Legyen Kövér!

2003.06.16. 12:49
Van, aki nem elégszik meg a motorkerékpárgyárak éveken át fejlesztett óriásrobogóival. Nem elég a félliteres hengerűrtartalom, a hatalmas tároló rekesz, a beépített rádió, számítógép és a sisakbeszélő rendszer. Több kell. Szóval, ha már lúd, legyen kövér!

 
 

Bíró Ádám fiatal kora ellenére a Piaggio legújabb luxusrobogóját, az X9 500-at választotta. Élete korábbi szakaszában személyautó híján kizárólag kétkerekűvel - kerékpárral vagy robogóval - járt. És az, "aki egyszer belekoostol a yooba" előbb-utóbb arra vágyik, hogy egyre nagyobb gépeket hódítson meg. A nagy bukás egy 650-es gép nyergében érte, és ekkor megfogadta, hogy soha többet nem ül motorizált kétkerekűre. Vett egy autót, és beállt a dugóban idegeskedők táborába.

 
   
   

Azért a fejében mindig ott motoszkált a gondolat, hogy jó lenne valami, amivel a dugóban gyorsabban haladhatna, de úgy érezte, hogy az ő temperamentumával, sportos vezetési stílusával, egy ránézésre hozzáillő motorral azonnal meghalna. Speed motorra amúgy sem vágyott, a chopperen 80 km/óra felett már nagyon fúj a szél és nagy a bogárinvázió, tehát egyetlen lehetőségként a Honda Gold Wing maradt, de az meg nem túl praktikus városban. Végül megvette a 400-as Suzuki Burgmant, és beleszeretett az óriásrobogó kategóriába.

 
   
 

Talán maradt is volna ez a masina még pár évig, ha nem jön az a hangosítási munka a Budapest Motor Kiállításon, ahol meglátta az 500-as Piaggiót. Bár ez a scooter inkább az öltönyös üzletemberek játékszerének készült, az utólag felszerelt extrákkal Ádám nem is kívánhat jobbat. A gyárilag kínált szolgáltatásaiban is egyedülálló ez a masina: hosszú távon is kényelmes, nem olyan lomha, amilyennek látszik, sőt, nagyon jó a futóműve.

 
   
   

Az egyhengeres, 500 cm 3-es blokk a Leo Vince tuning kipufogóval gyönyörűen szól, és a szép hang feszesebb teljesítménnyel is párosul. A villanyrendőröknél még az óriás, nagyonspeed gépek is csak bámulnak, amikor az első métereken csak a gép fenekét látják. Két személlyel is élvezetes a közlekedés, mind városban mind pedig városok között - legalábbis Ádámnak. Mögötte ülve olyan, akár a vidámpark. Mint kiderült, a motor biztonságosan kanyarodik, és ugyanígy meg is lehet vele állni, de amíg hiányzik ez a tapasztalat, Ádám utasa csak levegő után kapkodhat.

 
  Utasom volt Talmácsi Gábor
 
  "A szigeten jómagam a Magyar Hangszerész Szövettség sátrában lakoztam. Ahol esténként bizony buliba fulladt a nap. Persze, hogy a motoros kollégák mind-mind idegerjedtek (Dudás Peti, Vörös Sanya, Borsay Szabi stb.). Talmácsi Gáborért én gurultam ki a bejárathoz. Kénytelen volt mögém ülni. Nem is sejtette mi vár rá. Fullgázon rohantunk át a zsúfolt szigeten úgy, hogy közben Talma majdhogynem sikongatott hátul. Nagyon komoly volt! Miután megérkeztünk, percekig méregette a gépet és hitetlenkedett: "Nahát, meg húha, mégilyet!" Közölte ilyet neki is venni kell akkora fíííling."

 
   
 

Amint a képek bizonyítják, ez a járgány jól meg van pakolva, és nem csak csomagokkal. Minderre azért van szükség, hogy Ádám minél kevesebbet használja az autóját, és ez alatt soha semmit ne keljen nélkülöznie. Mivel zenével már régóta be van oltva - a rendezvényhangosítások mellett van egy saját hangszerboltja - szükség volt egy Dension dmp3-mp3 lejátszóra, 80 gigabite-os winchesterrel, ami a gyári sisakbeszélőn működik a rádió helyett. Az olaszok ugyanis gondoskodtak AUX bemenetről, amire bármilyen ketyerét rá lehet kötni egy jack-dugóval. A winchester az ülés alatt van. Ami a műszerfalon látszik, az csak a távirányítója.

 
   
   

A gyári rádiót kiegészítette egy külső antennával, mert így jobb a vétel, és a motornak ettől még goldwingesebb lett a hangulata. A sisakbeszélőt is átalakította, mert a gyári csak egy fülnél szólt, monóban, ahogy ezt a KRESZ előírja. Azért egy műértőnek mégis kell a sztereóhangzás kétoldali hangszóróval.

Beépített még egy Compaq Ipaq palmtopot, melyről nem csak a közvetlen web kapcsolat, e-mail, world és egyéb motoron feltétlen szükséges dolgok férhetők hozzá, de ezen a kütyün fut a GPS műholdas navigációs rendszer is. A mini számítógépet motor akkumulátora tölti.

 
   
 

Nem gyári a mobiltelefon tartója, bár a kihangosító-szett a Piaggio alapfelszereltségéhez tartozik. Mivel ebben a luxusrobogóban nem volt gyári telefontöltő, az autósboltból beszerzett egyszerű darab az ülés alatt, a csomagtartóban van elrejtve. Ádámnak hiányzik még egy xenon fényszóró, és a váltóba egy Pollini variátor, hogy még több versenyzőnek odaverhessen a pirosnál.

 
   
   

Említésre méltó a szélvédelem. Ádám már többször próbára tette: ha 160 km/óránál felhúzott rostéllyal telefonál, a vonal másik végén nem hallják, hogy éppen rohan valahova. Ha nem túl erős a fény, a szemüveget is elfelejtheti a sofőr.

Tehát Ádám - ahogy a legtöbb új motor tulaj - teljesen elégedett a motorjával. Szerinte már csak az útban lévő 850-es X9-es lehet a versenytársa az 500-asának. Az is fontos szempont, hogy a Piaggio X9 tulajdonosoknak van egy márkaklubja, ahol mindenki nagyon jó fej és mindenkinek X9-ese van

Műszaki adatok

Motor: Vízhűtésű, egyhengeres, négyütemű, négyszelepes
Lökettérfogat: 500 cm 3
Teljesítmény: 35 LE
Rugózás: elöl teleszkópvilla 35 mm-es belsőcső-átmérővel, hátul kétkarú hajtóműhordó lengővilla, két rugóstag
Fék: elöl 260 mm-es tárcsa kétdugattyús féknyereggel, hátul 240 mm-es tárcsa kétdugattyús féknyereggel
Kerekek: alumíniumöntvény 3,50x12 / 3,50x12
Gumiméret elöl/hátul: 120/70-14 / 140/60-13
Tengelytáv: 2100 mm
Ülésmagasság: 775 mm
Teletankolt tömeg: 162 kg
Tank: 15 l
Ár: 1 549 900 Ft (Moto Italia Kft.)