Ha dolgozik az olasz lángelme

2003.03.20. 09:47

Az új Laverda SFC 1000 ízelítőt ad mindabból, amire egy motoros valaha is vágyott. A bolognai motorshown bemutatott, egyelőre korlátozott szériában kiadott kétkerekű remekművel a Laverda visszatér a motorozás világába - high-tech bosszút állva mindazokon, akik a patinás céget élve eltemették.

 
 
 
   
    Laverda SFC750

Épp csak két éve, hogy az Aprilia csoport beszippantotta a Laverda gyárat szőröstül, bőröstül, de nem henyéltek a nagy múltú gyár adoptált alkalmazottai. Egy minden tekintetben tökéletes járművet kalapáltak össze, ezzel a gyárban szunnyadó tartalékok bizonyítékát adva a nyálcsorgató publikumnak és a konkurenciának.

 
  Kis Laverda történelem:
 
  1947-ben Francesco Laverda megtervezte és megépítette az első munkáját, egy 75 cm 3-es motorkerékpárt. Az első Laverda könnyű és olcsó fenntartású bringa volt. Az olasz gyár legsikeresebb időszakát a hatvanas és hetvenes években a 750-es SFC győzelmei hozták. A 750 SFC amellett hogy gyors volt egyúttal gyönyörű is, néhány száz darabos limitált szériája melengette a Laverda-rajongók szívét. Az utánozhatatlan technológiájú és stílusú, tipikusan olasz motor történetének nem vethetett véget a Laverda eladósodósa. A Laverda sztori most folytatódik, a többszörös versenygyőztes motor nevét birtokló SCF1000 hamarosan maga is legendává válik.
 

Az SFC 1000 rabolt néhány motívumot a Laverdával társított vonások közül, nem véletlenül. A Laverda név egyet jelent a verseny győzelmekkel és a verhetetlen formával. Az SFC1000 ergonómiai és technikai megoldásaiban viszi tovább ezt a hagyományt, és persze az a tankról nem hiányozhat a trikolor Laverda jelvény sem, ahogy nem volt kérdés az új motor laverdanarancssárga színe sem.

A Laverda SCF 1000-t a világ legjobb dolgaiból építették össze. Boldog tulajdonosa erősen törheti a fejét, ha tovább szeretné extrázni szerzeményét.

 
   
   

133 lóerejével a 280 km/h csúcssebesség a kéthengeres motortól igen szép teljesítmény. De ez a motor nem csak az izomról és a sebességről szól. A részletekre szenvedélyesen ügyeltek, minden egyes darabka maximálisan kidolgozott funkcionálisan, és persze látványnak sem utolsó.

Az SCF nem rejti véka alá szépségét. A szélvédelmet adó félidom a két légbeömlővel látni engedi a vázat, a blokkot, a meglepő formájú lengőkart és a csalafintán elvezetett kipufogót. Csak minimális mennyiségű műanyagot használtak, helyette alumínium, titán és szénszálas anyagok szerepelnek. Aerodinamikailag tökéletesen kialakított idomzat maximális szélvédelemmel kényezteti motorosát. De ez persze nem minden, az SCF1000 átalakítható valódi fullidomos versenymotorrá, hiszen adnak hozzá két oldalidomot, amit ha felszerel a tulajdonos, már kezdheti a körözést a versenypályán.

 
   
 

A karcsú farokidom egyszemélyes ülést hordoz, és áramvonalassá teszi a motor hátulját is. A magasan felhúzott kipufogó agresszív eleganciával látja el a tomport. A két könnyűfém hajlított dob láttán, - amit olyan közel húztak a motor középpontjához, amennyire csak lehetett, hogy ezzel is csökkentsék a sportos használat alatti hirtelen irányváltoztatásokkor fellépő inerciát - már csak egy jóízűt sóhajt a néző.

 
   
   

Az SCF vadonatúj fejlesztésű V motort kapott. A hengerek egymáshoz képest 60 fokos szöget zárnak be. A mindösszesen két henger ellenére, a leadott teljesítmény igen tetemes, 133 lóerőre rúg a főtengelyen mérve, ezzel az egyik legerősebbnek számit a mai kéthengeresek között. A blokkalkatrészek aprólékos kidolgozásával elérték, hogy minimálisra csökkent a motorzaj és a vibráció. Laverda szabadalom az AVDC (Anti Vibration Double Countershaft) azaz a két kiegyenlítő tengely. A fokozatok arányainak hibátlan megválasztásával a gyorsulás lenyűgöző, és a motor minden fordulatszámon azonnal válaszol a gázmarkolat rezdületeire.

 
   
 

A hengerenként négyszelepes, kéttengelyes vezérlést lánc és fogaskerék hajtja csapatmunkában. Az üzemanyagot hengerenkénti elektronikus 57 mm-es benzinbefecskendező szállítja. Szárazkarteres olajzással hárították el azokat a kenési elégtelenségéből adódó problémákat, amelyek egy tüzes gyorsulásnál, fékezésnél, vagy egykerekezésnél léphet fel. Az alumínium olajtartályt a blokk és a lengőkar közé építették be, ezzel javult a súlyelosztás is. Az olajhűtőt a blokk alá építették, amit alumínium légbeömlő csövek védenek.

A váz tipikus példája az olaszok műszaki zsenialitásának. A CrMo acél ötvözet csőváz lakkozása látni engedi a tökéletes hegesztési varratokat. A torziós merevsége maximális úgy, hogy a váz a lehető legkevesebbet nyomja a mérlegen.

 
   
   

Az egyébként is elvetemült formájú lengőkar mozgását Öhlins központi rugóstag csillapítja, melynek mondanunk sem kell, hogy minden paramétere állítható. Az állítható hátsó lengővilla révén mindenki a saját igényei - vagy városa útminősége - szerint hangolhatja a hátsófertályt. Ezzel a motor magassága is változtatható. Az egyszem rugóstagot a váz és a lengővilla bal oldalához építették úgy, hogy a forró csövektől a lehető legmesszebb legyen a lengéscsillapító egység. Ez az elhelyezési mód teret ad a kipufogóépítészek perverz fantáziájának is.

 
   
 

A 43 mm-es Öhlins Racing fordított teleszkópok szárai titán-nitrid bevonatot kaptak. Ez az a sárgás-arany színű réteg, ami a GSXR1000-es telókon is látható. A választott első futómű pillanatnyilag a legjobb azok közül, amit egyáltalán manapság meg lehet vásárolni. A villacsizmát a lehető legrövidebbre kurtították, ezzel is csökkentve a teleszkópok súlyát. A kerék rugózott útja: 120 mm. Kívülről állítható a rugó-előfeszítés, a húzó- és nyomócsillapítás akár menetközben is.

 
   
   

Az alumínium Brembo fékeket radiálisan erősítették fel a legújabb versenydivat szerint. Az új Brembo PR 18 főmunkahenger szintén radiális. Mindkettő jóval kompaktabb és hatásosabb mint az a hagyományos fékrendszereknél lenni szokott. Az első tárcsák 320 mm-es átmérővel várják, hogy beléjük harapjon a féknyergenkénti négy betétet.

A radiális felszerelési mód lényege, hogy a féknyereg mindkét végét úgy rögzítik a teleszkópszárhoz, hogy a rögzítő pontok rajta legyenek a féktárcsa által kijelölt körön. Ezzel a nyergek jóval merevebben állnak, precízebben használhatóak, és fékezéskor nem tekerednek el. Nem csak hatékonyabb a fékezés, de közel azonos fékerőt produkál függetlenül attól, hogy mennyire melegedett be a fék, és a betétek élettartama is meghosszabbodik. Az első és a hátsó fékekhez is fémsodronyos fékcsövek viszik az utasítást.

 
   
 

A benzintank művészi munka. Ül a levegőszűrő felett, elegendő helyet hagyva ennek a szintén high-tech Laverda alkatrésznek. A termoformázott szélvédő karcálló bevonatot kapott, tiszta, torzításmentes kilátást biztosítva a kormány mögött hasalónak. A digitális - analóg kombinációjú műszerfalon többfunkciós kijelző tájékoztat befecskendező diagnosztikai lehetőséggel és 40 memóriás időmérővel - ez utóbbi a köridők számlálásához szükséges.

 
   
   

A Marchesini kerekek a világ egyik legnevesebb gyárából származnak. Pillekönnyűek, azaz kevesebb erő kell a kormányzáshoz, kisebb a tehetetlenség és giroszkópikus erő. A kovácsolásos technológia révén a kerék anyaga hibátlan. A hagyományos öntött alumínium kerekekhez képest 25%-kal könnyebb az így készült kerék.

Bőven használtak szénszálas és könnyűfém alkatrészeket, így karbon sárvédő feszít elől és hátul is, de ebből az a pillekönnyű anyagból készül a műszerfalborítás is.
Csak egyetlen szín idézheti a Laverda régmúltjának dicsőségét, a klasszikus Laverda narancs. A kék kerekek a fekete karbon és szürke titán alkatrészek különleges színkombinációja teszi semmi mással össze nem téveszthetővé.

 
   
 

A Laverda SCF 1000-t azoknak a motorosoknak tervezték, akik a maximumot várják el motorjuktól az országúton és a versenypályákon egyaránt. A szigorúan együléses SFC ellenállhatatlan erőt kínál ellenállhatatlan csomagolásban, és ahogy a névadó ős, csak néhányszáz számozott példányban készül. De persze nem marad magára. A közeljövőben követni fogja a sorozatgyártású utód, ami már elérhetőbb áron lesz megszerezhető.

Műszaki adatok:

Motor: 60 fokos, V-kettes, négyütemű, hengerenként négy szelepes, DOHC
Furat x löket: 97 x 67,5 mm
Lökettérfogat: 997,62 cm 3
Kompresszió viszony: 11,8:1
Maximális teljesítmény 133 LE 9500 1/min-nél
Maximális nyomaték: 105 Nm 7500 1/min-nél
Üzemanyag ellátás: Hengerenkénti elektronikus benzinbefecskendező, 57 mm átmérőjű gázadagoló
Gyújtás: Integrált elektronikus motorvezérlő egység digitális elektronikus gyújtással és befecskendezés vezérléssel.
Váltó: 6 sebességes
Kuplung: többtárcsás olajos kuplung
Váz: króm-molibdén ötvözetű acélcső váz, kormány lengéscsillapítóval
Első futómű: 43 mm-es Öhlins fordított teleszkópvillák titán-nitrid bevonattal. Minden paramétere állítható.
Hátsó futómű: Alumínium ötvözet lengőkar, Öhlins Racing központi rugóstag, Minden paramétere állítható.
Első fék: Dupla Brembo rozsdamentes acél féktárcsák 320 mm-es átmérővel, négydugattyús radiálisan felszerelt fékmunkahengerek, fémsodronyos fékcsövek.
Hátsó fék: Brembo rozsdamentes tárcsa 220 mm-es átmérővel, kétdugattyús féknyergekkel.
Kerekek: Marchesini kovácsoltalumínium kerekek, elől 3,5 x 17", hátul 6,00 x 17"
Gumik: elöl 120/70 ZR17, hátul 190/50 ZR 17
Tengelytáv: 1420 mm
Ára: kb. 8 000 000 Ft