Magyar motor, világszám

2007.10.10. 02:16

Adatlap Romitex S 50 2005 (49)

  • Hengerűrtartalom: 49 cm3
Mikor először hallottam a Romitex névre keresztelt kis gépről, azonnal valami távol-keleti gyártmány jutott eszembe, bár a név alapján egész másra is gondolhattam volna. Annyiban igaz a dolog, hogy az alkatrészek többsége onnan származik, de a gyártás, összeszerelés Magyarországon történik.

A Romitex azon kevés motorok közé tartozik, melyeket itthon gyártottak. Motorblokkja ránézésre a Honda Monkeyhoz hasonló, félautomata váltós, 50 cm³-es, négyütemű szerkezet, de nehéz a mai világban kideríteni, melyik távol-keleti cég melyik gépsort és gyártási jogot vásárolta meg.

A Romitex csopper felszereltsége több mint gazdagnak mondható a kategóriában. Van irányjelző, kürt, fénykürt, sebességmérő, akár egy nagymotornál. Ami külön kuriózum, az a töltésmérő, de olyan érzésem van, hogy csak azért került be a műszerek közé, hogy meglegyen a szimmetria. Szó se róla, csinosak a krómozott műszerek, és harmonizálnak a szintén krómozott első lámpával is.

A kidolgozás már hagy maga után kivetnivalót. A kábelezés csinosabbá tétele, a sárvédők méretre szabásának nyomainak elétüntetése egy kis köszörüléssel, az első irányjelző és a kürt konzoljának igényesebb kidolgozása mind sokat javítana az összképen, de a szimmetrikusan szerelt index és sárvédő is további pluszpont lenne. Mondhatnánk, hogy kétszázezerért ne várjon többet az ember, de egy kis odafigyeléssel jobb minőségben is elő lehetne állítani.

Nagyon hasonlít egy nagy, épített motorra. Az alacsony, a tank és a hátsó sárvédő közé húzott ülés, a háttámla, az előretolt lábtartók, az oldalt elhelyezett, krómozott gyújtáskapcsoló, a csepptank, a bölcsőváz, a magasra húzott, látványos kipufogó, a széles hátsó kerék, a hosszú, nagy villaszögű első futómű és a sok króm mind a stílus védjegyei, csak persze itt kicsiben találkozhatunk mindezzel. Már csak a nyitott dob, a bőrrojtok és a csirkés kóver hiányzik, és meg is lenne a tökéletes törpe Harley.

Ami még a legextrémebb csopperekhez teszi hasonlóvá a kis Romitexet, az a rettenetesen nehézkes irányíthatóság. A próbakör után az ST1300-asomon felüdülés volt minden megtett méter, fékezés és kanyarodás. A Romitex igazi vasmacsó gép, nem egyszerű megülni, tehát bármennyire is csalogató a dolog, gyerekeknek, rutintalanabb motorosoknak garantált a kisebb-nagyobb esés. Már az elindulásnál tudatja, hogy valami egészen különlegesen férfias és nyers szerkezet.