Az új Laverda SFC 1000 ízelítőt ad mindabból, amire egy motoros valaha is vágyott. A bolognai motorshown bemutatott, egyelőre korlátozott szériában kiadott kétkerekű remekművel a Laverda visszatér a motorozás világába - high-tech bosszút állva mindazokon, akik a patinás céget élve eltemették.
Laverda SFC750 |
Épp csak két éve, hogy az Aprilia csoport beszippantotta a Laverda
gyárat szőröstül, bőröstül, de nem henyéltek a nagy múltú gyár
adoptált alkalmazottai. Egy minden tekintetben tökéletes járművet
kalapáltak össze, ezzel a gyárban szunnyadó tartalékok bizonyítékát
adva a nyálcsorgató publikumnak és a konkurenciának.
|
Az SFC 1000 rabolt néhány motívumot a Laverdával társított vonások közül, nem véletlenül. A Laverda név egyet jelent a verseny győzelmekkel és a verhetetlen formával. Az SFC1000 ergonómiai és technikai megoldásaiban viszi tovább ezt a hagyományt, és persze az a tankról nem hiányozhat a trikolor Laverda jelvény sem, ahogy nem volt kérdés az új motor laverdanarancssárga színe sem.
A Laverda SCF 1000-t a világ legjobb dolgaiból építették össze. Boldog tulajdonosa erősen törheti a fejét, ha tovább szeretné extrázni szerzeményét.
133 lóerejével a 280 km/h csúcssebesség a kéthengeres motortól
igen szép teljesítmény. De ez a motor nem csak az izomról és a
sebességről szól.
A részletekre szenvedélyesen ügyeltek, minden egyes darabka
maximálisan kidolgozott funkcionálisan, és persze látványnak sem
utolsó.
Az SCF nem rejti véka alá szépségét. A szélvédelmet adó félidom a két légbeömlővel látni engedi a vázat, a blokkot, a meglepő formájú lengőkart és a csalafintán elvezetett kipufogót. Csak minimális mennyiségű műanyagot használtak, helyette alumínium, titán és szénszálas anyagok szerepelnek. Aerodinamikailag tökéletesen kialakított idomzat maximális szélvédelemmel kényezteti motorosát. De ez persze nem minden, az SCF1000 átalakítható valódi fullidomos versenymotorrá, hiszen adnak hozzá két oldalidomot, amit ha felszerel a tulajdonos, már kezdheti a körözést a versenypályán.
A karcsú farokidom egyszemélyes ülést hordoz, és áramvonalassá
teszi a motor hátulját is.
A magasan felhúzott kipufogó agresszív eleganciával látja el a
tomport. A két könnyűfém hajlított dob láttán, - amit olyan
közel húztak a motor középpontjához, amennyire csak lehetett, hogy
ezzel is csökkentsék a sportos használat alatti hirtelen
irányváltoztatásokkor fellépő inerciát - már csak egy jóízűt sóhajt
a néző.
Az SCF vadonatúj fejlesztésű V motort kapott. A hengerek
egymáshoz képest 60 fokos szöget zárnak be. A mindösszesen két
henger ellenére, a leadott teljesítmény igen tetemes, 133 lóerőre
rúg a főtengelyen mérve, ezzel az egyik legerősebbnek számit a mai
kéthengeresek között. A blokkalkatrészek aprólékos kidolgozásával
elérték, hogy minimálisra csökkent a motorzaj és a vibráció.
Laverda szabadalom az AVDC (Anti Vibration Double Countershaft)
azaz a két kiegyenlítő tengely. A fokozatok arányainak hibátlan
megválasztásával a gyorsulás lenyűgöző, és a motor minden
fordulatszámon azonnal válaszol a gázmarkolat rezdületeire.
A hengerenként négyszelepes, kéttengelyes vezérlést lánc és
fogaskerék hajtja csapatmunkában. Az üzemanyagot hengerenkénti
elektronikus 57 mm-es benzinbefecskendező szállítja. Szárazkarteres
olajzással hárították el azokat a kenési elégtelenségéből adódó
problémákat, amelyek egy tüzes gyorsulásnál, fékezésnél, vagy
egykerekezésnél léphet fel. Az alumínium olajtartályt a blokk és a
lengőkar közé építették be, ezzel javult a súlyelosztás is. Az
olajhűtőt a blokk alá építették, amit alumínium légbeömlő csövek
védenek.
A váz tipikus példája az olaszok műszaki zsenialitásának. A CrMo acél ötvözet csőváz lakkozása látni engedi a tökéletes hegesztési varratokat. A torziós merevsége maximális úgy, hogy a váz a lehető legkevesebbet nyomja a mérlegen.
Az egyébként is elvetemült formájú lengőkar mozgását Öhlins
központi rugóstag csillapítja, melynek mondanunk sem kell, hogy
minden paramétere állítható. Az állítható hátsó lengővilla révén
mindenki a saját igényei - vagy városa útminősége - szerint
hangolhatja a hátsófertályt. Ezzel a motor magassága is
változtatható. Az egyszem rugóstagot a váz és a lengővilla bal
oldalához építették úgy, hogy a forró csövektől a lehető
legmesszebb legyen a lengéscsillapító egység.
Ez az elhelyezési mód teret ad a kipufogóépítészek perverz
fantáziájának is.
A 43 mm-es Öhlins Racing fordított teleszkópok szárai
titán-nitrid bevonatot kaptak. Ez az a sárgás-arany színű
réteg, ami a GSXR1000-es telókon is látható. A választott első
futómű pillanatnyilag a legjobb azok közül, amit egyáltalán
manapság meg lehet vásárolni. A villacsizmát a lehető legrövidebbre
kurtították, ezzel is csökkentve a teleszkópok súlyát. A kerék
rugózott útja: 120 mm. Kívülről állítható a rugó-előfeszítés, a
húzó- és nyomócsillapítás akár menetközben is.
Az alumínium
Brembo fékeket radiálisan erősítették fel a legújabb
versenydivat szerint. Az új Brembo PR 18 főmunkahenger szintén
radiális. Mindkettő jóval kompaktabb és hatásosabb mint az a
hagyományos fékrendszereknél lenni szokott. Az első tárcsák 320
mm-es átmérővel várják, hogy beléjük harapjon a féknyergenkénti
négy betétet.
A radiális felszerelési mód lényege, hogy a féknyereg mindkét végét úgy rögzítik a teleszkópszárhoz, hogy a rögzítő pontok rajta legyenek a féktárcsa által kijelölt körön. Ezzel a nyergek jóval merevebben állnak, precízebben használhatóak, és fékezéskor nem tekerednek el. Nem csak hatékonyabb a fékezés, de közel azonos fékerőt produkál függetlenül attól, hogy mennyire melegedett be a fék, és a betétek élettartama is meghosszabbodik. Az első és a hátsó fékekhez is fémsodronyos fékcsövek viszik az utasítást.
A benzintank művészi munka. Ül a levegőszűrő felett,
elegendő helyet hagyva ennek a szintén high-tech Laverda
alkatrésznek. A termoformázott szélvédő karcálló bevonatot kapott,
tiszta, torzításmentes kilátást biztosítva a kormány mögött
hasalónak. A digitális - analóg kombinációjú műszerfalon
többfunkciós kijelző tájékoztat befecskendező diagnosztikai
lehetőséggel és 40 memóriás időmérővel - ez utóbbi a köridők
számlálásához szükséges.
A Marchesini kerekek a világ egyik legnevesebb gyárából
származnak. Pillekönnyűek, azaz kevesebb erő kell a
kormányzáshoz, kisebb a tehetetlenség és giroszkópikus erő. A
kovácsolásos technológia révén a kerék anyaga hibátlan. A
hagyományos öntött alumínium kerekekhez képest 25%-kal könnyebb az
így készült kerék.
Bőven használtak szénszálas és könnyűfém
alkatrészeket, így karbon sárvédő feszít elől és hátul is, de ebből
az a pillekönnyű anyagból készül a műszerfalborítás is.
Csak egyetlen szín idézheti a Laverda régmúltjának
dicsőségét, a klasszikus Laverda narancs. A kék kerekek a
fekete karbon és szürke titán alkatrészek különleges
színkombinációja teszi semmi mással össze nem téveszthetővé.
A Laverda SCF 1000-t azoknak a motorosoknak tervezték, akik a
maximumot várják el motorjuktól az országúton és a versenypályákon
egyaránt. A
szigorúan együléses SFC ellenállhatatlan erőt kínál
ellenállhatatlan csomagolásban, és ahogy a névadó ős, csak
néhányszáz számozott példányban készül. De persze nem marad magára.
A közeljövőben követni fogja a sorozatgyártású utód, ami már
elérhetőbb áron lesz megszerezhető.
Műszaki adatok:
Motor: 60 fokos, V-kettes, négyütemű, hengerenként négy szelepes,
DOHC
Furat x löket: 97 x 67,5 mm
Lökettérfogat: 997,62 cm
3
Kompresszió viszony: 11,8:1
Maximális teljesítmény 133 LE 9500 1/min-nél
Maximális nyomaték: 105 Nm 7500 1/min-nél
Üzemanyag ellátás: Hengerenkénti elektronikus
benzinbefecskendező, 57 mm átmérőjű gázadagoló
Gyújtás: Integrált elektronikus motorvezérlő egység digitális
elektronikus gyújtással és befecskendezés vezérléssel.
Váltó: 6 sebességes
Kuplung: többtárcsás olajos kuplung
Váz: króm-molibdén ötvözetű acélcső váz, kormány
lengéscsillapítóval
Első futómű: 43 mm-es Öhlins fordított teleszkópvillák
titán-nitrid bevonattal. Minden paramétere állítható.
Hátsó futómű: Alumínium ötvözet lengőkar, Öhlins Racing központi
rugóstag, Minden paramétere állítható.
Első fék: Dupla Brembo rozsdamentes acél féktárcsák 320 mm-es
átmérővel, négydugattyús radiálisan felszerelt fékmunkahengerek,
fémsodronyos fékcsövek.
Hátsó fék: Brembo rozsdamentes tárcsa 220 mm-es átmérővel,
kétdugattyús féknyergekkel.
Kerekek: Marchesini kovácsoltalumínium kerekek, elől 3,5 x 17",
hátul 6,00 x 17"
Gumik: elöl 120/70 ZR17, hátul 190/50 ZR 17
Tengelytáv: 1420 mm
Ára: kb. 8 000 000 Ft