl CG125-höz képest a CBR125R tényleg versenyparipa. No meg a haverok szemében is elegendően kúl külső sem mellékes. A kis CBR-t mindenesetre városban a legjobb használni. El tudom képzelni, hogy micsoda öröm lehet egy CBR125-tel iskolába-munkába járni. Csak aztán nehogy túl nagy legyen az a kerülő...

Műszaki adatok

CBR125R - 2007

Motor: egyhengeres, négyütemű, vízhűtéses, SOHC, hengerenként kétszelepes
Lökettérfogat: 124,7 cm³
Furat x löket: 58 x 47,2 mm
Kompresszióviszony: 11:1
Teljesítmény: 13,6 LE 10 000 1/min-nél
Nyomaték: 10,6 Nm 8250 1/min-nél
Üzemanyag-ellátás: PGM-FI elektronikus üzemanyag-befecskendező
Váltó: hatfokozatú
Kuplung: olajfürdős, többtárcsás, bovdenes működtetésű
Váz: acélcső hídváz
Első futómű: 31 mm-es teleszkópvilla, 109 mm-es rugóúttal
Hátsó futómű: központi rugóstag, 120 mm-es rugóúttal
Kerekek: U keresztmetszetű, hatküllős alumínium felni
Gumik: 80/90-17M/C elöl, 100/80-17M/C hátul
Első fék: 276 mm átmérőjű féktárcsa kétdugattyús féknyereggel
Hátsó fék: 220 mm-es féktárcsa egydugattyús féknyereggel hátul
Méretek (H x Sz x M): 1920 x 675 x 1070 mm
Villaszög/utánfutás: 25 fok/88 mm
Fordulókör sugara: 2,5 m
Tengelytáv: 1294 mm
Ülésmagasság: 776 mm
Szabad magasság: 172 mm
Száraz tömeg: 118,9 kg
Feltöltött tömeg: 127,3 kg
Üzemanyagtank térfogata: 10 l
Szín: piros, kék, fekete