Maxi élvezet

2001.04.23. 23:26

A robogó pici, kényelmetlen, pattog az úton, és még egy retikült sincs hova tenni - mondják sokan. Legalábbis akik még nem ültek a Piaggio legújabb maxigépén, az X9-en.

 
   

A 250-es, négyütemű, vízhűtéses motorral szerelt cirkáló tökéletes átmenet robogó és autó között. Ideális mindennapos elővárosi közlekedéshez és hétvégi túrázáshoz egyaránt. Kategóriájában egyedüliként például még az ülése is állítható.

Egy ekkora motornál első ránézésre azt gondolhatnánk, lomha, kezelhetetlen "vas" áll előttünk. A Piaggio gyorsan cáfol. A kényelmet remekül ötvözték a márka dinamikus vonásaival, így az X9 olyan, mintha a sportos Runner nagy testvére lenne. Kanyarstabilitása kiváló, hátsó rugóstagja állítható, kerekei is jóval nagyobbak a megszokottnál.

 
   

Az első (120/70x14"-es) és a hátsó (140/60x13"-as) kerekek könnyedén nyelik el az út egyenetlenségeit. Az X9 az első robogó, melyet elöl dupla tárcsafékkel szerelnek. A három fék ráadásul oly módon lassítja a 162 kilós masinát, hogy a bal fékkar a hátsó és az első bal, a jobb fékkar pedig az első jobb tárcsára hat. Vigyázni is kell a fékezésnél, mert a motor olyan hirtelen áll meg, hogy könnyen belénk szaladhat a mögöttünk jövő. A biztonságot szolgálja az is, hogy nyitott oldaltámasszal a motort nem lehet elindítani.

Az X9 műszerfala hihetetlen információtömeget közvetít a motoros felé. Kormányán akkora LCD-kijelző található, hogy már tévének is elmenne. Az indítókulcs elfordításakor minden lámpa kigyullad, és csak egy gyors diagnózis-program lefutása után alszik ki, így rögtön tudjuk, ha valami nem működik. A fordulatszám, sebesség, és egyéb szokásos információk mellett a kijelzőn van naptár, óra, külső hőmérséklet jelző (ami arra is figyelmeztet, ha az úton jegesedés várható), de a tartalék üzemanyaggal megtett kilométerekről és az átlag illetve maximális sebességről is tájékoztat.

 
   

Egy túrázásra - is - tervezett robogónál már fontos, az utasok hova tehetik cókmókjukat. Az X9 kárpitozott és kivilágított csomagtartója 45 literes, egy normál méretű aktatáska, vagy két bukósisak is belefér. Sőt, egy kétszemélyes Velencei strandolás minden kellékét bele lehet pakolni. Ráadásul szivargyújtó-csatlakozás is van benne, gondolva a lemerült mobiltelefonokra. Az ülés alatti nagy téren kívül még több kisebb rekesz is kényezteti a motorost.

Az X9-el élvezet motorozni. Remek társa lehet annak, aki például Budapest környékéről jár be rendszeresen a fővárosba. A 130 km/h feletti végsebességnek köszönhetően az autópályán nem lassabb mint egy autó, a dugókban pedig könnyedén elsurran a sorok között. Mindezt a nagy idomnak és szélvédőnek köszönhetően csendben, és anélkül, hogy a motoros ruhája bepiszkolódna. Motorozni ráadásul olcsó is, hiszen az X9 fogyasztása lendületes városi közlekedés és 110-120 km/h-s autópálya használat mellett is 4 liter alatt marad.