A sebesség áldozata

2001.06.10. 18:26
Azt gondolnánk, hogy a motorkerékpár a XX. század terméke, és mint a jóléti társadalom hóbortja, más furcsa találmányok mellett csak egy ilyen őrült, zürzavaros korban juthatott az Ember eszébe. Na, ez nem így van. Már az előző században is voltak olyan megszállottak, akik a sebességért bármit megtettek volna.
 
   
   

ABC 1919

Granville Bradshaw mérnök 1910-ben lépett be az All British (engine) Companyba (ABC). Első motorkerékpárját 1913-ban tervezte meg melyet hosszirányban elhelyezett bokszermotor hajtott. A sorozatgyártásra a háború miatt nem került sor, de 1918-ban a cég újra motorkerékpár gyártását tűzte ki céljául. Bradshaw 10 nap alatt (!) tervezte meg járművét. Korabeli feljegyzések szerint éjjel-nappal rajzolt, számolt. A fáradság leküzdésére hideg vízzel teli kádba ült és ott dolgozott tovább. A képen látható típus 398 ccm-es, 8 lóerős bokszermotor hajtotta. Legnagyobb sebessége 85 km/h volt.

 
   
   

AJS 1923

Az angliai Wednesfield városban működő vasárugyár tulajdonosainak 1897-ben jutott eszébe hogy motorkerékpár gyártásba kezdjenek. Először amerikai erőforrást alkalmaztak, később saját motorokat építettek be. Az 1923-ban készült modell egyhengeres, 350-es, 20 lóerős. Sebessége 113 km/h volt.

 
   
   

BROUGH SUPERIOR 1930

Az első Brough motorkerékpárt William E. Brough készítette 1902-ben. Ezt a márkát annak idején a motorkerékpárok Rolls Royce-aként emlegették. Neves újságírók elképedve tapasztalták, hogy a gyárban egyes szerelési fázisokat a munkások fehér kesztyűben végeznek a precizitás miatt. Nagy hengerűrtartalmú gépeiket úgy hirdették, hogy garantálják a 100 mérföldes sebességet. 1937-ben Eric Fernihoug többszörös gyorsasági világrekorder hazánkban a gyóni betonon egy ilyen géppel próbálta saját rekordját megdönteni, amikor kb. 270 km/h sebességgel az árokba sodródott és életét vesztette. A képen látható motorkerékpár 1930-ban készült szériagép 980 ccm, 45 lóerős, és 160 km/h sebességre képes.

Forrás: Kolibri Könyvek