Sportosabbra vették a figurát

2006.05.26. 11:21
A Gilera Nexus bemutatása óta az egyik legsportosabb óriásrobogó. Nem csak kinézetére, hanem menetteljesítményére és futóművére is jellemző a sportolói attitűd. A Piaggio konszernhez tartozó Gilera most átszabta a Nexus külalakját, amely így még sportosabbá vált. 2006-ra ezen felül az eddigi 500-asnak emlegetett 460 köbcentis modell egy 250 köbcentis kistestvért is kapott.

2003-as bemutatásakor a gyártó igyekezett a leginkább azt kihangsúlyozni, hogy ez a robogót olyan vezetési élményt nyújt, akár egy motorkerékpár, miközben megtartja a robogókra jellemző automata meghajtás komfortját. Az elmúlt három év alatt összesen 6000 darab Nexus 500-at értékesítettek, de most elérkezettnek látták az időt a modellfrissítésre. Új idomzat, jó pár továbbfejlesztett alkatrész és megnövelt vezetői kényelem jelentik a változtatások főbb pontjait.

Az új Nexus külsejében továbbra is a sportosság a domináns, de igyekeztek javítani mindennapi használhatóságán is. Elöl a központi légbeömlő formája változott valamelyest, de ez továbbra is fontos dizájnelem maradt. A felesleges uszonyok és dekorációk lekerültek, viszont maradt a vékony, kicsi szélvédő. Az új Gilera-logó a légbeömlő fölé került. A visszapillantók könnyebbek és egyszerűbbek lettek, és az elődmodell index-szel egybeépítve megoldása helyett az idomról átkerültek a kormányra, míg az indexek leköltöztek az oldalidomokra. Két kis légterelő is jutott a kormányszarvak elé, melyek a pilóta kezét védik a menetszéltől. Összességében a teljes első idom alacsonyabbra került.

A műszerfal teljesen új. A fontosabb műszereket áthelyezték, egyben könnyebben leolvasható lett. Természetesen a vörös háttérvilágítás nem maradhatott ki a tervezők munkájából. Az ülés 25 mm-rel lett alacsonyabb, amely valószínűleg kedvezni fog a rövidebb lábakkal megáldott pilótáknak, hiszen a Nexus nem éppen alacsony üléséről volt híres. Mindezt jobb kinézetű anyagokkal és nagyobb komforttal toldották meg a dizájnerek. A vezetési helyzet egyaránt megfelel a sportos és a városi követelményeknek. Az SP változaton perforált üléshuzatot kap az üléstakaró. A motor hátulján új lámpaegység fényeskedik, színtelen burával, és ide, a hátsó idom oldalára kerültek át a hátsó indexek is.

Az 500-as változat tömege 199 kg szárazon, ennek 48%-a esik az első kerékre, a többi a hátsóra, ez nagyon megközelíti egy sportmotor arányait. A 40 lóerős 460 köbcentis négyütemű, négyszelepes, vízhűtéses, benzinbefecskendezős egyhengeres blokk könnyedén teljesíti az Euro3-as normákat. A villa elől 41 mm-es belső csövekkel bír, hátul a jól ismert Power Drive legfrissebb változata kapott helyet. A hátsó traktus magassága állítható, amellyel befolyásolni lehet a motor menettulajdonságait a sportos és a komfortosabb helyzet közt. A kényelem növelése végett a futómű alapbeállítását puhábbra vették a mérnökök. Előre 120/70-15-ös, hátra 160/60-14-es abroncsok kerültek a feketében pompázó kerekekre. A fékrendszer a Brembo Serie Oro aranyszínű féknyergeivel van ellátva, így remélhetőleg a fékteljesítmény az eddiginél is jobb hatásfokú lesz.

Gilera Nexus 500 műszaki adatok

Motor: egyhengeres, folyadékhűtéses, négyütemű
Hengerűrtartalom: 460 cm 3
Max. teljesítmény: 40,12 LE
Max. nyomaték: 43 Nm 5500 1/min
Kompresszió viszony: 10,5:1
Furat x löket: 92,0 x 69,0 mm
Keverékképzés: karburátor
Váltó: automata CVT
Véghajtás: szíj
Kuplung: automata, centrifugális
Száraz tömeg: 101,0 kg
Ülésmagasság: 780 mm
Hosszúság: 2090 mm
Tengelytáv: 1515 mm
Első futómű: Kayaba hidraulikus teleszkópvilla
Hátsó futómű: progresszív Kayaba gáztöltéses rugóstag rugóelőfeszítéssel
Gumik: elöl 120/70-15, hátul 160/60-14
Fékek: elöl dupla, hátul szimpla tárcsafék
Üzemanyagtank térfogata: 15 liter

A Nexus 250-es kistesó messze több, mint egy beszálló szintű maxirobogó. Ez a legsportosabb 250-es robogó jelenleg a piacon. Az 500-as minden lényeges stíluselemét örökölte, de kisebb köbcentis blokkja révén kedvezőbbek az üzemeltetési költségei. A blokk a Piaggio jól ismert Quasar 250-ese, amely Euro3-as normák mellett 22 lóerőt teljesít 21 Nm-es nyomatékleadás mellett. A váz az 500-aséval egyezik meg, a hátsó rugóstagok azonban egyszerűbb kivitelűek, mint a nagyobb modell esetében. Előre is egy mindössze 35 mm-es teleszkópvilla került. A 250-esen elöl csak egy 260 mm-es tárcsaféket találunk, és a féknyergek sem a Brembo elit kategóriájából kerültek ki. Az első gumi 120/70-es ugyan, de nem 15, hanem csak 14 colos. Hátra egy 140/60-14 méretű abroncs került. Érdekes, de a kisebb Nexusnak magasabb az ülése.

A Gilerától megszokott módon rengeteg alkatrész vásárolható a Nexusokhoz, kezdve a különféle dobozoktól, a szélvédőkön át, a riasztóig. Teljesen új a Nexus színpaletta is: metál fekete és szürke színben mindkét változat megvásárolható lesz, de a sportosabb SP verzió csak a Gilera vörösben tolható ki a szalonokból. Az SP kéttónusú fényezése és kétszínű nyerge igen passzol a sportváltozat kinézetéhez.

Gilera Nexus 250 műszaki adatok

Melyiket választanád?

  • 521
    Az 500-as Nexus kéne:
  • 228
    A 250-es Nexus kéne:
  • 53
    Egyik sem kéne:
Motor: egyhengeres, folyadékhűtéses, négyütemű
Hengerűrtartalom: 244 cm 3
Furat x löket: 72,0 x 60,0 mm
Keverékképzés: üzemanyag-befecskendezés
Kompresszió viszony: 11,5:1
Max. teljesítmény: 22,44 LE
Max. nyomaték: 20,2 Nm 6500 1/min
Indítás: elektronikus önindító
Váltó: automata CVT
Kuplung: automata, centrifugális
Első futómű: 35 mm hidraulikus teleszkópvilla
Hátsó futómű: 4 fokozatban állítható előfeszítésű rugóstag
Fékek: elöl-hátul kétdugattyús szimpla tárcsafék
Kerekek: elöl 3,50 x 14", hátul 3,50 x 14"
Hosszúság: 2100 mm
Magasság: 780 mm
Tengelytáv: 1530 mm
Ülésmagasság: 810 mm
Száraz tömeg: 174 kg
Üzemanyagtank térfogata: 15 liter