''A többi, néma csend.''

2003.10.27. 09:50
Hogy kétszáz fölött ne szakadjon le a fejünk, és ne szenvedjünk halláskárosodást a légáramlás zajától sem - kevés sisak tudja. Hogy a legcsendesebb jelző mellett egyéb finomságokkal is kényeztesse viselőjét, azt már csak egy: a Schuberthék S1-e.
 
  Bukósisakteszt-sorozat a TotalBike-on
 
  A kellemetlen idő beköszöntével egyre több időnk van arra, hogy egy kicsit átnézzük motoros felszerelésünket. A legfontosabb a sisak. Ezt használnunk kell kánikulában is, ez véd minket a fagyban, ráadásul az optikai megjelenésen túl akad más fontos feladata is.

Sorozatunkban bukósisakokat próbálunk tesztelni. Még mielőtt felhorkan a kedves olvasó, le kell szögeznem, tudom, hogy ez lehetetlen, de nem ez az első lehetetlennek tűnő dolog, amibe belevágunk.
   
  William Shakespeare: Hamlet, dán királyfi
 
  Hamlet:
Ó! meghalok, Horatio.
Túlzajg az ádáz méreg lelkemen!
Nem élhetem meg az új híreket;
De íme, jóslok: Fortinbrasra száll
Az ország; övé haldokló szavam.
Beszéld el ezt neki, s minden körülményt,
Mi okozá -- A többi, néma csend.
(Meghal.)

Amint a tesztsisakban az első métereket megtettem, azonnal a címben szereplő végszó jutott eszembe. Persze a szövegnek egyébként semmi köze a sisakhoz, mégis, a teszt alatt ezt a mondatot ismételgettem.

Tesztsisakunk Schuberth sisak, ezért nem lepődtem meg a minőségen és a sisak extra szolgáltatásain. Persze joggal kérdezheti a kedves olvasó, hogyan kell szolgálnia egy sisaknak. Védjen, és kész, ésvagy nézzen ki jól. Mi a fenét akarunk még?

Rengeteg mindent. A jó sisaknak nemcsak a passzív biztonságban van szerepe, hanem az aktívban is. Mert a sisak kényelmetlen viselet, ezért a jó sisaknak a kényelmetlenséget olyan dolgokkal illik ellensúlyoznia, amelyek könnyítik használatát. Az S1 sok mindenben segít.

Az S1 a Schuberth saját szélcsatornájában végzett kísérletek eredményeként lett ilyen: kifejezetten sportos üléspozícióhoz tervezett, kivételes iránystabilitású, kis légellenállású bukósisak, ami még 200 km/h feletti sebességnél is kényelmes.

Mivel ügyeltek, arra hogy minden fölöslegesen kiálló - és egyben zajos örvényeket keltő - izé eltűnjön, a plexiről is száműztek minden kidudorodást. Nyitását különlegesen oldották meg. Az álrész közepén a szellőző felső részét benyomva, általában a bal kéz hüvelykujjával emelhetjük az átlátszó műanyagot.

A szélvédő hat fokozatban, szakaszosan nyílik. A nyitómechanika átlátszik az üvegen, így a használati utasítás nélkül is azonnal látszik, milyen egyszerű a plexi eltávolítása. Nyitott állapotban egy kallantyú elmozdításával azonnal leemelhető, ami a tisztítást alaposan megkönnyíti. Anyaga 3 mm vastag, szokatlanul kemény, torzításmentes képet adó, öntött polykarbonát, felületét párataszító bevonattal látták el.

De az S1 nem éri be egy plexivel. Rambo Ray-Banjét megszégyenítő, méretes napszemüveget is integráltak a sisakba. Egy mozdulattal a szemünk elé engedhetjük. Imádom ezt a megoldást, és tapasztalatból mondom, igen hasznos extra. A mozgatófül a sisak baloldalára került.

A sisak külső héjának anyaga S.T.R.O.N.G.: üvegszál-erősítésű speciális műanyag (duroplastic), a Schubert mérnökei fejlesztették ki.

Először kételkedve figyeltem a szűk, párnázott bejáratot, és lehetetlennek találtam, hogy azon át tudjam erőszakolni a fejemet. Pedig kis gyakorlással könnyedén meg lehet tanulni, és a sisakba bujtatott fej hálás a kiváló tartásért. Az arc két oldalán a merev, de puhán párnázott bélés nem engedi, hogy nagy sebességnél a szél az orrunkra nyomja a plexit.

A legtöbb sisakban - és motoron - 100 km/h felett már nem motorzajt, hanem szélzajt hallunk. A zajprobléma a sportmotorok szélvédője által kevert légörvény sávjában jelentkezik legerőteljesebben, ez az örvényes sáv pedig általában az áll-nyak vonalban éri a motorost. Emiatt nagyon fontos, hogy a sisak alulról is megfelelően zárt legyen (elöl-hátul egyaránt), illetve elég szorosan be legyen csatolva. Ezt tudva azonnal érthetővé válik, miért olyan szűk és sima az S1 nyaki része.

Gondosan megtervezett a szellőzők formája és helyzete is. Az S1-en kiválóan oldották meg a sisak belső levegőkeringetését. Nem olyan nagy újdonság, de ennél a sisaknál valóban működik. Belsejében három tépőzáras béléscsík ot találunk, ezek áthelyezésével módosíthatjuk a beáramló levegő útvonalát. Télen megakadályozhatjuk, hogy a hideg levegő túlságosan lehűtse fejünk. A bélés fölső része is könnyedén kiemelhető, könnyen tisztítható.

Az S1 a Schuberth sisakoknál megszokott, az autók biztonsági övéhez hasonló zárszerkezetekkel kerül forgalomba. Jól bevált, egy ujjal gyorsan oldható, biztonságos megoldás. Külön megrendelésre kapható a versenysisakokon honos, dupla D gyűrűs zárszerkezettel is.

Az S1 tervezésekor valami olyasmi is előtérbe került, amit eddig más gyártónál nem láttam. A sisakon - több helyen - fényvisszaverő felületeket képeztek ki úgy, hogy egy esetleges éjszakai baleset után a sisakban fekvő motoros bármilyen pozícióban észlelhető legyen. A legszembeötlőbb a plexi alatti, két óriási fényvisszaverő fólia. Szerintem jó ronda, de kétségkívül igen hasznos.

Én a nyitható sisakokat szeretem, és keveset motorozom sportmotoron, de ha egyszer megbolondulnék, és hasalva folytatnám tovább az utam, akkor a sisakválasztásnál ott lenne az elsők között az S1 is.

Az S1 bukósisak 8 különböző méretben létezik, az egészen kicsi XXXS mérettől (48/49) az extra nagy XXL (62/63) méretig. Érdemes mindenkinek kipróbálni még karácsony előtt, hátha ilyet hoz a Jézuska.