Megbolondult a Piaggio

2006.06.08. 09:10

A Piaggio 60 éve bocsátotta útjára az első robogóját, amely akkoriban forradalmasította Európa személyi közlekedését. 1946 tavaszán a háború által szétrombolt Olaszországba a Vespák hozták meg a közlekedés megújulását. A szabad egyéni közlekedés szinonimájává váltak az egyszerű, de mégis nagyszerű kétkerekűek. Most 60 évvel később a Piaggio ismét egy forradalmi modellel, az MP3 háromkerekű robogóval jelentkezett.

Az MP3 a kétkerekű járműveknél soha nem tapasztalható tapadást és stabilitást hoz a robogózás világába. A jármű két első kereke bármely robogónál nagyobb biztonságot kölcsönöz az újdonságnak. Ráadásul ez a magabiztosság nem csak a száraz, hanem a vizes aszfalton is megvan, sőt, akár téli körülmények közt is használható a háromkerekű!

A MP3 - köszönhetően két független, bedőlő első kerekeinek - hasonlóan jól boldogul a macskaköves utakon, mint a sima aszfalton, de a foltozott utakon, villamos síneken és minden egyéb, utcai harcot követelő városi útviszonnyal is megbirkózik. Kompakt mérete és remek manőverezhetősége miatt a Piaggio MP3 otthon van a városban. Egyszerű a parkolás is vele, mivel elektro-hidraulikus zárrendszerének köszönhetően nem kell állványra emelni a gépet.

A fékezés terén is nagy előnyökkel bír a hagyományos robogókkal szemben. A három tárcsafékből álló rendszere és a remek úttartása miatt közel 20%-kal rövidebb az MP3 fékútja a legjobb robogókéhoz képest. A városon kívül is remekül teljesít a háromkerekű, köszönhetően extrém tapadásának és biztonságos kanyarodási tulajdonságának. Ekkora döntési szög normál utcai robogónál eddig elképzelhetetlen volt.

A Piaggio a három kerék felhasználásával szinte újra felfedezte a robogózást. A váz nagy szilárdságú acélcsövekből épült, természetesen számítógépes tervezéssel, végeselem szimulációkkal kikísérletezve érték el a legjobb megoldást. A vázelemeket a fejlesztés minden egyes fázisában folyamatosan tesztelték. Ehhez a vázhoz kapcsolódik a paralelogramma alakú első futómű, amely eredeti Piaggio tervezés. A két első kereket egyszerre billentő szerkezet négy alumíniumból készült lengőkarból áll, melyek csuklópántokkal kapcsolódnak egy központi rúdhoz, amely további két segédrúddal a paralelogramma mindkét oldalához csuklók és csapágyak segítségével csatlakozik. Az oldalsó rudak klasszikus egykarú megoldással csatlakoznak a kormányrúdhoz. Mindezek segítségével az MP3-ast nem lehet dönteni egy bizonyos biztonsági határon túl.

A Piaggio MP3 három darab, 12 colos kereket használ, amelyek egyedi tervezésű felniken futnak. Elölre 120/70, hátra 130/70 méretű, sportos Michelin robogó-abroncsok kerültek. A jó gumikkal és a forradalmi első futóművel 40 fokos döntési szöget érhetünk el, miközben ehhez semmiféle, a robogókon megszokott mutatvány nem szükséges, és ezt akár csúszós úton is meg tudjuk ismételni. A paralelogramma első futómű a nagysebességű stabilitást is megoldotta, nincs inogás még a kamionok után keletkező szélörvényben sem.

A hátsó traktusban normál, egykarú, a hajtóművel egybeépített futóművet találunk, dupla rugóstaggal, állítható rugó előfeszítéssel.

A három keréknek köszönhetően a fékezés is könnyedén megy. Három darab 240 mm-es tárcsafék 8 m/s 2 lassulással fékezi le a járművet, amely 20%-kal jobb érték normál útviszonyok mellett, és 24%-kal a csúszós útfelületen, mint a hagyományos robogók esetében.

Az MP3 formaterve teljesen újszerű, szemet vonzó és mindezek mellett hagyományos Piaggio GT stílusú. A két első kerék nem rontja az MP3 látványát. Sőt, nem is szélesíti túlságosan, hiszen az első traktus szélessége mindössze 420 mm. Így az MP3 - akár egy normál, nagytestű robogó - a megszokott méretekkel közlekedik el mindenhol.

A szélvédelemre sok időt fordítottak a dízájnerek, még szélcsatornában is tesztelték az új formát. Az első rész kicsit autósra sikerült, de ezt a dupla kerék adta formai lehetőségek tették szükségessé. Ha már adott a szélesség, akkor a tervezők dupla húzott szemű lámpákat álmodtak az első pajzsra. A pajzs egyébként meglehetősen méretes, mindkét oldalon ütéselnyelő védőelemekkel szerelték fel.