Egy emberöltőre

2003.11.24. 12:19
Még nem volt nálunk a motor, amikor a Hungexpo parkolójában összefutottam egy Tuono tulajdonossal. Tudtam, hogy hamarosan tesztelni fogjuk, így faggatni kezdtem a gyanútlan motorost, miért választotta a Tuonót.

A feleségével kötött alku így szólt: olyan motort kellett választania, amit örökre megtart. Nincs lehetőség cserélgetésre, a költségvetés csak egyet gazdálkodott ki a rövid emberöltőre. Nála az ezres Tuonón kívül a Yamaha Faser 1000 és a Ducati S4 Monster jött szóba.

Most, a teszt után, hogy egy kicsit összeszoktunk a Tuonóval, azt kell mondanom, igazán jól választott. Ha megnézzük az említett konkurenseket, akkor a Yamahát akkor választanám, ha kalapácsmechanikás és billentésérzékeny zongora lenne (a szerk. elhatárolódik a szerző véleményétől), az S4-től viszont a riasztó árcédula (3 500 000 Ft) tántorít el. De talán ne bonyolódjuk túlzott hasonlítgatásokba, mert több szempontból sem tartoznak egy kategóriába. Ezért nézzük inkább, mit ad az Aprilia 2 399 000 Ft-ért.

A Tuono ára igen kedvező, ráadásul úgy csinálja az átkozott, hogy ezért a pénzért egy igazán kellemes és szép motort kapunk. Ha az 1998-ban útjára indított Tuono széria fajtáját szeretnénk meghatározni, jobb híján nevezzük streetfighternek, - meztelen motor némi idomzattal. Nálunk 2003-as, modellfrissítésen átesett változata járt.

Hogy el ne ragadtassam magam már az elején, kezdjük a negatívumokkal. Az idomból az orra jutott egy kevés. Sajnos ez a kevéske nagyon alacsonyra került, ezért igen kellemetlen légörvényeket kelt, így gyorsabb haladáskor erősen kell kapaszkodnunk. Persze ez köszönhető a tisztességes kormánykiemelésnek és a magas kormánynak is.



A kormány egyébként - több apró részlet mellett - az egyik legszebb eleme a Tuonónak. A kiemelés egy gyönyörűen mart alumínium konzol a krosszmotoroknál szokásos kormányt szorít. Irigyeltem. Ráadásul ez széria volt. Hallja ezt, kérem, minden motorkerékpár gyártó?

A viszonylag magas kormány miatt az üléspozíció számomra nagyon kellemes volt. Az ülés magassága az adatok szerint 820 cm, ami persze nem igaz, csak ha a Falusi Mariann is a hátunk mögé ül. A valóságban az én hosszú lábaimnak kényelmes volt, bár főszerkesztőnk is hősiesen motorozott vele két napig. Sajnos elfelejtettem megmérni, pedig megfogadtam, nem hiszek többé a gyári adatoknak.

Menet közben a tank oldalában kiképzett homorulatokban nagyszerűen elfért a térdem, és be kell vallani, a nyálkás őszi kanyarokban a gyárilag szerelt bukógombák jelentősen javítottak a közérzetemen. Ami nagyon furcsa és kezdetben szokatlan volt, hogy a Tuonónak eléggé magasra sikeredett a súlypontja. Szép dolog viszont a szintén gyárilag beszerelt Ohlins Racing kormány-lengéscsillapító.

A legszebb mégis a motor. Nem kívülről, mert a váz nem sokat mutat az Ausztriából importált, 60 fokos, V-kettes Rotax blokkból, hanem működésében. Igaz, talán nem eléggé hangos, és nem is rázz annyira. Persze ilyesmi inkább csak a hozzám hasonló perverzeket zavarja. Egy tisztességes Tuono-tulajdonos örül a három utas folyadékhűtésnek és a vibrációkat kiküszöbölő dupla kiegyensúlyozó tengelynek (AVDC). A Tuono motorja egy V-hez méltatlanul egyenletesen jár, és meglepően gyorsan eléri az üzemi hőfokot, még a zimankósabb novemberi napokon is.

Teljesítményben azt hozta, amit vártam. 130 lóerő 9500 fordulaton és 101Nm nyomatékmaximum 7250 fordulaton. Csak egy kicsit nem figyelek, és egy-egy kellemes kigyorsításkor megtréfál a gép. Amikor már azt hiszem, nem érhet meglepetés, 7000-es fordulat körül szépen elemeli az orrát.

Az üzemanyag ellátásról természetesen befecskendező gondoskodik. Irányítása a hivatalosan integrált elektronikus motorvezérlő rendszernek nevezett egység feladata, ami a dupla gyertyás gyújtást is vezérli. Ha az ülés alá tekintünk egy szép ezüst, Rotax feliratú komputert lelünk. A váltó természetesen hat sebességes, a kuplung olajfürdőben pörög.

A fékek - elöl két 320mm-es tárcsán négydugattyús nyereg, hátul 220 mm-es tárcsa két 32mm-es dugattyúval - szerintem tökéletesek voltak, igaz a Hungária körúton egy elismerő pillantásokkal vizslató hondás azt mondta, az lenne az első, amit ledobna róla. A gyárilag acélhálós fékcsövek, a nagymérető első tárcsa és a Brembo Gold fékmunkahenger hatékonysága nekünk teljesen elegendőnek bizonyult, ezt a rendszert szerelik többek közt az 1000-es Monsterekre is.

A fordított első teleszkópok 43 mm átmérőjű, állítható csillapítású Showa egységek, 120 mm-nyi rugóúttal. Szerintem csak azért eloxálták pirosra a felső végüket, hogy passzoljon a műszerekhez és a kormány-lengéscsillapítóhoz, de azért jól néz ki. A hátsó rugóút 135 mm, melyet az állítható központi rugóstag engedélyez a gyönyörű alumínium hátsó villának.

Ha már a műszereknél tartunk érdemes pár szót szólni a műszeregyüttesről. A mutatós fordulatszámmérőt egy-egy méretes LCD panel fogja közre. A bal oldali mutatja a sebességet, - igény szerint az átlagsebességet, a maximális sebességet - és itt van a megtett km számláló és napi számláló is. A jobb oldali a szervizadatokat közli, mint a hűtőfolyadék hőmérséklet, az üzemanyag mennyiség, a befecskendező aktuális állapota, és itt hívja fel figyelmünket a gép a szerviz esedékességére is. Szórakoztató különcség a sztendert kintfelejtetted visszajelző lámpa.

Ami szerintem egy kicsit gáz, hogy a műszerfalnak eszébe sincs a vezető felé fordulni. Helyette egyenesen a tankra néz. Ráadásul a szélein két csúnya fekete doboz éktelenkedik óriási FUSE és RELAY felirattal. Az A B R C D betűkkel jelzett öt állító gombot is csak zongorista kezű, kesztyűtlen motoros tudja menetközben nyomogatni, nekem nem sikerült.

Igen elfogult vagyok a V-motorokkal kapcsolatban, ezért nem meglepő, hogy ha már nem adtam volna voksomat másra, a Tuono a megvásárolandók között szerepelne. Ha valaki vében gondolkodik, ez a legjobb ár-érték arányú motor.

Műszaki adatok:

Motor: kéthengeres, négyütemű vízhűtéses, 60 fokos V-motor, hengerenként négyszelepes
Furat x löket: 97 x 67,5 mm
Lökettérfogat: 997,62 cm 3
Max. teljesítmény: 96 kW (130 LE) 9500 1/min-nél
Max. nyomaték: 101 Nm 7250 1/min-nél
Üzemanyag-ellátás: 51 mm-es torokátmérőjű elektronikus benzinbefecskendező rendszer
Váltó: hatfokozatú
Futómű: elöl 43 mm-es fordított Showa teleszkópvillák, hátul alumínium lengővilla Boge rugóstaggal
Fékek: elöl két db. 320 mm-es tárcsa négydugattyús féknyergekkel, hátul 220 mm-es tárcsa kétdugattyús féknyereggel
Kerekek: elöl 3,5 x 17", hátul 6,00 x 17" alumínium ötvözet
Hosszúság x szélesség x magasság: 2070 x 1200 x 800 mm
Tengelytáv: 1415 mm
Ülésmagasság: 820 mm
Üzemanyagtank: 18 l
Száraztömeg: 183 kg
Ára: 2 399 000 Ft