Bokorugrók új ruhában

2001.10.12. 16:27

A KTM motorok az elmúlt évtized alatt óriási fejlődésen mentek át, ami értendő a minőségre és a tartósságra egyaránt. A gyártás során olyan beszállítókkal dolgoztatnak, mint az Acerbis, Renthal, Brembo, és az Excel, ami garancia a minőségre. A nemzetközi szinten elért kiváló eredmények őket igazolják, hiszen idén a 125 ccm-es Világbajnokságot is megnyerték és a többi kategóriában is remekeltek. Az általunk tesztelt két motor, a 250 SX és az 520 SX vérbeli krosszmotorok.

 
  Megjegyzés
 
  A két motort ezúttal egy volt krosszozó, Lengyel Géza próbálta ki. Bár már egy ideje abbahagyta a versenyzést, sok sportolóhoz hasonlóan kondíciójának megtartása érdekében gyakran ül motorra. A versenyzést 1986-ban kezdte, és egyéb sikerei mellett 1994-ben és 1995-ben is 1. osztályú magyar bajnok lett.

A 2002-es évben a cég ismét szeretne az élen maradni, ezért régi, jól bevált modelljeit néhány változtatás után újra piacra dobja. Egyik ilyen régi-új modellje a 250 SX, mely az egyhengeres, kétütemű krosszmotorok között remekelt. A berugókarral indítható, ötsebességes motor külsőre is beleillik a versenytársak mellé a sorba. A KTM fehér színe már rég a múlté, a jövő évi modellek is a néhány éve már megszokott narancssárga és fekete színekben pompáznak. Ez a kombináció nem túl kihívó, mégis elég meghatározó, és ami fontos, feltűnő és jól megjegyezhető. Mindent egybevéve a motor megjelenése markánsan egyedi. A teszt során kiderült, hogy a burkolathoz felhasznált műanyag elemek normál hőmérsékleten elszíneződés nélkül hajlanak, hidegben azonban elég merevek ezért könnyen eltörhetnek.

 
   
    KTM 250 SX 2002

A vízhűtéses motor beindítása után már hallható a kétüteműekre jellemző pengő hang, ami a fordulatszám emelkedésével erősödik és semmiféle kellemetlen rezonanciát nem kelt, ami nagyon lényeges a versenyző szempontjából. A gázra kellőképpen gyorsan reagál, a hidraulikus kuplung meglepően finoman kezelhető és nagyon könnyen jár. A KTM hátsó rugózása (WP-PDS-lengéscsillapító) saját fejlesztésű, kigyorsításoknál remekül a talajon tartja a meghajtott hátsó kereket, erős fékezésnél egyenetlen útfelületen sem pattog el, a nagyobb ugratásnál is a lehető legjobban csillapít.

 
   
  A "régi" 250-es

Az első teleszkópok (WP-USD 48 MA DA), rengeteg állítási lehetőséget kínálnak mind a két rúgózási tartományban, ezzel lehetővé téve a motorozást bármilyen típusú pályán, és különböző súlyú versenyzők számára. Persze mindehhez az elől 295 mm-es, hátul pedig 320 mm-es rugóút is jelentősen hozzájárul. A motor karakterisztikája kiváló, alacsony fordulatszámon nyomatékos, magasabb fordulaton szinte brutális bármilyen sebességi fokozatban. Megfelelő rutinnal könnyen kezelhető, bár én kezdőknek nem ajánlanám!

A fékek Brembo gyártmányúak, elől 260 mm-es, hátul 220 mm-es tárcsával. A féktárcsák alakja igen érdekes, szinte cikk-cakkos a külső átmérő, ez a tárcsa öntisztulását és jobb hővezető képességét hivatott szolgálni. A fékerő nagyon jól adagolható és mind melegen, mind sárban kiváló fékhatást eredményez. A körülbelül 7,5 liter kapacitású üzemanyagtartályt lejjebb helyezték, ezáltal alacsonyabbra került a motor súlypontja, ami fordulékonyabbá teszi a szűkebb kanyarokban. A lábtartót és a fékpedált nagyobbra és erősebbre méretezték, ami növeli a biztonságérzetet menet közben. Mindent összevetve a KTM 250 SX-szel mindenféle teljesítménynövelés nélkül is kiváló eredményeket lehet elérni akár nemzetközi szinten is.

 
   
    KTM 520 SX 2002

Az utóbbi években érdekes tendencia mutatkozik a verseny-motorkerékpáros világban, ugyanis a '90-es évek közepétől kezdenek teret hódítani a négyütemű motorok. Köztudott, hogy ezek a motorok nehezebbek, lomhábbak, kisebb teljesítményűek a hasonló lökettérfogatú kétütemű társaiknál. A korszerű technika és anyagok használatával azonban mára ezek a különbségek eltörpültek, így könnyebben kihasználható a szelepes motor dinamizmusa, nagyobb nyomatéka. Ennek a tendenciának igazi úttörője a KTM, ami főleg az enduró, tereprali és a motokrossz versenyeken vívott ki magának megbecsülést.

Az új KTM 520 SX markáns megjelenéséből erő árad, amit csak tetéz a nagy, alumínium hangtompító. Küllemét tekintve szinte semmiben sem különbözik kétütemű társaitól, és a technikai megoldásokban is sok hasonlóság mutatkozik. Futóműve mind elöl, mind hátul rengeteg állítási lehetőséget biztosít. A motor 107 kilogrammos, többletsúlyát szinte teljesen kiegyenlíti a lágy, vagy éppen keményre hangolt rugózás és a motor dinamizmusa. A Brembo fékrendszer kifogástalan bármilyen körülmények között. A négy fokozatú váltó meglepően könnyen kapcsolható, és mivel a motor nyomatékrugalmassága nagy, a motor bármely sebességben képes egykerékre állni.

 
   
    A változás szabadszemmel nem látható...

A KTM 520 SX motorja még dekompresszor nélkül is könnyen indítható a berugókarral, de csak 80 kg feletti sofőr esetén. A kuplung hidraulikus és jól adagolható, mintha egy 125 ccm-es motoron ülne az ember. A teljesítményről annyit, hogy szinte nem is érzi a versenyző, melyik fokozatban van éppen a négysebességes váltó, bármilyen fordulatról azonnal reagál a gázadásra. Ez a motor mindenképpen versenyzésre termett, de csak olyanoknak ajánlható, akik rutinosak. Kevésbé gyakorlott vezetőknek inkább az enduró változat kipróbálását javaslom, mert érdemes csínján bánni a lóerőkkel. Megfelelő motoros múlt nélkül ez a krosszgép kellemetlen meglepetéseket okozhat.

250 SX technikai adatai

Furat x löket: 66.4 / 72 mm
Karburátor: Keihin PWK 38 AG
Primer hajtás: 25:72
Hátsó meghajtás: Lánc 5/8 x 1/4" 520 VM
Hűtés: vízhűtés
Kuplung: Hidraulikusan működtetett
Gyújtás: Kokusan Digital 2K-1
Gyújtógyertya: NGK BR 8 ECM
Váz: Króm-molibdén
Lengővilla: Alumínium
Kormány: Kónuszos Magura
Első-hátsó felni: 1.6 x 21"; 2.15 x 19" Excel
Első-hátsó gumi: 80/100-21"; 110/90-19"
Hajtólánc áttétel: 14:50
Kipufogódob: Alumínum
Elsővilla dőlésszög: 26.5º
Utánfutás: 112 mm
Tengelytáv: 1,481 mm
Hasmagasság: 385 mm
Ülésmagasság: 925 mm
Súly: kb. 101 kg

520 SX technikai adatai

Motor: egyhengeres, négyütemű
Hengerűrtartalom: 510.4 ccm
Furat x löket: 95 x 72 mm
Kompresszió: 11:1
Indítás: berugókar
Benzin: 92+ oktánszámú
Karburátor: Keihin MX FCR 39
Vezérlés: Hengerenként négy szelepes, szimpla vezérműtengelyes
Motorolaj: 10w-40
Primer hajtás áttétel: 33:76
Hajtó lánc: X-ringes 5/8 x 1/4" 520 VM
Hűtés: Vízhűtés
Kuplung: hidraulikus
Gyújtás: Kokusan Digital 4K-3A
Gyújtógyertya: NGK CR8 EK
Váz: króm-molibdén
Lengővilla: alumínum
Kormány: Kónuszos Magura
Első teleszkóp: WP-USD 48 MA DA
Hátsó teleszkóp: WP-PDS-lengéscsillapító
Rugóút elől/hátul: 295 mm / 320 mm
Első fék: 260 mm-es tárcsa
Hátsó fék: 220 mm-es tárcsa
Első/Hátsó felni: 1.6 x 21"; 2.15 x 19" Excel
Első/Hátsó gumi: 80/100-21"; 110/90-19"
Hajtólánc áttétel: 14:48
Elsővilla dőlésszög: 26.5º
Utánfutás: 112 mm
Tengelytáv: 1,481 mm
Hasmagasság: 380 mm
Ülésmagasság: 925 mm
Tank űrtartalom: 7 liter