Nem tud valaki egy fényezőt?

2006.08.01. 11:36

Egyszerűen minden benne van. Nem hiányzik egyetlen apró extra sem, ami a mostanság gyártott széria gépek összességében megtalálható. Fordított teló, kormánystabi, radiális fék, LED-es lámpa, többfunkciós fedélzeti számítógép és még sorolhatnám. A részletek kidolgozottsága egyenesen felemelő. Csak egészében egy kicsit zagyva.

Szigorúan a naked bike-ok definíciója szerint születet: a superbike motort egyszerűen lecsupaszították, no meg kapott egy magasabb kormányt a megváltozott használati körülményekhez igazítva. Semmi szokásos lefojtás, vagy áthangolás az alsó-középtartomány előnyére - és a magasabb fordulatszámok hátrányára. Az Aprilia Tuono a naked gépek közül az egyik leggyorsabb, végsebessége 275 km/h felett van.

Megújult a blokk, a váz, a futómű, vagyis szinte teljesen új motor született. Tesztelték országúton, versenypályán és szélcsatornában. A totális kimotorozhatóság jegyében készült, amit a vevők nagyon jó néven vesznek.

Színtelen burás indexek, fekete színű telók, színtelen burás hátsó lámpa, naná, hogy LED-es. Alul az OZ-stílusú, kékszínű felni gyűrűjén aranyszínű féktárcsa és a Brembo egyik legutóbbi fejlesztése, a négydugattyús radiális féknyereg aranylik, ahogy arany a kormány is, mely kúposan vastagodik a felfogatás irányában.

A fejidom közepén vékonyka csík hirdeti az olasz igazságot. Az első fényszóró lámpacsokra egyenesen az RSV-ről származik, formájának meghatározása feladja a leckét. A lámpakomplexum közé benyúlik a pici szélvédő plexije, alóla egy Aprilia oroszlán sejlik . Oroszlánból akad bőven máshol is, például a váz elejét védő takaróműanyagon is van matrica. A fejidom alja hatalmas - már-már viccesen nagy - tátott szájban ér véget, csak úgy nyeli a levegőt, mint kacsa a nokedlit.

Mögötte az extrém könnyű, keverék (analóg-digitális) műszerfal. A hatalmas LCD-kijelző igazi információs központ, a gyújtás ráadásakor bemutatkozik szépen. Fölül a pontos idő, középen nagyobb számjegyekkel a sebesség, alul meg a hűtőfolyadék hőfoka mellett mindenféle érdekességgel szolgál.

Hihetetlenül egyszerű és használható módon oldották meg az információk kinyerését a fedélzeti számológépből. Egyrészt a bal kormánykapcsolóra került egy háromállású kapcsoló, amivel a napi és összes megtett kilométerek között váltogathatunk bal hüvelykujjal. Ha már mélyebb infókra van szükségünk, akkor jön a bal mutatóujj, amivel egy gombot nyomogatva a kormánykapcsoló hátulján (az előző kapcsolót a harmadik, mode állásba tolva) megtudhatjuk az átlagsebességet, a maximális sebességet, a töltöttség állapotát, illetve azt, hogy mennyi időt töltöttünk úton. Mindezt Aprilia-piros, három fokozatban állítható intenzitású háttérvilágítással megvadítva. Nagyon-nagyon szerettem, hogy nem kell a kormányt elengedve a műszerfalon matatni menetközben.

A megszokottól ellentétben a duda gombja van felül és az indexkapcsoló alul a bal oldali kapcsolóházon. Volt is dudálás meg villogás össze-vissza, bárki próbálta ki a jó kis Tuonót. Én személy szerint gyűlölöm az egyenkapcsolókat, egy motornak legyen egyedi minden porcikája, csak hát meg kell szokni. Különben ez az index/duda felcserélés kifejezetten olasz jellemre vall, ahol először inkább dudálnak, az irányjelző holmi úri huncutság.

Kedveltem a tükrök formáját, a lekerekítetten szögletes, aszimmetrikus üveglapok remekül illenek a motor kiállásához. Aprilia figyelmesség, hogy a tankot gyári formatervezésű tankpad védi a dzseki karistolásaitól. Ebben a kategóriában már minden motorba jár a gyújtáskulcsba épített immobilizer, tartja magát ehhez az Aprilia is.

A szabadon hagyott, lakozott-polírozott alumínium váz már a sportgépek hőskorában is jelen volt. Hogy mégse legyen annyira ódivatú, formáját igencsak megvariálták, háromszög alakú mélyedéseivel szinte térhálósnak hat. Valójában alumínium-szilícium ötvözetből és Peralumínium 450-ből sajtolt alkatrészekből készült, és az egész váz nincs 10 kiló (9650 g), ami rekord ebben az osztályban. Természetesen az RSV1000R-ből származik ez is.

A 43 mm-es, fordított Showa telók minden paramétere állítható, hogy egy részlet se legyen unalmas, pirosra meg kékre eloxálták a tetejét. Hátul Sachs központi rugóstag csillapítja a szintén remekmű, alumínium lengővilla mozgását. Az új dupla banán lengővilla mindössze 4860 g.