Ötödikben ezerrel

2002.04.09. 10:54
Eljött hát a power cruiserek ideje. A Honda VTX1800-as modellje után a motorkerékpárgyárak sorra rukkolnak elő a hasonló gépekkel. Úgy tűnik, a cruiserekre már nem lehetett több extrát felaggatni. Az új trend szerint a külsőségeket háttérbe szorítják, és a motor teljesítményét próbálják a tervezők az egekig növelni. Ehhez persze a formát is módosítaniuk kell, mert a nagyobb teljesítmény egyúttal nagyobb sebességet is von magával, ahhoz pedig nem kifejezetten kényelmes a klasszikus cirkáló felépítmény.
 
   
   

Ahogy a VTX és a V-Rod ránézésre sokkal alacsonyabb felépítésű lett, mint azt a cirkálóktól megszoktuk, a gyár a Mean Streak-et is a lowrider kategóriába sorolja. Az első döbbenet akkor éri az embert, mikor ráülve azt tapasztalja, hogy valójában átlagosan semmivel sem alacsonyabb más gyári cruisereknél. Mégis az üléspozíció, az előre helyezett lábtartók, és a viszonylag széles, egyenes kormány vezetés közben azt az érzést kelti, mintha csak néhány centivel az aszfalt fölött repülnénk.

 
   
 

A lábtartók és a kormány helyzete nem kényszeríti túl széles terpeszbe a vezetőt, így megmarad a hátgerinc anatómiai rugó-funkciója, amelynek hiánya még a tökéletes teleszkópok ellenére is fájdalmas élményeket okozhatna. A motoron ülve az embernek valahogy az az érzése támad, hogy a Mean Streak egy hatalmas, lomha motor, és az ülés is magasabb annál, amit várt. A súlyelosztása mégis olyan jól sikerült, hogy egy alacsonyabb termetű lány is könnyen elbánik vele. A sportmotorokról átvett fékek, az elől dupla, hatdugós, hátul kétdugós nyereg kitűnő fékhatást biztosít, éppen ezért nem ár városban óvatosan bánni vele. A nagy test ellenére nagyon könnyen elfér a két autósor között, és könnyen veszi a gyors manővereket is.

 
   
   

Nem lehet tudni pontosan, hogy melyik motorgyárnak voltak jó kémjei, de a hasonlóság más modellekkel igen-igen feltűnő. A gyújtáskapcsoló például a Harley-Davidsonokról már jól ismert forma, és működési elve is hasonló: "On" állásban a kulcs kivehető belőle. Persze emiatt az a kérdés is felmerül, hogy ha viszont benne marad, nem fújja-e ki a huzat esetleg a kulcstartónál fogva. És ha kiveszem, hova tegyem a kulcsot?

 
   
 

A tank nyújtott, íves alakja nagyon hasonlít a VTX-éhez. Hatalmas méretű, mégis jól belesimul a motor összképébe. A 17 liter hosszú túrákra is elegendő üzemanyag-mennyiség, de valahogy a motorról ránézésre nem feltételeznénk, hogy alkalmas lenne rá. Már csak a szép, kecses dizájn miatt sem tudom elképzelni a gépet nyeregtáskákkal felpakolva. Maximum egy hátizsák illik hozzá, amiben elfér egy fürdőruha és egy törülköző, esetleg még egy hálózsák, vagy egy kisebb utas, akire mindezt felaggatjuk.

 
   
   

Apropó utas: a hátsó ülés, ami inkább csak az ülés nyúlványának látszik, valójában egész kényelmes. A hozzá tartozó lábtartó anatómiailag természetes helyzetben tartja a térdeket, így csodák-csodájára az utasnak nem kell a két fülével a térdei között átvészelni a túrákat. Persze azért nem árt, ha erősen szorítja a sofőrt, mert máskülönben egy hirtelen gázadásnál könnyűszerrel a porban köthet ki.

 
   
 

A motor váltója nagyon puha, könnyű a kapcsolás. Ötödik sebességben, 1000 fordulat/percnél simán fut 45 km/h-val, és onnan gázadásra rángatás nélkül kezd gyorsulni. Kanyarokban szintén kezesbárányként viselkedik. A futómű tökéletes, az 1500-ös nagyon jól fordul, és az épített motorokkal ellentétben, a lábtartót sem könnyű leérinteni.

 
   
   

A formatervezés leggyengébb része a visszapillantó tükör. A derékszögben hajlított konzol, és a tükör szögletes formája sehogy sem illik a motor íveihez. Az pedig csak a kritikus magyar szemlélőt igazolja, hogy egy "átlagos" magyar motoros, aki 190 cm magas és 115 kg, saját maga kitakarja a kilátás nagy részét. Nekik külön artistamutatványnak számít a tükörből való hátranézés. Amin még egész biztosan javítani kell a szalonból kitolva, az a gyenge, mégis sokat sejtető hang. Egy jó dobbal eget rengető dübörgéssé lehetne alakítani, és akkor aztán fusson, ki merre lát!

Műszaki adatok

Modell: Kawasaki VN1500 P1H 2002 Mean Streak
Motor: vízhűtéses, V2-es, SOHC, 4 ütemű, 8 szelepes, injektoros, katalizátoros
Teljesítmény: 72 LE, 5500 1/min-nél
Hengerűrtartalom: 1470 cm3
Forgatónyomaték: 114 Nm 3000 1/min-nél
Első futómű: 43 mm-es fordított teleszkóp
Hátsó futómű: állítható, dupla teleszkóp, kardán meghajtás
Első fékek: 320 mm átmérőjű dupla tárcsa 6 dugattyús féknyergekkel
Hátsó fék: 300 mm átmérőjő féktárcsa 2 dugattyús féknyereggel
Sebességváltó: 5 fokozatú
Gumiméret (első, hátsó): 130/70 R17 M/C, 170/60 R17 M/C
Hossz: 2410 mm
Szélesség: 850 mm
Magasság: 110 mm
Ülésmagasság: 710 mm
Önsúly: 316 kg
Száraz súly: 289 kg
Maximális terhelés: 500 kg
Garancia: 24 hónap
Üzemanyagtartály: 17 l
Végsebesség (gyári adat): 185 km/h
Ára: 3 290 000 Ft