no

Kiberkalóz

2007.07.04. 08:28

Az első néhány utca ennek jegyében a csalódásé: a motor kifejezetten gyenge formát mutat. Aztán rátéved a szemem a fordulatszámmérőre, és látom, hogy automatikusan a 10 ezres fordulat felénél, 4-5 ezernél váltogatok felfelé. Aha, szóval itt még jelentős tartalék rejtezik: 8-9 ezerig kipörgetve mindjárt megjön a Versys dinamikája. Ez a motor – ellentétben mondjuk egy KTM Duke-kal – nemcsak a csőgázt és a motorféket ismeri. Lehet vele nyugisan poroszkálni, és lehet vinnyogtatni, kinek-kinek vérmérséklete és kedve szerint. A sima járású motor miatt viszont nem ártott volna egy sebességfokozat-kijelzőt is feltenni a műszerfalra, mert a vezető gyakran nem tudja, hányadik sebességben van.

És hát a hang. Harmadik-negyedik sebességben, 3-4 ezres fordulat környékén jelentkező fütyülő hang hallatán Kukorica János messzire a nádasba hajítaná a furulyáját, és a Versysszel menne Juliskához, hogy az a ruhamosás közben ne unatkozzon. Nem mintha a felsőbb tartományokban vagy a motorfékkel lassítva nem lenne jó - a megérdemeltnél valljuk be, nagyobb tekintélyt biztosító - hangja a földszintre helyezett dobnak, de ez a jellegzetes fütyülés nagyon befészkelte magát a fülembe.

Menet közben jön elő a Versys másik meglepően jó tulajdonsága. Ahogy a vezető ül a kényelmes nyeregben, tekintget ki a szélvédő fölött az aránylag magas helyzetből, mintha bele lenne varrva az ülésbe. A tank rásimul a combra, önkéntelenül is a láb és a törzs veszi át az irányítás zömét a karok helyett. Egyenes haladás közben a Versys olyan stabil, mint egy gyerektricikli, az embernek az az érzése, hogy ha elaludna, a motor akkor is elvinné (az első kanyarig legalábbis). Persze hallottam én már kereskedőtől azt is, hogy a Versys mekkora kanyarvadász, de azért aki űzött már kanyarokat alacsonyabb gépekkel, az tudja, hogy a magas építés nem előny ilyenkor. A felépítéséhez képest a motorral élvezetesen lehet szlalomozni mondjuk a Dobogókőre vezető aszfalton, de azért vadászatnak nem nevezném.

A hosszabb túrázás a kényelmes üléspozíciótól függetlenül pihenőhelyek beiktatását kívánja, másfél-két óra a nyeregben már nyomja a golyókat. Főleg városban jön elő, de országúton is érzi a motoros, hogy nagyobb zavarások után dől a hőség a hengerekről a csizmára. A kényelmes utazósebesség a hatékony szélvédelem révén 130-140 km/h körül alakul, ennél több a KRESZ szerint nem is kell.

Zárt pályán persze meg lehet nézni, mit megy a Versys, nekem egészen 198 km/h-ig felkúszott az óra mutatója, ami nem rossz egy túraenduro esetében. Igaz, 160 felett be kell kuporodni a szélvédő mögé, ami egy ilyen felépítésű motornál már egy kicsit vicces (hoppá, a funmoto!). Sőt a felső három sebességben egyre fogy a Versys szuflája is, negyediktől kezdve nem is lehet tiltásig húzatni a motort. (Persze hozzá kell tenni, hogy lejjebb is felesleges, mert a legnagyobb teljesítményt már jóval a 10 500-as fordulatnál bekövetkező leszabályozás előtt leadja a blokk.)

Nem tudok rosszat mondani sem a fékekről, sem a rugózásról. Az oldalt helyezett központi rugós tag és az első villa jól nyeli az út egyenetlenségeit, nehezebb terepre azért lehetőleg ne tévedjen vele senki. A fogyasztás a 650 köbcentis túramotorokhoz és túraendurókhoz hasonlóan 4-5 liter körül alakult. Sajnos a Versys váltójával nem tudtam megbarátkozni, a tesztmotor váltókarját elég keményen kellett taposni lefelé, ennek köszönhetően eleinte nem volt egyszerű megtalálni az ürest, de később is óvatosan kellett bánni vele.

A névválasztás (Versys, azaz Versatile System, sokoldalú rendszer) jól átadja a motor lényegét. Kényelmes, jól kezelhető, megnyerő társ azoknak, akik már megtanultak motorozni az utakon, de a motorozás extrémitásaira már nem kíváncsiak. Azaz a többségnek.

Műszaki adatok:

Kawasaki Versys - 2007

Motor: vízhűtéses, négyütemű, soros kéthengeres
Lökettérfogat: 649 cm³
Furat x löket: 83 x 60 mm
Kompresszió viszony: 10,6:1
Max. teljesítmény: 64 LE 8000 1/min-nél
Max. nyomaték: 61 Nm 6800 1/min-nél
Keverékképzés: 2 db 38 mm-es Keihin üzemanyag-befecskendező
Kuplung: többtárcsás, olajfürdős
Váltó: hatfokozatú
Váz: térhálós acélcső
Első futómű: hidraulikus teleszkóppár, állítható rugó-előfeszítéssel és húzófokozati csillapítással
Hátsó futómű: központi rugós tag
Kerekek: 17 x 3,5 elöl, 17 x 4,5 hátul
Gumik: 120/70-ZR17 M/C elöl, 160/60-ZR17 M/C hátul
Első fék: két 300 mm-es hidraulikus féktárcsa (rendelhető ABS-szel)
Hátsó fék: 220 mm-es féktárcsa (rendelhető ABS-szel)
Méretek (H x Sz x M): 2125 x 840 x 1315 mm
Tengelytáv: 1415 mm
Villaszög: 25°
Utánfutás: 108 mm
Fordulókör sugara: 2,7 m
Szabad magasság: 180 mm
Üzemanyagtank térfogata: 19 liter
Száraz tömeg: 181 kg (ABS-szel 184 kg)