Teszt: Piaggio MP3 - 2006

Ördögi jelenés

2007. január 18., csütörtök 08:28
A legdurvább, hogy észre sem venni a különbséget. Eddig, ha egy kerékkel több jutott egy motornak, akkor oda lett a klasszikus motorozási élmény. Erre itt ez a szörnyeteg, és átértékeli a triciklizést. Három keréken teljes élvezettel motorozhatunk, sőt...

Az első furcsaság, hogy nincs oldalsztender. A robogó a saját lábán áll. Központi támaszunk van ugyan, de gyakorlatilag nincs rá szükség, csupán szervizeléskor és hosszú tároláskor érdemes használni. Újdonság az ülésbe rejtett vezetőt érzékelő biztonsági szenzor is. Három lábon bátran indítottam a motort, de - a szenzornak köszönhetően - gázadáskor csak akkor indult meg, ha ráültem. Sok robogónál találkoztam rögzítőfékkel, de az MP3-nál van igazán értelme. A műszerfalon piros visszajelző figyelmeztet a rögzítésre, de én szerencsétlen, izgatott állapotomban ezt többször figyelmen kívül hagytam. Rendeltetésszerűen érdemes használni, mert különben van esély, hogy elgurul a háromlábú.

Még egy idegen kezelőszervet találtam a jobb kormányszarvon a régi világításkapcsoló helyén. Ezzel a gombbal a motor dőlésszögét lehet rögzíteni. Megállás után, csak egy mozdulat, és fixen áll a robogó abban a szögben, amiben éppen hagytuk. Ennek akkor van jelentősége, ha például lejtőre merőlegesen parkolunk, így a motor továbbra is függőlegesen állhat. Amint a fordulat 2000 fölé emelkedik, az elektronika automatikusan old, és ismét dönthető a gép.

Az indítás és az indulás egyébként teljesen hagyományos, nem venni észre, mikor oldja a reteszt az automatika. Annak idején, amikor először oldalkocsiztam, azonnal a bokorba hajtottam, így most óvatosan tettem meg az első métereket. Felesleges volt az aggodalom. Semmi sem érezhető a plusz kerékből, a motor ugyanúgy irányítható, dönthető, a kormány könnyedén fordítható, akár a hagyományos kétkerekűek esetében, ha nem tudnám, min ülök, nem vennék észre semmit.

Amikor teszteltük pont hideg napok voltak ezért nem kísértettem az Urat az állítólagosan csúszós úton is elérhető 40 fokos döntési szöggel, de a rövid tesztút alatt is éreztem, hogy csodálatos a futómű, és valóban, ekkora döntési szög eddig robogóval nem volt lehetséges - legalábbis számomra. Ráadásul annyira viccesen néz ki a külön életet élő első kerékpár, hogy még a járókelők kedvéért is meg kellett állnom, hogy megbizonyosodhassanak a jelenés valódiságáról.

Ha betonon nem is, de földúton megkínoztam egy kicsit. Aki robogózott már az aszfaltot mellőzve, tudja, micsoda vezeklés az ilyesmi egy kiskerekűvel. Az MP3 itt is megállta a helyét. Az első futómű hűen követi az egyenetlenségeket, ezáltal az egész gép földútfekvése javul. Nem csodálkoznék, hogy ha néhány éven belül a háromkerekű off-roadozás extrém sportként debütálna. De nem kell elszakadnunk a várostól, a járdáról le- és felhaladás is más dimenziót ölt.

Az MP3 12 colos kerekeken gurul. Mint ahogy az első két keréken egy-egy, a hátsón is ugyanúgy egy 240 mm átmérőjű tárcsa lassítja a gépet. A fékezés is kellemes meglepetés, nem nyeklett a motor, sőt a hagyományos megoldástól sokkal biztonságosabbnak ítéltem. Elvileg a gyári adatok szerint 20%-kal rövidebb a fékútja, mint a kategória egyszerű robogóinak, amint lesz lehetőségünk, ezt is kipróbálom. Csak a hátsó féket használva természetesen ennek a motornak is kitör a hátulja, de ezzel játszani külön élvezet. Vicces, hogy intenzív fékezéskor három csíkot húz maga után, ne csodálkozzunk hát, ha az úton piaggioszaurusz-lábnyomokra lelünk.

A motorkerékpár (és az autó) műszerfalának kidolgozása nagyon sok mindent elárul a gépről. Egy pillantás alatt kiderül, milyen minőséggel állunk szemben, s mit várhatunk magától a járműtől. Az MP3 kissé autós műszerfala most nagyon beletalált. Szép és igényes az analóg órák tipográfiája, szépek a visszajelzőlámpák és a ma már nélkülözhetetlen LCD kijelző is egész tűrhetőre sikerült.


A furcsa futómű ellenére nem lett széles és tohonya az MP3. Az első idom szélessége normális keretek között maradt, 420 mm-ével nem lett szélesebb, mint kategóriatársai, így a városi forgalomban nem láttam hátrányát. A motor hátsó felépítése hasonlít az X8-asra. De csak a koncepció olyan, a karosszéria egyetlen eleme sem egyezik meg egyetlen régebbi Piaggio modellel sem. Az ülés alatti raktér elölről és hátulról is elérhető, míg az ülés maga távirányítóval nyílik. Az óriási, 65 literes verembe akár két nyitott sisakot is betuszkolhatunk. A hátsó csomagtérajtót felemelve világítás segíti a pakolást. Isten tartsa meg jó szokásukat! Ezen a gépen is megtaláljuk az ülésvédő ponyvát, ami lehet, hogy lényegtelen apróságnak tűnik, de igazán akkor értékeljük, ha nem az ázott ülésre kell huppannunk. Imádom az ilyen figyelmességeket.

A burkolat alatt a Piaggio legerősebb, QUASAR 250ie blokkja dolgozott, az automata röpsúlyos kuplunggal békés együttműködésben. Az egyhengeres, befecskendezős, négyszelepes, vízhűtéses négyütemű, 22 lóerejével nem egy vadállat, de városi közlekedésben pont megfelelő. A gép tömege 204 kg, ami 47-tel több, mint az általunk tesztelt 200-as X8-é, de ezt menet közben mégsem érezni. Menetteljesítménye is az X8-at juttatta eszembe, a plusz 50 köbcentit a plusztömeg emészti fel. Pontos fogyasztást nem mértünk, de a gyári 4 liter, még ha szűkösen is, talán tartható lesz.

Na de milyen áron?

Az MP3 nagyszerű szórakozás, de komoly ára van. Az általunk tesztelt modell: 1 750 000 Ft regisztrációs adóval. Egy kicsit körbenéztünk, hogy ennyi pénzért mi mást választhatunk. Ha robogóhoz ragaszkodunk, akkor az új 400-as Suzuki Burgmant 1 598 000 Ft-ért vagy az Aprilia Atlantic 500-as Sprintet akciósan 1 399 900 Ft-ért hozhatjuk el, így még egy jó kis motorosruhára is futja a különbözetből. Ha az MP3-hoz hasonló teljesítményű 250-es motorral beérjük, akkor az Aprilia Scarabeo 1 099 900 Ft-ért jó választásnak tűnik.

Érdekesebb a kép, ha nem ragaszkodunk a robogóhoz. A 650-es, idomos Suzuki Bandita 70 ezer forinttal olcsóbb, egy 600-as Hornet pedig csak 48 ezerrel drágább az MP3-nál.

Persze ezeknek mindegyiknek csak két kereke van. Hogy néznek ki... szörnyű.

Piaggio MP3 - 2006

  • 951
    Kéne
  • 228
    Nem kéne

Nagyon jó volt a zseniális MP3-mal motorozni. Sokkal, de sokkal jobb, mint amire számítottam. Mégis kell szólnunk egy hibájáról. Illetve ez nem is hiba, csak a felépítéséből adódó tulajdonság. A motor értékének egyharmada elöl található. Vagyis egy egyszerűbb koccanással is komoly károkat okozhatunk. Igaz, hogy az első idomot ütéselnyelő védőelemekkel látták el, de ennek ellenére először a hűtő, majd mögötte a hidraulikaszivattyú, és utána az egész ördögi futóműrendszer sérül. Bele se merek gondolni. Ezért vigyázzunk rá nagyon, és kérem a kedves autóstársakat is, hogy vigyázzanak az MP3-ra. S ha már úgy alakul, akkor a többi robogósra és motorosra is.

Piaggio MP3 250 Műszaki adatok

Motor: egyhengeres, négyütemű, vízhűtéses, négyszelepes Piaggio QUASAR benzinbefecskendezővel, katalizátorral
Lökettérfogat: 244,3 cm 3
Furat: 72 mm
Löket: 60 mm
Kompresszióviszony: 10,5:1
Max. teljesítmény: 22 LE 8250 1/min-nél
Max nyomatéktorque 21 Nm 6750 1/min-nél
Váltó: automata, röpsúlyos kuplung
Gyújtás: elektronikus
Keverékképzés: Alfa/n típusú benzinbefecskendező rendszer, lambda-szondás háromutas katalizátorral
Indítás: elektronikus, automata dekompresszorral
Váz: dupla acél bölcsőváz
Első felfüggesztés: parallelogramma formában rendezett négy alumínium lengőkar, két kormányösszekötő rúddal, konzolos felfüggesztéssel, rugóút 85 mm
Hátsó felfüggesztés: két hidraulikus rugóstag, állítható rugóelőfeszítéssel, rugóút 110 mm
Első fék: két darab 240 mm-es féktárcsa, egyenként kétdugattyús féknyereggel
Hátsó fék: 240 mm-es féktárcsa, dupla dugattyús féknyereggel
Első kerék: 2 darab könnyűfém 12 x 3,00 - 120/70-12 51P abroncsokkal
Hátsó kerék: 1 darab könnyűfém 12 x 3,50 - 130/70-12 62P abronccsal
Szélesség: 745 mm
Hosszúság: 2130 mm
Tengelytáv: 1490 mm
Ülésmagasság: 780 mm
Száraz tömeg: 204 kg
Üzemanyagtank kapacitás: 12 liter (1,8 liter tartalék)
Max. sebesség: 125 km/h
Fogyasztás: 4,3 liter/100 km
Emisszió: Euro3
A tesztmodell ára (regisztrációs adóval): 1 750 000 Ft

Motorválasztó

mi ez?

Ha már tudja, hogy 125-öst szeretne, de még nincs meg a kiszemelt kedvenc, használja motorválasztónkat. Ár, felépítés vagy praktikus szempontok alapján böngészhet a motorkák között, de az egyes márkák kínálatát is egyetlen kattintással lekérdezheti. Anélkül, hogy nyüstölnie kéne az egér gombját, fotókat is nézegethet a kínálatról, ha a lista bal szélén látható ikonon felejti a nyilacskát. Ha megtetszik egy motor, rákattintva részletes adatlapot húzhat ki kartotékunkból.
Nem csak az ár és a felépítés lehet fontos a választásnál, legalább ennyire számít, hogy milyen messzire lehet eljutni egy tank benzinnel, mennyire van jó erőben a motor, illetve mekkora súllyal kell birkózni vezetése közben. A hatótáv esetében három literes fogyasztást vettünk alapul, ebből számítva a megtehető kilométereket, a gyors és könnyű gombokkal pedig teljesítmény, illetve súly alapján rangsorolhatja a motorokat, robogókat.
Ha bizonytalan, milyen 125-ösre van szüksége, ne tétovázzon, olvassa el Motordoktorunk alapművét, amelyben mindent megtudhat a választási szempontokról.

Praktikus gépet szeretne, de kicsivel nagyobbat, mint egy 125-ös? Használja az A2 jogosítványhoz hangolt motorválasztónkat! Az új, Magyarországon is érvényes európai jogosítványkategória maximum 35 kW-os, vagyis 47 lóerős motorokat enged meg – ebben a nagy halmazban szinte minden megtalálható: robogó, meztelen gép, enduro, custom vagy túramotor. Ár, felépítés vagy használati szempontok alapján böngészhet, de az egyes márkák kínálatát is egy mozdulattal lehívhatja. Képeket nézhet, szerelembe eshet a szemére hagyatkozva: elég, ha a lista bal szélén látható ikonon tartja az egér által vezérelt nyilacskát. Ha megtetszik egy motor, rákattintva részletes adatlapot nyithat meg az adatbázisunkból. Nem csak az ár és a felépítés lehet fontos a választásnál, ugyanennyit számít az üzemanyagtartály mérete – ebben a kategóriában átlagban 3-4,5 literes fogyasztással számolhatunk. Tanulmányozza át a teljesítményadatokat, a lóerőt és az elérhető nyomatékot. Nőknek az ülésmagasság is számít, az örömet keresőknek meg az alacsony tömeg. Ne legyen bizonytalan, a motorválasztó segítségével válassza ki melyik motor a legalkalmasabb önnek.

Hirdetés