Vásott kölök

2005.12.14. 18:34

A Polaris kisiskolása, a Phoenix 200, igazi meglepetés gép. Méretei szerény produkciót ígérnek, és egy kicsit nagyképűnek tűnik a harcos öltözet is. Első pillantásra barátságos, elmosolyogtató. Azt gondolná az ember hogy, két perc alatt kiismeri és utána jöhet is valami nagyobb, komolyabb gép. A valóságban ez nem így van.

Az első kanyarvételek, gyorsítások - de már az elindulás első méterei is - hamar meggyőzik a pilótát arról, hogy itt bizony egy nagyon sportos, dinamikus kis méregzsákkal van dolgunk. Mondván, hogy a nagyobbakkal is könnyen elbírok, alapból tövig toltam a kis gázkart. A Phoenix, - nevéhez méltóan, akár egy mesebeli madár - hihetetlen vehemenciával kezdett el repíteni a pályán. Gondoltam is magamban, hogy azért vissza kellene vennem egy kicsit, mielőtt egy szép szaltót nyomnék az első kanyar szélén.

A kis test jól fekszik a tempós kanyarokban, futóműve szolidan keményre hangolt a nagyokhoz képest, ami megengedi a tempósabb nyúzást is. A tesztpéldányon erősen kopott hátsó gumik voltak, és ezt ki is használtam. A szűk kanyarok bevétele pörgő kerekekkel, kisodródó hátsóval gyönyörrel töltik el az embert. Ezt minden kanyarban ki is próbáltam és keresgéltem, mi az a sebességhatár, ahol már tuti nem tudnék visszafordulni. Pompás volt. Aztán megtaláltam. Bár kicsit kicsúsztam a kijelölt útvonalról, a begyűjtött információ tudatában már sok meglepetés nem ért a továbbiakban.

Az alig 180 kg-os, könnyű szerkezet kezesen, könnyedén viselkedett és a kormányzásra sem kellett extra nagy energiát pazarolnom. Kanyarokban be lehet segíteni a hátsó fékkel is, de mivel ilyenkor a testsúly áthelyezések miatt nehéz a lábféket használni, inkább a gázadással próbálkoztam, mivel a hatékony kanyarvétel érdekében inkább érdemes gázadással csúsztatni, mint a fékkel. Ilyenkor ráadásul a lendület sem csökken.

A hátsó tengelyen, baloldalon elhelyezett egy darab tárcsafék szolidabb erejű, mint az elsők. Utóbbi hatásosan lassítja a quadot, bőven elegendő fékhatást produkál. A hajtás kardántengellyel történik, mely hátránya a nagyobb tömeg, előnye pedig a hosszú élettartam és a gondozásmentesség. A hátsó futómű tekintetében a megszokott quad futóművel találkozhatunk. Elöl az oly sok más típuson is használt, dupla lengőkaros megoldás található, mely egyszerűsége mellett stabil, és a pontos irányíthatóságról is kellőképp gondoskodik.

A Polaris az egyik legjobb a quad vázak tervezésében, így a Phoenix is a sokat látott, legtapasztaltabb tervezők kezei közül kikerült szerkezetre épül, ezzel garantálva a tartósságot, stabilitást.

Az egyhengeres, négyütemű, léghűtéses blokk kellőképp dinamikussá teszi a száguldást, mely gondtalanságát az fokozatmentes automata váltó biztosítja. A váltó az üres állás mellet egy előre, és egy hátrameneti fokozattal rendelkezik. Csak arra kell figyelnünk, hogy az úton maradjunk, a többit a technika elvégzi.

Az ülés elegendő helyet biztosít az egyszemélyes akrobata mutatványokhoz, de utast ezen a modellen sem lehet szállítani. Utast ugyan nem, de kisebb súlyú csomagokat elhelyezhetünk a hátul elhelyezett csomagtartón. Ha ez kevés lenne, akkor a vonóhorogra csatlakoztatott utánfutón 136 kg össztömegig bármit elvontathatunk. Ez a praktikus tulajdonság mindenképp dicsértetés, mert így nem csak a szabadidős tevékenységek kapcsán hasznosítható a Phoenix, hanem akár munkagépként is szerepelhet.

Praktikus kiegészítő még a berugókar is. A nagyobb modellek berántókötéllel indíthatók abban az esetben, ha az akkumulátor beteget jelentene. A Phoenix indításához ilyenkor néhány szerszám ugyan szükségeltetik, mivel a berugókar a vázra van csavarozva és onnan le kell szerelni, illetve fel kell rakni a motorblokk bal oldalán található tengelycsonkra. A kevés gépészkedés ellenére azért megnyugtató érzés, hogy ha leoltják a quadbana villanyt, akkor sem kell az erdőben tologatni járgányunkat.

A Phoenix 200 egy az öt olyan Polaris quad közül, melyek megfelelnek az európai normáknak. Így a Phoenix 200 mellett a Sportsman 500e, az ATP 330, a Trail boss 330 és a Scrambler 500e vásárolható meg az összes olyan felszereléssel és európai homologizációs bizonyítvánnyal, mely megfelel az európai elvárásoknak. Így a szériafelszerelések között megtalálhatjuk a "E" jelzésű lámpatesteket, visszapillantó tükröket, műszerfalat, kilométerórát és irányjelzőket.

Tengelytávban és rugóútban is vezet a versenytársak hasonló kategóriájú gépeivel szemben. Így a Yamaha Grizzly 125 és Suzuki Quadrunner 160 elől simán elviszi a pálmát. A Phoenix 200 sokoldalú kis öszvér, mely sok meglepetést és kellemes órákat nyújt gazdijának. Igénytelen, egyszerű, vad és zabolátlan, akár egy vásott kölök.


Műszaki adatok:

Polaris Phoenix 200

Motor: négyütemű, egyhengeres, léghűtéses
Hengerűrtartalom: 196 cm 3
Keverékképzés: Keihin 22 mm
Indítórendszer: elektromos / berúgókar
Véghajtás: kardántengely
Váltó: automata (hátramenettel)
Első felfüggesztés: dupla lengőkar, 17.8 cm rugóút
Hátsó felfüggesztés: lengőkar egy rugóstaggal, 16.5 cm rugóút
Első / hátsó fék: tárcsafék (kéz) / tárcsafék (láb)
Első gumik: 21 X 7 - 10
Hátsó gumik: 20 X 10 - 9
Tengelytáv: 1143 mm
Fordulókör: 1651 mm
Hasmagasság: 145 mm
Száraz tömeg: 179,2 kg
Hossz / Szélesség / Magasság: 1651 / 1067 / 1067 mm
Ülésmagasság: 813 mm
Tank mérete: 9,5 l
Hátsó csomagtartó terhelhetőség: 31,8 kg
Vontatható tömeg (vonóhoroggal): 136,2 kg
Szinek: sonic kék / piros
Ár: 1 125 000 Ft