Mindentudó terepszörny

2005.06.02. 17:57
Kapcsolódó cikkek (1)
A Polaris csúcsquadja, a Sportsman, a kemény terepviszonyok leküzdése mellett sokoldalú felhasználhatóságával és praktikusságával csábítja a vadászokat, az erdészeket és a hobbiquadosokat. Nevével ellentétben nem a sportosabb lelkületű tereprajongók járműve.

Amikor a dróthálóval elkerített tárolóban megpillantottam a hatalmas szörnyeteget, azonnal erőt vett rajtam a vágy, hogy megtapasztaljam, mit tud. Külsőre vad benyomást keltett, de jobban megismerve kiderült, hű társ mostoha körülmények között is.

Mint a terepjáró autóknál, itt is dominálnak a kockaformák, de akadnak kikandikáló futóműalkatrészek, és elmaradhatatlan a hatalmas, bütykös terepgumi. A Sportsman egy krosszmotor és egy terepjáró ötvözete. Leginkább a Hummer óriási kocka terepjárójára emlékeztet, különösen az orrész és a lámpákat körbefogó idomok hasonlítanak kísértetiesen az amerikai városi rombolóra.

A Sportsmant 500 cm 3-es, 50 LE-s, egyhengeres, vízhűtéses motor hajtja, amit karburátor lát el üzemanyaggal. Hidegindító nélkül indul normál körülmények között, a kis kart használni csak nagyon nagy hidegben kell. Indítása az autókhoz hasonlóan kulccsal történik, nincs külön startgomb. Ha az akkumulátor felmondaná a szolgálatot, egy behúzókötél segítségével kelthetjük életre a nagy óriást, akár egy fűnyíró gépet. Ezt a modellt a gyártó kínálja még 700 és 800 cm 3-es, kéthengeres, benzinbefecskendezéses motorral is.

De a teszten kiderült, hogy az 500-as egyhengeres is hatékonyan gyorsít a maga 60 Nm-es nyomatékával, és nem gond neki, hogy repítse 324 kg-os tömegét és utasát. Váltója könnyen kezelhető, automata. A Polaris többi quadjával ellentétben itt találunk terepfokozatot és parkoló állást is az előre- és hátramenet, illetve az üres állás mellett. Ezeket minden esetben álló helyzetben, a hátsó féket nyomva kapcsolhatjuk, nem úgy, mint az összkerék-hajtást. Ennek külön kapcsolója van a jobb kormányszarvon, mindenkor, minden körülmények között válthatunk a négy-, illetve kétkerék-meghajtás között.

A hátsó kerekeket csuklós féltengelyeken keresztül hajtja egy belső láncos áttétel segítségével. Differenciálmű itt nincs, a hajtás merevtengelyes megoldású. Hátul komoly, dupla lengőkaros, független kerékfelfüggesztés dolgozik, stabilizátor rúd egészíti ki. Az első kerekekhez kardántengelyen jut el a hajtás, ahol egy differenciálművön keresztül szintén féltengelyek adják át a nyomatékot. Itt a futómű egy lengőkaros McPherson, masszív rugóstaggal van ellátva, egy autónak is becsületére válna.

Fékei egyszerű tárcsafékek, a bal kormányszarvon található karral hozhatjuk működésbe őket. Ekkor mind a négy kereket fékezzük, míg a lábfék használatakor csak a hátsó kerekekre jut szerény fékerő. A kézifékkarnál találhatunk egy kis reteszt is, segítségével az első fék rögzítőfékként is funkcionál. Nagyon nem kell markolásznunk a fékkart, mivel a Sportsmant felszerelték EBS (Engine Breaking System) rendszerrel is. Ez egy beépített motorfék szerkezet.

Az automata autóknál, illetve robogóknál a motorfék szinte ismeretlen fogalom, de itt gázelvételkor nagyon hatásosan használhatjuk ezt a funkciót. Segítségével szinte alig kell a hagyományos fékrendszert használnunk.

Hátrameneti fokozatban az elektronika 2500-as fordulaton leszabályoz, de ha már rutinosak vagyunk, egy gomb megnyomásával kiiktathatjuk ezt a korlátozást, és hátramenetben is vígan száguldozhatunk. Előremenetben ez a gomb - mely a bal kormányszarvon található - a műszerfalban elhelyezett napi számláló, digitális fordulatszámmérő és üzemóramérő közötti váltásra szolgál.

A kis digitális képernyőn nyomon követhetjük, hogy épp melyik sebességi fokozatban van a jármű, és az üzemanyagszintről, illetve az összkerékmeghajtás állapotáról is informálódhatunk. A tompított fényt a két alsó lámpa szolgáltatja, a reflektor funkciót a kormányra szerelt fényszóró látja el.

A Sportsman 500 igazi ATV (All Terrain Vehicle), nem sportcélokat szolgál. Rengeteg hasznos funkcióval szerelték fel, például az orr- és a hátsó részben elhelyezett, vízhatlan tárolórekeszek, elektromos csatlakozó, az extra felszerelésként kapható dobozok, melyeket egyetlen mozdulattal szerelhetünk le, de a csomagok felkötözésére szolgáló akasztófülek is jól hasznosíthatóak. Hátul vontatóhorog-csatlakozó és vontatószemek fokozzák a sokoldalúságot. A gyártó rengeteg kiegészítőt kínál a praktikum fokozására, így kedvenc quadunkat felszerelhetjük szélvédővel, kézvédővel, még több tárolórekesszel, tanktáskával, első-hátsó csörlővel, vadrácsokkal, futóművet védő lemezekkel, vagy éppen puskatokokkal.

Sokoldalú felhasználhatóságát bizonyítja, hogy hókotró lapátot és fűnyírót is csatlakoztathatunk hozzá. Utóbbi külön motorral rendelkezik, mely a maga 25 LE-s teljesítményével nem elhanyagolandó. A Sportsman 500 gázlómagassága a kipufogó magasságában van. Ha magasabban vezetjük ki, emelhetünk ezen a szinten. A légszűrő beömlőnyílása a tankborítás alatt, kicsivel a tank betöltőnyílása alatt, így ennél magasabbra már nem érhet a víz szintje.

Menettulajdonságai nagy sebességnél, főleg aszfalton, rémisztően hatnak. A quad nem közútra termett, így ha mégis elkerülhetetlen egy-egy ilyen szakasz, kellő odafigyelést igényel a biztonságos közlekedés. A körforgalom igazi horror, mivel hátsó differenciálmű híján nagyon nehéz kanyarodásra késztetni. Gyors egyenesben pedig arra kell vigyázni, hogy hirtelen kormánymozdulatot véletlen se tegyünk, mert vad táncolásba kezd, amit szerencsére viszonylag könnyen korrigálhatunk, de semmiképp sem biztonságos.

Terepen már jobb a helyzet. Itt sem szereti a száguldozást, és szűk kanyarokban azzal izzasztja meg a pilótát, hogy egyenesen akar menni, és tolja magát előre. Ilyenkor előfordulhat, hogy használni kell a hátramenetet, ha nincs elég hely a kanyar bevételéhez. Megcsúsztatni a hátulját - ahogy a raliversenyzők a kocsikét -, és így, dinamikusan, csúsztatva kanyarodni a Sportsmannel lehetetlen. Egyenesekben és kanyarokból dinamikusan gyorsít, motorféke hatásos, hála a mesterséges beavatkozásnak.

Terepre kisebb guminyomás dukál, és ha egy kanyart gyorsabban veszünk be, a Sportsman megbillen, és bizonytalan érzést nyújt. A testsúly áthelyezésre csak minimálisan reagál, tudomást sem vesz a vezetőről. Nem egyszerű vele tempósan, sportosan közlekedni, de nem is kell, ez nem sportquad. Aki dinamikus, könnyed élvezkedést akar, az válasszon mást. Az ATV-k munkagépek, és teljesen más felhasználói rétegeknek készülnek.

A Polaris lépten-nyomon figyelmezteti a vezetőt a quad használatából származó veszélyekre, ezek matricák, feliratok formájában nyilvánulnak meg. A quad különösen veszélyes üzem, főleg rutintalanoknak. Aki először próbálkozik, legyen nagyon türelmes, és tartsa fejben a sok intő figyelmeztetést. Ha mindezek tudatában használjuk a Sportsmant, sok kellemes napot tölthetünk el erdőn-mezőn barangolva.

Műszaki adatok:

Polaris Sportsman 500 quad

  • 564
    Kéne:
  • 80
    Nem kéne:
Motor: négyütemű, vízhűtéses, egyhengeres
Hengerűrtartalom: 499 cm 3
Karburátor: Mikuni 40 mm
Indítás: elektronikus + kézi
Hajtás: kardán
Váltó: automata P/R/N/L/H, EBS motorfék
Futómű elöl: McPherson, 208 mm rugóút
Hátul: független kerékfelfüggesztés, 241 mm rugóút
Fékek: elöl, hátul tárcsafék
Gumiméret elöl: 25 x 8-12
Gumiméret hátul: 25 x 11-10
Tengelytáv: 1295 mm
Fordulókör: 2080 mm
Száraz súly: 324 kg
Hossz/szélesség/magasság: 2057/1168/1194 mm
Ülésmagasság: 864 mm
Benzintank: 18 liter
Ára: 1 990 000 Ft