no

Magyar motor, világszám

2007.10.10. 02:16

Adatlap Romitex S 50 2005 (49)

  • Hengerűrtartalom: 49 cm3

Az elektromos indítómotor - mely szép krómozott házban van, akár egy nagy külső olajszűrő - mellett berúgókar is jár arra az esetre, ha a szünetmentes tápokba való kis akkumulátor megfeküdne, mivel az ülést nagyon macerás leszerelni a töltéshez. Ennek megkönnyítése végett a tulaj egy kis töltőcsatlakozást szerelt be a kellemetlenségek elkerülésére. Hangja kellemes dübögés, amolyan kis agresszív csöppség benyomását kelti, de nagyon komoly.

Az első igazán horrorisztikus élmény az első fokozat kapcsolásakor taglózza le az embert. A félautomata váltó enyhén szólva sem zökkenőmentesen veszi az egyest. Gázt adva meglódul a járgány, és hangosodik a dübörgés. Váltom a fokozatokat felfelé, váltáskor visszaengedem a gázt, de igazán nem is nagyon kellene, mert anélkül is vígan dolgozik a szerkezet. Negyedikben vagyok, és jön egy kereszteződés. Rutinos motoros visszavált párat, de itt most más a helyzet.

Lefelé nem lehet kapcsolni, csak felfelé húzhatjuk lábfejünkkel a kart, így a negyedik fokozat után egy vidám üres következik, vagy ha ügyetlenek vagyunk, akkor egy még vidámabb egyes fokozat, amikor is a hajtott kerék rettenetesen megcsúszik alattunk, és lepereg szemünk előtt eddigi életünk, valamint az, hogy még mennyi mindent nem próbáltunk ki az évek során.

Apropó lassítás. Az első tárcsafék komoly benyomást kelt, de méretezése nem sikerült tökéletesen. Vagy a fékmunkahenger, vagy a főfékhenger, vagy a tárcsaátmérő nem nyert, mert akkorát kell szorítani a fékkaron a megálláshoz, amekkora erővel a Pan European már megemelné az hátulját, és a streetfighterek elvörösödnének szégyenükben. Egyszóval kapaszkodni kell rendesen, és a hátsó féket is segítségül kell hívni a sikeres megálláshoz.

A villaszög sem könnyíti meg az életet, - akár egy hardcore choppernél -, így a kanyarodásra és a gödrös úton való egyenesfutásra is rányomja bélyegét a tetszetős forma. Hosszabb lábúaknak javasolt az enyhe terpeszben kanyarodás, mivel a kormányvégek a legenyhébb kanyarnál is a térdkaláccsal csókolóznak, így majdnem sikerült nyomnom egy entert a kavicsos útra, ami után, torkomban dobogott a szívem rendesen. Rugózás tekintetében is hozza a nagyok jegyeit, mivel főleg a hátsó rugóstag olyan, mintha egy merevvázas HD-n ülne az ember. Vesekő-kirázás garantálva.

Mindent összevetve jó móka a Romitex, ha hozzászokott az ember a sajátosságaihoz. Kis mérete, kis kerekei miatt nem javasolt nagyvárosi forgalomban és a kátyús, rossz minőségű utakon, de nyugodtabb körülmények között sok boldog kilométert tartogat használója számára. Tesztpéldányunk is egy csöndes településen, a sajnálatos módon bezárt motormúzeumnak anno otthont adó Gyomaendrődön teljesít szolgálatot, ahol Sanyi bá' boldogan feszít rajta munkába menet. Persze csak ha szépen süt a nap, és csillog a sok króm, és amikor kismotor és utasa elismerő pillantások közepette vonulhat végig a járókelők között. Sokan kérdezik, miféle szerzet ez a kis jószág, mivel hirtelen messziről nehéz eldönteni, hogy egy nagyon nagy ember ül-e egy normál méretű motorkerékpáron, vagy egy törpe csopper viszi büszke utasát.

Műszaki adatok

Romitex 50

Motortípus: egyhengeres, léghűtéses, 4 ütemű, 2 szelepes
Hengerűrtartalom: 49 cm³
Üzemanyagellátás: porlasztó
Teljesítmény: 1,4 LE (1 kW)
Indítás: elektromos indítómotor és berúgókar
Akkumulátor: 12 V
Erőátvitel: négyfokozatú, félautomata váltó, lánchajtás
Fék elöl: egydugattyús hidraulikus tárcsafék
Fék hátul: mechanikus dobfék