Kettőt egy csapásra

2002.10.28. 15:34

A Kawasakinál egyből két motor készült. Az egyik a hétköznapi vásárlóknak szánt ZX-6R, míg a másik a Supersport VB-re és egyéb bajnokságokra szánt versenygép homológ verziója, a ZX-6RR. Az apróbb különbségek mellett, az utcára szánt modellbe egy 636 köbcentis soros négyhengeres blokk került, míg a pályára szánt változatban egy 599 köbcentis, szintén négyhengeres, nagyon pörgős erőmű készíti a lóerőket, ezek szinte csak a lökettérfogatukban azonosak a tavalyi típusokkal.

 
  Kawasaki ZX-6R történelem
 
  A Kawasaki 1994-ben mutatta be először a 600 köbcentis sportmotor kategóriában az akkor forradalmian újnak számító ZX-6R modelljét. Az erős alumínium vázzal, remek fékekkel, pörgős motorral, és akkoriban csekélynek számító 206 kg-os teletankolt tömegével kimagaslott a mezőnyből. Ebben az időben a versenytársak olyan gépekkel vettek részt a piaci küzdelmekben, mint a Honda CBR600 F3, vagy a Yamaha FZR600. Ezek a gépek nem jelentettek komoly ellenfelet a ZX-6R-nek, így jelentős piaci sikereket ért el a modell. A Kawasaki a bemutatást követően már 1998-ban alaposan felfrissítette a gépet, majd ezt követően a 2000-es modellévre szinte egy új modell gördült ki a jól ismert ZX-6R típuskóddal.

Alapos meglepetésként a Kawa egy 636 köbcentis motort dugott az elvileg 600-asok közé sorolt típus vázába, elsőként lépve át ezzel a kategória lökettérfogat határát. A Kawasaki mérnökei azonban már a jövőre készültek, mivel ekkor már eldöntött dolog volt a MotoGP részvétel. Valószínűleg egy marketing szakember a GP részleg tervezőirodái felé járkálhatott, amikor fejébe hasított egy zseniális gondolat. Ha már az utcai sportmotorok körében úgyis a 600-asok a legnépszerűbbek, az új ZX-6R lehetőleg minél jobban hasonlítson a MotoGP-ben induló ZX-RR formáira, így talán még több eladható belőle. Az ötletet tett követte, és az idei Intermot-on bemutatásra kerültek a Kawasaki vadonatúj 2003-as ZX-6R és ZX-6RR modellei.
 
   
   

A Kawasaki legfőbb célja új középkategóriás sportmotorjával az volt, hogy minél jobban kidomborítsa a ZX-6R sportos imázsát, mivel a típus korábbi verziója csak egy többcélú, sportos hatszázasnak volt jellemezhető a kategória többi harapós sportgépe mellett.

Azonban az újdonság a ZX-RR MotoGP versenygépre hasonlító külalakjával a legkeményebb 600-as sportmotor címére pályázik. Lássuk mi mindent talált ki ehhez a Kawasaki.

 
   
 

Mind a két blokk a hatszázas gépeknél jól bevált recept alapján épül fel, négy henger, vízhűtés, 16 szelep, dupla vezérműtengely. Az üzemanyag keverékképzését már elektronikusan vezérelt benzinbefecskendezőre bízták. A karburátorok lecserélését követően a szívótorkok átmérője 38 mm-re növekedett. A gyorsabb, 32 bites központi számítógép programozása révén részterhelésnél is lágy gázreakciókat garantál a gyártó. A rövidebb, könnyebb gyújtótekercseket a gyújtógyertyába integrálták, valamint a gyújtásrendszer kapott egy pontosabb gyújtási időpontokat garantáló 23 fogas jeladót. A hengerfejet teljesen átalakították, így most 10 mm-rel rövidebb, könnyebb és sokkal kisebb lett. Az áttervezték a szívócső formáját, ettől gyorsabb az üzemanyag áramlás.

 
   
   

A szelepek nagyon szűk, 25 fokos szögben állnak egymáshoz képest, ezáltal igen nagy méretű, 27 mm-es szívó, és 22.6 mm-es kipufogó szelepek alkalmazására nyílt lehetőség. A szívószelepek rugói új eljárással, ovális alakú huzalból készülnek. Ezek könnyebbek és erősebbek, mint a hagyományos szeleprugók, és biztosabbá teszik a szelepek vezérlését magas fordulatszámokon is. A vezérműtengelyek bütyökprofiljai szintén a felsőbb fordulatszám régiókra vannak kihegyezve. Vadonatúj a rövidebb vezérmű lánc, és a könnyített láncvezetők.

 
   
 

A dugattyúkat hűtő olajcsatornák fúvókái közelebb kerültek a dugattyúkhoz, amely jobb hűtést és kenést eredményez. A teljesen alumíniumból készült hengerek szoknyáiból 5 millimétert faragtak le a motorszobrászok. Az új váltóban a 3., 4., 5. és 6. sebességek fokozatai jóval rövidebbek, és ez sokat segít a versenypályán a megfelelő fokozatválasztásban. A hűtőradiátor mérete és súlya egyaránt csökkent, így aerodinamikailag jobban elhelyezhető a motor elején. Ráadásul egy jobb hatásfokkal dolgozó hűtőventillátort is kapott a rendszer. A légszűrőbetét anyagát olajozott habszivacsról olajozott papír anyagra cserélték ki.

 
   
   

A könnyebb kipufogórendszer az átdolgozott leömlőkkel a minél jobb gázáramlást szolgálja. A hátsódob ezentúl nem alumíniumból, hanem rozsdamentes acélból készül, és a Kawasaki KLEEN elnevezésű katalizátor rendszere tisztítja benne a káros égéstermékeket. A KCA révén pedig friss levegő kerül a kipufogó szelepeken át távozó gázokhoz, csökkentve annak káros anyag koncentrációját.

 
   
 

A teljesen új alumínium váz kivételesen erős, stabil, és nagyfokú torziós merevséggel rendelkezik. A hátsó lengővilla bekötési pontja kissé előrébb került. A lengővilla valamivel hosszabbra sikeredett, mint az elődé, de könnyebbé vált. A váznyaknál a légbeömlő nyílását alakították, ez a megoldás javítja a túlnyomásos Ram-Air rendszer hatásfokát, és egyben csökkenti a súlyát. Nem mellékes hatása, hogy ezáltal kisebb első homlokfelület tervezhető a motorra, csökkentve a légellenállást. Az új hátsó segédváz könnyű alumínium ötvözetből készült. A kormányfej csapágy golyós kivitelben került beépítésre, a minél könnyedebb kormányzás érdekében.

 
   
   

A teljesen beállítható első futómű 41 mm belsőcső átmérőjű, fordított teleszkópvillákból épül fel. A javított csillapítási jelleg fokozza a kormányzás visszajelzését. A versenypályáról átvett alsó bekötési ponttal szerelt Uni-Trak hátsó futómű sokkal lágyabb vezetést tesz lehetővé. A hátsó rugóstag nitrogén gázzal töltött kiegyenlítő tartállyal rendelkezik, és minden irányban teljesen beállítható. Opcionálisan rendelhető a hátsó rugóstaghoz különféle méretű hézagoló alátét, ezzel a motor hátuljának magassága szabályozható.

 
   
 

Utcai széria gépeken eddig nem látható, radiális felépítésű, 4 dugattyús féknyergek kerültek a félig úszóágyazású, 280 mm átmérőjű első acél féktárcsákra. A 4 független fékbetét féknyergenként javítja azok kopási tulajdonságát, és fokozza hő ellenállási képességüket. A hátsó féknyereg közvetlenül a lengővillára van csatlakoztatva, ezzel leegyszerűsödött a szerkezet kitámasztása. A hátsófék pedáljának mozgási útját megváltoztatták a jobb kontrollálhatóság miatt.

 
   
   

A könnyebb első és hátsó kerekek miatt csökkent a rugózatlan tömeg, amely jótékony hatással van a motor kanyarodási tulajdonságára. A hátsó felni 5,5, az első 3,5 col széles. A gumiméret megegyezik a tavalyi modellével, előre 120/65 ZR 17, hátulra 180/55 ZR 17 abroncsok kerültek, országonként változó gumitípussal.

 
   
 

MotoGP stílusú idom és hátsó traktus összetéveszthetetlen versenygépformát kölcsönöz a motornak. A borítás alacsony légellenállást, az új középponti légbeömlő nyílás és a vágott szemű, dupla első fényszórók nagyon agresszív kinézetet biztosítanak. Az ülőhelyzet eléggé versenypálya orientált. A kormány, ülés, lábtartó hármas elhelyezkedése ideális a pályára, egy gyors motorozáshoz, azonban utcára a már kissé kézen álló testhelyzet kompromisszumokat kíván. Az ergonómiailag megformált ülés és tank megengedi a pilótának, hogy teljesen a motorhoz simuljon. Végre széria a lengővillára szerelt hátsó sárvédő, amely a motor hátsó-alsó traktusát segít tisztán tartani.

 
   
   

Teljesen új a műszerfal, amelyben egy fordulatszám- és sebességmérővel kombinált központi LCD kijelző, egy váltást jelző lámpa, egy köridő számláló, hőmérő, óra, kilométer számláló és egyéb visszajelző lámpák kaptak helyet. A fordulatszámot egészen egyedi módon, egy körbefutó LCD oszlop segítségével jeleníti meg a műszer. A hátsó lámpa LED-ekből áll, amelynek fénye igen jól látható, kis méretű, könnyű, és jól néz ki. Az egy darabból esztergált alumínium kormánycsutkák könnyebbek, és némileg hátrébb állnak, mint az előd modellé.

 
   
 

A ZX-6R fent említett tulajdonságai mellett az RR modell további speciális jellemzőkkel bír. A furat/löket aránya megváltozott (66x43.8 mm-ről 67x42.5 mm-re), a jóval rövidebb löket nagyobb fordulatszámokat engedélyez, és ezáltal tovább fokozható a motor teljesítménye. Három olajgyűrűs, kovácsolt dugattyúkat kapott az RR blokkja, amelyek egyenként 5 grammal könnyebbek a sima változathoz képest. A főtengelyt újraegyensúlyozták az RR hajtóművében, hogy jobban illeszkedjen a rövidebb lökethez és a könnyebb dugattyúkhoz. A kuplungba egy nyomatékszabályozó került beépítésre, hogy megelőzze a hátsó kerék blokkolását kemény visszaváltásoknál. A programozható központi egység a versenykittel érkezik. Ebben kaptak helyet a megerősített kuplungtárcsa rugók és alátétek. Állítható a hátsó lengővilla csatlakozási pontja, hogy a különféle pályajellemzőkhöz lehessen hangolni a gépet. A kormány lengéscsillapító bekötési pontja is a vázra került.

 
   
   

A ZX-6R háromféle színben lesz kapható. A hagyományos Kawasaki zöldben, fekete metálban, valamint világoskékben. A ZX-6RR kizárólag a Kawasaki zöldben vásárolható meg, reményeink szerint minél hamarabb kis hazánkban is. Ára valószínűleg magasabb lesz az eddig megszokott középkategóriás sportgépek áránál, hasonlóan a többi 2003-as 600-as újdonsághoz, mivel a rengeteg technikai újítást és jó felszereltséget a vásárlóknak kell megfizetniük.

Technikai leírás:
Motor: négyhengeres, soros, négyütemű, vízhűtéses, DOHC, 16 szelep
Lökettérfogat: 636 cm3 (ZX-6R), 599 cm3 (ZX-6RR)
Furat x löket: 68.0 x 43.8 mm (ZX-6R), 67.0 x 42.5 mm (ZX-6RR)
Sűrítési viszony: 12.8:1 (ZX-6R)
Üzemanyag ellátás: elektronikusan vezérelt benzinbefecskendező
Szívótorok átmérő: 38 mm
Olajozás: nedves karteres kényszerolajozás, 4 liter kenőolaj
Gyújtás: digitális
Indítás: elektronikus önindító
Kipufogó: 4-2-1 rendszerű, kipufogószeleppel
Sebességváltó: hatfokozatú, mechanikus, lábkapcsolású Sebességváltó fokozatok áttételei: 2.923/2.055/1.722/1.450/1.272/1.153
Primer hajtás: fogaskerekes
Szekunder hajtás: "O" gyűrűs lánc
Kuplung: több tárcsás, olajfürdős
Első futómű: 41 mm belsőcső átmérőjű, felfordított teleszkópvillák, beállítható húzó és nyomófokozati csillapítással, valamint rúgó előfeszítéssel
Hátsó futómű: Uni-Trak rendszerű felfüggesztés, gáztöltésű rugóstaggal, fokozatmentesen beállítható húzó és nyomófokozati csillapítással, állítható rugó előfeszítéssel
Gumiabroncsok: elől 120/65 ZR 17 (56W), hátul 180/55 ZR 17 (73W)
Fék elől: dupla, részben úszóágyazású, 280 mm átmérőjű féktárcsák, radiálisan felszerelt, 4 dugattyús féknyergekkel
Fék hátul: egyetlen 220 mm átmérőjű féktárcsa, egy dugattyús féknyereggel, lengővilla kitámasztással
Akkumulátor: 12 V, 8 Ah
Első világítás: 12 V, 2 darab 55/55 W izzóval
Hátsó világítás: 12 V, 0.5/3.8 W LED izzókkal