Mitől magyar a robogó?

Teszt: Motowell Magnet Sport 50

2009.05.07. 08:00

A magyar motor egy megfáradt fogalom. Űzik, hajtják, mások hibát keresnek benne, egyesek pedig várják újbóli eljövetelét. Mióta a Csepel Művekre feladták az utolsó kenetet, esély sincs arra, hogy valami tisztán hazai erőből megszülessen – a világ megváltozott, a határok eltűnésével a kizárólagosság is megszűnt. Nincs is olyan motormárka, amelynek elemeit csak egy országban készítenék – mégis van bennük nemzeti aroma.

A Motowell tulajdonképpen egy hat éve létező magyar márka, melynek hazai gyártását a hiányos lehetőségek és a kedvező ár miatt külföldre tolták. A konstrukciót és a dizájnt idehaza készíti a Babó Motors, a gyártást pedig magyar mérnökök felügyelete és állandó minőség-ellenőrzése mellett egy olyan országban végzik, ahol gyakrabban tojnak fost, mint aranytojást. A budapesti és győri tervezés Kínában születik meg: vajon a Motowell lesz az, aki lerombolja az előítéleteket?

Furcsa érzés volt felülni a Magnet Sportra. Vmax-szal mentem, majd' 1700 köbcentiről váltottam 49-re, 200 lóerőt cseréltem le 6,5-re. Hirtelen ijesztő volt az apró méret, furcsa volt a kis kerék, és szokatlan a sok műanyag - a kusza utcácskák felé indulva azonban hamar megmutatta, mit tud.

A Magnet felfüggesztése feszes; tizenhármas kerekeivel belecsattan minden gödörbe. Azonban ha sima útra érünk, minden megváltozik: az addig túlzottnak tűnő keménység kiváló úttartássá és precíz kormányzássá változik. Ha az ereje nem is mellbevágóan sportos, de futóművével öröm a szlalom.

Tartottam tőle, hogy kilencvenkét kilóm nehéz lesz a rugós tagnak, de a sok, valóban gagyi, Kínában gyártott robogóval szemben semmi bizonytalankodást nem mutatott a hátsó fertály, elég a szólóban szerelt csillapítás.

Elöl két hagyományos teleszkóp dolgozik, rugóútjukat volt, hogy keveselltem, de a főváros puruttya útjainak egy enduró is kevés lenne. Normális útviszonyok mellett nincs panasz a szerkezetre, felesleges puhaság helyett inkább a jó irányíthatóság és a pontos visszajelzés a lényeg.

F Fékezéskor tanácsos, ha mindkét kezet használjuk, a fékerő megegyezik az átlagrobogókéval: jobb, ha az elsőt és a hátsót is egyszerre vetjük be. Mindkét kereket 190 milliméteres tárcsa lassítja, minősége és adagolhatósága megegyezik bármelyik japán vagy olasz konkurensével – sajnos az ötvenesek között ritka az igazán jó fék.

Olvasóink gyakran firtatják, hogy milyen robogót válasszanak nagyvárosi alternatívának autójuk helyett. A dugók miatt egy bicaj is gyorsabb, az egyetlen ellenfél a tömegközlekedés – ha annál fürgébb valami, már nyert ügye van. A Motowellt az Üllői út villamosával mértem össze, és nyert: a piros lámpák ellenére hamarabb elértem kitűzött célomat.

A feltűnő festést még a figyelmetlenebb autósok retinája is érzékeli, nem csak egy szürke folt a Magnet Sport, amit az aszfaltba gyúrnak bele. A festés ötletes, jól kivitelezett. A lakk vastagsága leginkább a Motowell feliratoknál látszik, ahol jelentősen kidudorodik a matrica – ezek helyett talán vékonyabbat illene választani.

Az ülés alatti csomagtartóba sajnos csak nyitott arcrészű sisak fér be, a fotózás alatt kénytelen voltam a földre pakolni a bukót. A hátizsákomnak sem találtam elég helyet, de még a motorosnadrágot sem tudtam volna begyűrni – korrekt méretű rekeszt csak nagyrobogókon találunk.

Az ülés kényelmes, igaz, combtőben egy picit vaskos. A hamarosan érkező Magnet RS modellen ezt már orvosolták, ott heretájon ergonomikusabb lesz a nyereg. Az új Motowell saját fejlesztésű vízhűtéses, kétütemű blokkot kap.

Az idomok is megújulnak, még sportosabbá válik a Magnet. Ami majd azonnal felismerhetővé teszi, azok a LED-es lámpák - biztos, hogy azon mindenki helyzetjelzővel fog motorozni.

A léghűtéses Magnet Sport jó minősége mellett árával is versenyképes: 259 ezer forintért teljesen korrekt vétel. Ha beleszámítjuk, hogy az árba bukósisak és riasztó is tartozik, még jobb a helyzet – mindennapos nyúzásra jó tippnek tűnik. Mellette szól, hogy egy kicsit magyar – amíg az új Pannónia és Danuvia meg nem érkezik, városon belüli pótszernek jó lesz ez is.

Műszaki adatok

A Motowell

Motor: egyhengeres, kétütemű, léghűtéses, 49,3 cm3

Teljesítmény: 4,2 KW / 7500 ford./perc

Üzemanyag-ellátás: karburátor

Rugózás elöl: teleszkóp

Készenléti tömeg: 93 kg

Hosszúság: 1850 mm

Szélesség: 700 mm

Magasság: 1100 mm

Tengelytáv: 1260 mm

Gumiméret elöl: 130/60-13

Gumiméret hátul: 130/60-13

Ár: 259 ezer forint