Olasz tempó

2005.01.21. 12:24
Két év nem nagy idő egy motorkerékpárgyár életében. De soknak tűnik, ha eközben olyan korszakalkotó változások zajlanak a modellpalettán, amilyenek az elmúlt nyolcvan év alatt nem sűrűn. A 2002-es Intermoton csak álomként léteztek azok az újdonságok, amelyeket tavaly ősszel bemutattak az olasz Moto Guzzi gyár képviselői.

2005-re két forradalmi újítással rukkoltak elő az olaszok. A legendás, 90 fokos Moto Guzzi blokk alapos átalakításon ment keresztül. Az idei legnagyobb újdonsága a V 1100 EVOLUTION motorblokk, valamint a mandello del larioi gyár által levédett, CA.R.C. névre keresztelt kardánhajtás. 2005-ben már az új 1100 cm 3-es Breva és a vadonatúj Griso modelleket is az újdonságokkal szerelik.

Első pillantásra látszik, hogy az új V-kettes blokknak nem sok köze a megszokott, öreg 1100-es Moto Guzzi hajtóműhöz. Új helyre került a 650 W-os generátor, mely eddig a főtengellyel párhuzamosan állt, de innen a két henger közé költöztették. A kompakt motorblokk 4 cm-rel rövidebb lett, és valamivel előrébb és magasabbra szerelték, mint korábban. A vezérműtengely teljesen új, a hajtókarok 10%-kal könnyebbek, mint korábban, valamint változott a furat x löket arány, hogy csökkentsék a vibrációt. A dugattyúk laposabbak, így könnyebbek lettek, valamint a hatékonyabb kenés érdekében két olajfuvókát és új acél hengerfejtömítést is kapott a blokk.

A hengerenként kétgyertyás gyújtásnak köszönhetően biztosabb az indítás és kisebb a rezonancia, valamint az emissziós értékek megfelelnek a szigorú Euro 3 normáknak. A felhasznált rozsdamentes acél szelepek élettartama hosszabb, jobb a hő- és kopásállóságuk. A Pico befecskendezőket a szívótorokban a szelepekhez közel helyezték el, ezzel is tökéletesebb az égés, jobb a gázreakció és kisebb a károsanyag-kibocsátás.

Módosították a motorblokk kenését is. Változtattak a forgattyúsházon és az olajteknőn, valamint az olaj habzásának megakadályozására a nyomáscsökkentő-szelepet a kenési kör végéről annak közepére helyezték. Nagy hangsúlyt fektettek a kötelező karbantartási munkafolyamatok egyszerűsítésére, például az olajszűrőt - a szerelők és a tulajdonosok nagy örömére - az olajteknőn kívülre helyezték át, ezzel némiképp megkönnyítve az olajcserét.

Az erőátvitelt a Moto Guzzi nevéhez fűződő technikai fejlesztéssel, az úgynevezett CA.R.C. (�Cardano Reattivo Compatto' - Compact Reactive Shaft Drive) rendszerrel oldották meg. Az új hajtás az alumínium lengőkarban kapott helyet, ahol szabadon kapcsolódik a közfogaskerék és a kardántengely. A kardánt a pontos összeköttetés érdekében két torziós csillapítású csuklóval szerelték. Az új rendszer legnagyobb előnye, hogy a kellemetlen kardánreakcióknak vége, továbbá lehetővé vált az egykarú lengővilla bevezetése, csökkent a hátsó tengely terhelése, emellett csendesebb is lett. A régi kardán előnyei is megmaradtak, vagyis továbbra sem igényel különösebb karbantartást, és könnyű tisztán tartani.

Ismét meggyőződhettünk az olaszok kitűnő ízlésvilágáról. A sportos MGS-01 Corsával forradalmian új formát álmodtak a legendás 90 fokos V-kettes motorblokk köré. Amit Ghezzi & Brian évekkel ezelőtt elképzelt, most valóság lett: az új modell megdobogtatja az amatőr motorversenyzők szívét.

Az MGS-01 Corsa jelenlegi formáját hosszú tesztelési folyamat és az ezt követő versenyszereplések után érte el. Indították a 2004. júniusában megrendezett World Endurance bajnokságon Albacete-ben, és meglepően jó eredménnyel végzett: egy harmadik és egy negyedik helyezést ért el. A júliusi Ducati Speed Week-en Brnoban már ismerősként üdvözölték a gépet a Moto Guzzi tulajdonosok és a márka rajongói.

Az Intermoton leplezték le az idei év másik Moto Guzzi újdonságát is. A prototípus már a végleges formát tükrözi, ez alapján már elindulhat a sorozatgyártás. A Grisóra nem lehet megfelelő jelzőt találni. Annyira egyedi, hogy semelyik korábbi Moto Guzzi modellhez nem hasonlítható. Az alkalmazott új technológiák mellett csak egy valamiben ragaszkodtak a hagyományokhoz: keresztbe fordított 90 fokos V-kettes blokk hajtja - habár ez is teljesen új.

A Griso rokona a megnövelt hengerűrtartalmú Breva 1100, ugyanaz a V 1100 Evolution motor és ugyanaz az új kardántengely hajtja. A Brevát a 2003-as milánói EICMA-n mutatták be, mint a 40 évvel ezelőtti, első 1100 cm 3-es Guzzi, a legendás V7-es a jogos utódját. A California után most ezzel a modellel próbál versenybe szállni a Moto Guzzi az amerikai cirkálókkal.

Az újdonságok mellett a Moto Guzzi 2005-ös modellpalettáján továbbra is szerepelnek a legsikeresebb modellek: a Nevada Classic 750 i.e. a cég legkedveltebb custom motorja, amely tavaly új formát és elektromos befecskendező rendszert kapott, a V11 Le Mans a sport-túra, a California a túra, valamint a V11és a Breva V 750 i.e. a naked kategóriát gazdagítja.

Manapság a sportos V-kettes és az agresszív, csupasz gép egyaránt jól eladható, és a Moto Guzzi idén mindkét kategóriában profinak bizonyult. Az elmúlt 24 hónapban mind a blokk, mind a kardánhajtás tesztelése és finomítása megtörtént, a ceruzarajzból valódi, működő motorkerékpár lett. Az új modellek hamarosan itthon is megvásárolhatók lesznek. A Breva 1100 májusban, a Griso szeptemberben kerül a hazai üzletekbe, de a márciusi budapesti motorkiállításon már mindkét új modellt megtekinthetjük.