A Fekete Ördög

2001.12.10. 07:30

A kis dél-dakotai városban hatvan éve gyűlnek össze a Harley-tulajdonosok rendszeresen. A mindössze ötezer lakosú városba minden évben egy hétre több százezer motoros költözik, és a gépek kilencvenkilenc százaléka Harley-Davidson.

 
   
    A Liberty Edition

A Harley-Davidson időnként olyan korlátozott darabszámú modelleket kínál vevőinek, amelynek kibocsátása valamilyen nevezetes évfordulóhoz kapcsolódik. Az első ilyen sorozat nem kisebb alkalomból hagyta el a gyárat, mint 1976-ban az USA kétszázéves fennállásának évfordulója, ekkor adta ki a Harley-Davidson a Liberty Edition-t.

Az első sorozatot követte még néhány, és most már szokássá vált, hogy a Harley így ünnepel nevezetesebb évfordulókat. Az egyedi sorozatszámmal ellátott járművek hamar gazdára találnak, akik aztán nehezen beszélhetők rá arra, hogy eladják a birtokukban lévő ritkaságot.

 
   
 

A Limited Edition (korlátozott darabszámú) sorozatok között van egy, amit kétszer is kiadtak - tíz év eltéréssel - ami azóta is példátlan a Harley-Davidson történelemben. A Sturgis sorozatot a 40. és később az 50. sturgis-i motorostalálkozó alkalmából is kiadták.

A találkozónak romantikus-hazafias jellege van, hiszen Sturgis közelében áll a Rushmore-hegyi emlékmű a négy legnagyobb amerikai elnök gigantikus szobrával. Az Ördögtorony, az egyik legkülönösebb formájú sziklaorom (ismerős lehet a Harmadik típusú találkozások-ból). Pár mérföldnyire Deadwoodban a mai napig működik az a bár, ahol lelőtték Vad Bill Hickock -ot.

Amennyire sokat jelent Amerika motorosainak a sturgis-i találkozó, annyira jelentős a Harley életében a Sturgis sorozat. A tíz év különbséggel kiadott motorok között sok közös vonás van. Mindkettő az akkori legnagyobb erőforrást kapta, az 1338 köbcentis Shovelhead illetve a későbbi a Blockhead motort.

A színük fekete, ami utal a Fekete-hegységre, ahol a város fekszik. Még azokat az alkatrészeket is feketére festették, amik más típusokon krómtól csillognának, és ez a sötét ragyogás valami félelmetes tekintélyt ad a különleges Harley-nak.

 
   
   

A motor hosszú, low rider-szerű építése, alacsony kormánya, mély ülése olyan laza testtartást ad a motorosnak, mint egy lován ülő cowboynak. Az öntött küllős kerekek a piros szegéllyel a pionírok szekerét idézik.

A stílusjegyeken kívül még egy nagyon fontos dolog köti össze a két Sturgis sorozatot: mindkettő megjelenésével forradalmi újdonságot vezetett be a gyár. Az 1981-es modell a Wide Glide sorozat első tagjaként jött ki. Ekkor használt a Harley-Davidson először lánc helyett bordásszíjat a hátsó kerék hajtására. A 100 000 kilométert is kibíró, gondozást nem igénylő hajtásmód mára általánossá vált a Harley-kon.

1991-ben a Wide Glide-ból Dyna Glide lett, a sorozat első tagja megint a Sturgis. Ez volt az első típus, amit számítógéppel terveztek a Harley-Davidson-nál, és a motorblokk egy különleges kétpontos, gumiágyazású felfüggesztést kapott.

 
   
 

Magyarországon mindössze egy Sturgis Limited Edition motorról tudunk. A szegedi Garas László tulajdonában lévő 1991-es kiadású Harley-Davidson Dyna Glide Sturgis műszerfalán apró felirat jelzi, hogy az 1600 legyártott modell közül ez az 1361..
A kis példányszámú sorozatot gondosan megtervezett területi elosztás szerint értékesítették. 800 darab maradt az USA területén, a másik felét szétosztották a világ többi Harley-kereskedője között. Csak a véletlenen és Garas Laci akaratosságán múlott, hogy hazánkba is jutott belőle.

 
  A hazai darab históriája
 
    1990-ben hozzám került egy katalógus az 1991-es modellekkel. A legelső lap közepén állt ez a "fekete ördög". Elhatároztam, hogy az enyém lesz! Akkor még nem volt Magyarországon Harley-Davidson képviselet, ezért magánúton kellett beszereznem. Levél a gyárba, hogy nekem kell egy Sturgis. Válasz: minden darab elkelt, csak 1600 készült belőle, sajnálják, válasszak másik típust. Levél megint a gyárba: nekem csak ő kell. Válasz: értsem meg, nincs! Újra levél: olyan nincs, hogy nincs, rakják nekem össze darabokból, biztosan gyártanak tartalék alkatrészeket. Válasz: a kérésem teljesítése nem lehetséges.
Aztán volt még egy keményebb hangvételű levél, lényege, hogy mindenre képes vagyok érte. Több hónapos szünet után már majdnem feladtam, mikor érkezett egy fax. Ha még mindig érdekel, van egy, amelyet lemondtak. Igen, igen, igen! Gyors ügyintézés, majd pár hét múlva átvehettem Németországban a FEKETE ÖRDÖGÖT! Életem addigi legboldogabb napja volt.
Az enyémen kívül csak egyszer láttam Sturgis modellt. Ausztráliában az ottani Harley-Davidson elosztó irodájában a falra volt szerelve egy állvány, azon volt egy Ilyen motor. Kérdeztem mennyibe kerül, de azt mondták, hogy nem eladó, mert az a cég reklámja.
Garas Laci
 
   
   

A motoron csak néhány kisebb változtatás történt. Bukócsövet, szélvédőt, háttámlát, bőr oldaltáskákat kapott (gyári katalógusból). A két kipufogót Laci egy SuperTrapp rendszerre cserélte és Accel gyújtást épített be. A teljes fékrendszert kicserélte. Elől-hátul Performance Machine féknyergek és acélfonatú fékcsövek dolgoznak az eredeti rendszer helyett. A blokkra egy gyári olajhűtő és egy Drag Specialites nyomásmérő óra került.

 
   
 

Egy Harley egy életre szól. A Sturgis nem eladó, nincs ára, kínálhatnak érte bármennyit Garas Lacinak. Bár a taxizás mellett nem sok ideje marad a motorozásra, de arra mindenféleképpen rászánja magát, hogy hajóra rakja a Sturgis-t, és 2003-ban a Harley-Davidson századik születésnapjára szervezett motorostalálkozóra ezzel menjen.