Ducati 916 összkomforttal

2002.07.19. 11:22

Ez egy skizofrén motorkerékpár. Túrasport testébe egy 916-os superbike blokkot építettek be. Így míg a blokkja teljesítményorientált jellemzőket birtokol, az ST4 enged némi kompromisszumot a komfortot illetően.

 
   
   

Egy Ducati kipróbálása mindig élvezet. Az olasz motorokat lehet imádni, és lehet ócsárolni, de valami érzelmet mindenképpen kivált motorosból és szemlélőből egyaránt. Az ST4-est a Ducati a túrasport kategóriába skatulyázta be, ami a kipróbálás előtt egy kissé elszomorított. Egy kényelmes ám langyos piros motort láttam magam előtt, amivel kissé unalmas lesz leküzdenem a Budapest-Kunmadaras-Budapest nagyon is unalmas távolságot. De csalódnom kellett. Az ST4 előnyére.

 
   
 

Az ST4-et 1999-ben túrasport motornak címkézve (ST=SportTouring) dobta piacra az olasz Ducti gyár. A korabeli sajtó a Buell S3T, a BMW R1100S, a Honda VFR800 FI és a Triumph Sprint ST mellé sorakoztatta fel a Ducati legendás blokkjából építkező gépet.

 
   
   

Az ST4 ketyegője egy DOHC négyszelepes, 916 köbcentis motor, ami előző életében a Ducati superbike motorjait emelte a dobogók csúcsára. Amikor 1999-ben a 916-os blokkot a Ducati felpumpálta 80 köbcentivel a superbike igényeknek adózva, azaz bemutatta a 996-os motort, a 916-osra új szolgálatot ruháztak rá. Ő lett a sporttúra motor.
A lóerőgörbe vonala hatásos: 9500-as fordulatnál olvashatjuk le a 107 LE-t. A nyomaték 84 Nm 7250-nél, tiszteletre méltó. Az ST4 szépen húz az egész fordulatszámtartományban. A motor egyenletesen jár, erős, és a gyorsulás is megfelelő, bár nem ellenállhatlan erejű.

 
   
 

A hengerenként négy szelepet nyolc himba igazgatja (négy zár, négy pedig nyit). A két vezérműtengelyt a főtengelyről bordásszíj forgatja.

A sportmotor múltjával a 916-os blokk magával hozta a simán és precízen járó váltót. A klasszikus Ducati zörejek nem maradhatnak el a kuplung behúzásakor. A szárazkuplug okozta - egy japánmotoros fülének szörnyen hangzó - csörgést tovább fokozhatjuk extra nyitott kuplungfedél vásárlással. De nem kell lebecsülnünk a 2002-től szerelt alumínium kuplungfedelek alól kiszivárgó hangokat sem.

 
   
   

Az üléspozíció pihentető, és a szélvédelem sem rossz, bár az ülésszivacs inkább hasonlít egy 20 cm széles deszkához, mint egy túramotor párnázottságához. Igazán 80 km-es részekre szabdalva kényelmes a haladás, de majdnem 230 km amit egy seggel kanyargós utakon le lehet vezetni. Ugyanis ennyit megy el egy tankkal.

 
   
 

Az ST4-esből hiányzik a 996-os és a 900SS nyers rugózása. A fordított 43 mm-es Showa telók 130 mm-es rugóúttal és az állítható Sachs központi hátsóteló 148 mm rugóúttal kiválóan dolgoznak, a motor felszippantja az út bordáit, ütéseit, gödreit. Kihasználva az állítási lehetőségeket az ST4-et mindenki a saját motorozási stílusának megfelelően állíthatja be. A motor eleje meglehetősen nehéz, így a véletlen egykerekezés réme nem kísért minket. A fékek inkább csak átlagosak, a 4-es úton szembeelőző Volkswagenek rákényszerítettek egy-egy keményebb lassításra, amire elhagyta a számat némi ho-ho-hó.

 
   
   

A kanyargós utakat és az autópályát egyaránt kedveli az ST4. Ezt a tulajdonságát fokozta tovább a gyár azzal, hogy az ST4-et állítható helyzetű kipufogókkal szerelte. Ha sportosan akarunk motorozni, vagyis nagyobb hasmagasság igény lép fel, csak fel kell tolni a kipufogókat. Ha azonban többnapos nyári túrára indulunk és méretes oldaldobozok felszerelésére kényszerülünk, csak le kell nyomni a kipufogódobokat a túrapozícióba. A 2002-es modellévtől kezdve az ST4-et katalizátorral gyártják.

 
   
 

Kezelhetőségében nincs semmi bonyorulat. Az ST4-et nem könnyű kihozni a sodrából. Jó hír, hogy ezen a Ducatin már nem az a rettenetes felcsapódó oldalsztender van. A rossz hír, hogy oldalsztenderre támasztva nem lehet beindítani a motort. Így aztán nem lehet sisak- és kesztyűfelvétellel, vagy garázsbezárással foglalatoskodni, míg oldalsztenderen állva melegszik a motor. Bár az az igazság, hogy hamar hozzászoktam ehhez a hiányossághoz, de attól még nem kell szeretnem.

 
   
   

Formája a többi Ducatihoz képest egy kissé unalmas, de ellensúlyozza összehasonlíthatalan ára. Meglepetés volt a szerszámtartó mellett az ülés alatt talált Ducati Kryptonite U-lakat. Vásárolható ducatimetálkékben, ducatisárgában, de egy Ducati igazándiból csak ducatipiros lehet.

Az ST4 kiváló mindennapos motorozásra, de indulhatunk vele hosszabb távú sportos túramotorozásra.Szinte mindent tud, amit a 916-os, csak egy kicsit kényelmesebb.

Technikai adatok:

Motor: 4 ütemű, 9o fokos, L-kettes hengerelrendezés, vízhűtésesnégyszelepes, Desmodromic vezérlés
Lökettérfogat: 916 cm3
Maximális teljesítmény: 1o7 LE 95oo 1/min
Maximális nyomaték: 84 Nm 725o 1/min
Furat x löket: 94 x 66 mm
Kompresszió viszony: 11:1
Váltó: 6 sebességes
Kuplung: többtárcsás szárazkuplung, hidraulikus munkahengerre(a megelőző modellek acél kuplungtárcsái helyett alumínium ötvözet kuplungtárcsák)
Üzemanyag ellátás: 50 mm toroikátmérőjű Marelli elektronikus benzinbefecskendező
Kipufogó: 2 db katalizátoros alumínium dob (Euro 2 emissziós érték)Váz: térhálós acélcső
Első futómű: 43 mm-es fordított Showa teleszkópok, állítható előfeszítés, nyomó és húzócsillapítás? 13o mm-es rugóút
Hátsó futómű: Progresszív rugózás, központi lengéscsillapítóval, rugóút: 148 mm
Elsőfék: 2 db Brembo 32o mm-es úszótárcsa, 4 dugattyús féknyergekkel
Hátsó fék: Brembo 245 mm-es tárcsa..dugattyús féknyereggel
Kerekek (e/h): Brembo 3 küllős könnyűfém kerek, 3.5 x 17" / 5.5 x 17"
Gumik (e/h): 12o/7o-ZR17 / 18o/55-ZR17
Hossz x szélesség x magasság: 2o7o x 91o x 118o mm
Ülésmagasság: 82o mm
Hasmagasság: 165 mm
Tengelytáv: 143o mm
Üzemanyagtartály: 21
l Maximális sebesség: 245 km/h (1 személy)
Útrakész tömeg (benzin nélkül): 212 kg
Ára: 3 200 000 Ft

DUCATI SPORT TÚRA hitelakció

A DUCATI az ST típuscsalád népszerűsítése céljából meghatározott készlet erejéig kedvezményt biztosít a magyarországi importőrnek 2002-es évjáratú SPORT TÚRA modelljeire. A DUCATI BUDAPEST ezt a kedvezményt egy egyedülálló hitelakció keretei között szeretné vásárlói felé továbbítani.

A PostaBankLeasing Rt. együttműködésével megvalósuló speciális konstrukció szerint Ön már 30%-os indulórészlet mellett, tizenkét hónapos futamidőtől akár kamatmentesen, kezelési költség és kezes nélkül vásárolhatja meg választott ST-jét.

Finanszírozási példa:
DUCATI ST4
Alapár: 3.200.000 Ft,-
Indulórészlet: 960.000 Ft,-
Havi részlet:(12 hónap) 186.667 Ft,-

Amennyiben Ön 12 hónapnál hosszabb futamidőt választ, úgy a DUCATI BUDAPEST hitelkonstrukciója 1 éves kamatterheit vállalja magára Ön helyett.