Ez a motor nem olyan

2003.05.05. 13:49

Valami egész másra számítottam. Rémálmaimban megjelent egy taiwani minichopper talicskakormánnyal, amin fejemmel a térdeim között évekbe telik majd, míg megteszem a hazáig vezető 20 kilométert. Az átvételkor még mindig nem esett le, hogy esetleg ez a motor nem olyan.

 
 
 
  Kymco a taiwani motorkerékpár
 
  A Kymco céget 1963-ban alapították Taiwan-ban. Miután több kínai, tibeti és indonéz motorgyárat is bekebelezett, és 1998-ra legördült a hatmilliomodik motorkerékpár is a futószalagról - a távol-kelet egyik vezető motorkerékpárgyárává nőtte ki magát. Az, hogy a Honda 30%-ban tulajdonos lett, nagy segítség volt a technológiák fejlesztésében, és újabb rajongókat hozott a gyárnak. Motorkerékpárjaikhoz a legtöbb alkatrészt a Honda gyártja, ami alighanem jó garancia a minőségre.
 
   
   

Amikor a kedvemért elkezdték lemosni a Venoxot, még nem értettem a dolgot. Nekem azt mondták, hogy 250-es! Aztán megláttam rajta a Kymco feliratot, amiből bőven jutott mindenhova, és lassan megbarátkoztam a gondolattal, hogy egy pofás kis masinán repeszthetek mostantól.

A Kymco mérnökei - a divatirányzatoknak megfelelően - a Venox 250-nek lowrider formát álmodtak. A mély vonalvezetés, az alacsony kormány, a széles tank, és a vastag kerekek a motort a kis cirkálók között különleges csemegévé teszik. A V2-es, folyadékhűtéses motorral szerelt gép - amelyről senki nem gondolná, hogy csak 250 köbcentis - a Honda VT250 Spada blokkját kapta.

 
   
 

Hihetetlen, hogy tényleg csak 250-es! Még 180 centis magasságommal is kényelmes az üléspozíció. A Sportsterre emlékeztető szivató kihúzása után járni kezd a motor, de nagyon lassan melegszik. Nem érdemes elindulni, amíg el nem éri az üzemi hőmérsékletet, mert hidegen köhög és fullad. Később viszont szépen, egyenletesen jár.

Városban 70 km/órás tempóval kényelmesen halad, csak a féktávolságot kell egy kicsit bővebbre hagyni. A hátsó dobfék, ami amellett, hogy eléggé elavult, nem is nagyon fog, legalábbis puhább a kelleténél, de egy 175 kilós motorra ez is elég.

 
   
   

Az M3-as bevezető szakaszán 100 km/óráig gyorsultam, igaz nem túl hamar. Valószínűleg országúton megkockáztatnám a 120-at is, de itt jött a lámpa, és inkább időben elkezdtem fékezni. A motorból éppen az alsó tartományban hiányzik az erő, ezért - és a gyenge fékek miatt - a sportos, lendületes vezetés városban nem kivitelezhető. A Csömör felé vezető Timúr utcán ötödikből második sebességig vissza kellett váltani, hogy valahogy feljussak az emelkedőn, és ez még közel sem Dobogókő.

A nagy első villaszög miatt a kormány becsuklik, ami engem zavart, ezt a teszt 4 hete alatt sem tudtam megszokni. Hosszabb úton kiderült, hogy a pedálok túl közel vannak, de ezt az ülés enyhe átalakításával meg lehetne oldani. A másik lehetőség a pedálok még előbbre helyezése lenne.

 
   
 

Bár minden hivatalos forrás megerősítette, hogy ez a motor Honda licensz alapján készült, sőt a kipufogó - ami az ezüstszínű radiátorfestékes ecsetvonások miatt azt a benyomást kelti, mintha már javították volna, pedig a számlálóban még 500 kilométer sem volt - és a hátsó kerék formája a 250-es Magnát idézi, feltűnő a hasonlóság a Kawasaki Mean Streak modelljével is. A hosszú lapos forma, a rengeteg króm, de még a fekete fényezés is, amiben apró, kék csillámok szikráznak, mind-mind a Kawasakira emlékeztetnek. A moci különben is hatalmasnak látszik, simán lehetne benne akár ezres blokk is. A nézelődők sem akarták elhinni, hogy csak 250-es.

 
   
   

A Venoxot jobban átböngészve, feltűnik, hogy itt a '80-as évek designja keveredik a modern technológiákkal - a felsorolás kezdődhet a dobfékkel. Az első fényszóró felfüggesztése meglehetősen ideiglenesnek látszik, bár a lámpatest szép formájú, akárcsak az 1800-as VTX-en. A hatalmas tankpanel akár szép is lehetne, ha nem valami ízlésficamos dizájnert bíznak meg a kilométeróra számlapjának megtervezésével. Hogy a fekete motorra hogy került egy narancssárga-lila szín-összeállítású vekker, senki ne kérdezze! Ettől, és a napi számláló lenullázására szolgáló tekerentyűtől kissé komolytalanná válik a motor.

 
   
 

A kettősség a tankon a legszembetűnőbb. A gondosan megtervezett, és látványosan kivitelezett Venox felirat hirdeti a motor típusát. Több milliót érő motorokon sem fordítanak ekkora hangsúlyt arra, hogy mindenki megtudja, milyen járműről is van szó. A motor elején jön az ellenpontozás: az alsó kormánykiflire előre kivágott, fekete betűmatricából rakosgatták ki a Kymco feliratot. Ezzel szemben különlegesen jól sikerült a motor hátulja. Ahogy a hátsó sárvédő egybeolvad a hátsó fényszóróval, azt egy showbike is megirigyelhetné.

 
   
   

A Venox 250 ára éppen nem éri el az egymilliós lélektani határt, de a versenytársak - a Suzuki VL250 Intruder (1 248 000 Ft), GZ250 Marauder (898 000 Ft), a Honda VT125 C2 Shadow (998 000 Ft) - hasonló árfekvésben kínálják kezdő motorosok számára készített chopper modelljeiket. Én ennyi pénzért inkább egy ismertebb márkát választanék, habár a forma a Venox mellett szól.

Műszaki adatok

Motor: V2, 90 fokos, DOHC, négyütemű, 8 szelepes, folyadékhűtéses
Hengerűrtartalom: 249,4 cm 3
Furat x löket: 58 x 47,2 mm
Kompresszió viszony: 11,2 : 1
Maximális teljesítmény: 28 LE 10500 1/min-nél
Maximális nyomaték: 19.8 Nm 8500 1/min-nél
Váltó: 5 sebességes
Méretek (h x sz x m): 2325 x 840 x 1080 mm
Száraz súly: 175 kg
Tengelytáv: 1620 mm
Ülésmagasság: 680 mm
Hasmagasság: 150 mm
Fékek: elöl két dugattyús, 285 mm-es tárcsa, hátul 175 mm-es dobfék
Gumiméretek: elöl 120/80-17 61S, hátul 150/80-15 70S
Üzemanyagtartály: 14 liter
Végsebesség: 142 km/h
Színe: ezüst, fekete
Ára: 999 000 Ft

Évszámokban a Kymco gyárról

1992. október elkezdődik a Kymco termékek kereskedelme
1993. december Hunan Kwang Nan Motor Kft. egyesült a kínai anyacéggel
1994. június 4. Hivatalosan minősítve az ISO-9001-hez. A gyár eléri a 4 000 000 db motorkerékpárt az összevont termelésben
1994. szeptember ChangZhou Kwang Yang Motor Kft. egyesült a kínai anyacéggel
1995. május 1. A Kymco a CNLA által nemzeti szintű laboratóriummá minősítve
1995. november Hunan Kwang Yang Precise Kft. egyesült a kínai anyacéggel
1996. február ChangZhou Kwang Hsing Precise Kft. egyesült a kínai anyacéggel
1996. március elérte az 5 000 000 db motorkerékpárt az összevont termelésben
1996. május 22. P.T. Kymco Lippo Motor Kft. egyesült a tibeti anyacéggel
1998. április eléri a 6 000 000 db motorkerékpárt az összevont termelésben
1998. május 20. Tibet bevonja a Kymco Motor Kft.-t, egyesül a tibeti anyacéggel
1999. június ChangZhou Kwang Jih Precise Kft. egyesül a kínai anyacéggel

Olvasói vélemény:

Helló!
Motorvásárlás el?tti sajtószemlézés közben olvastam a cikkedet a KYMCO Vevox2500-rol. A tipust még Taiwanon láttam párszor, de akkor nem volt alkalmam kipróbálni. A cikked nyomán kedvem támadt ráülni, mivel igy olvasva esélyes a megvételre.
Ujhelyi Attila