Francia buborék háromkeréken

2002.07.17. 10:06

Kamerával helyettesített visszapillantó tükrök, fenék formájára igazodó ülés, légzsák és kártyás indító-berendezés. Ezek a meghökkentő technikai megoldások már nem csak az álmodozó tervezők rajzlapjainak rabjai. 2003-tól az üzletekben a Renault Ublo robogó.

 
   
   

A Renault Design és a Renault Sport Technologies munkacsoportjainak együttműködéséből született az Ublo koncepciórobogó. Az új fejlesztésű járgány a robogózás örömeibe még nagyobb vásárlókört avathat be, ugyanis a fejlesztők mindent elkövetnek, hogy a kétkedőket meggyőzzék arról, hogy egy robogó is lehet biztonságos, komfortos, és egyáltalán nem ördöngösség elvezetni.

 
   
 

A nagyobb biztonság, a könnyű vezethetőség, a komfort és a nagy raktérméret érdekében a tervezők a háromkerekű konstrukciót választották. A sajátos kasznihoz a buborék formája adta a mintát. A szélvédő-tető egység teljesen átlátszó. A tető véd az időjárás viszontagságaitól, és ezen a buborékon belül van a raktér is, így egyöntetű lett a robogó, nem kelti a kupak utólagosan felbiggyesztett esővédő hatását. Az utasülés szintén a burokban kapott helyett. Az ülések anyaga a test formáihoz idomul, és fel is veszi azt, ezzel személyre szabott kényelmet kínál vezetőnek és utasnak egyaránt.

 
   
   

Az Ublo-t 124 cm3-es négyütemű folyadékhűtéses motorral szerelték fel. Az ülés alatt, mélyen beépített motor elektronikus felügyeletű, hatfokozatú sebességváltó-differenciálhoz kapcsolódik. A hátsó kerekeket a lengőkarok mentén elvezetett szíj hajtja.

 
   
 

A két hátsó kerék ellenére - a tervezők szerint - épp úgy vezethető, mint bármely más motorkerékpár, köszönhetően a független lengőkaros központi lengéscsillapítós hátsó futóműnek. A pneumatikus központi telót sűrített levegővel lehet beállítani a különböző terhelésekhez.
Az első teleszkóp átmérője igen combos: 40 mm. A kormánykonstrukció sem a robogókra, hanem a motorkerékpárokra hasonlít, a kormánynyakban kúpgörgős csapágyakat alkalmaztak. A hatküllős első kerék mérete 16 col, anyaga könnyűfém, akárcsak az ötküllős, 13 colos hátsóké. A tömlő nélküli Michelin Gold gumik mérete elöl 140/70-16, hátul 130/70-13.

 
   
   

Annak érdekében, hogy fékezéskor ne süllyedjen le a jármű eleje, és hogy bárki könnyen tudja használni, az első és a hátsó fékek is egyszerre, a jobb oldali kormányszarvról működnek. A 400 mm átmérőjű első féktárcsát kétdugattyús féknyereg fogja közre, míg a két hátsó kerék mindegyike a belső oldalon elhelyezett 250 milliméteres tárcsát, és egydugattyús féknyerget kapott.

 
   
 

Szélessége mindössze 770 mm, ennek köszönhetően úgy kígyózik át az Ublo a forgalmi dugókon, mint bármely más motorkerékpár. Megfelelő merevségét alumíniumszelvény-váza adja. A 19 literes tankot alul helyezték el, ennek megfelelően igen alcsonyra került a súlypont, a hűtő pedig a dupla első bölcsőváz elé került. A lehető legkisebb szélességet úgy érték el, hogy a visszapillantó tükröket hátul felszerelt kamera pótolja. A kormányon elhelyezett képernyőn nyomon követhető, hogy mi történik mögöttünk.

 
   
   

A biztonság terén is tartogat újdonságot az Ublo. A világon elsőként alkalmaztak függőleges frontlégzsákot robogón. A kormány és a szélvédő között elhelyezett légzsák az ütközéskor függőleges helyzetben fúvódik fel, védelmezve a motorost. Az éjszakai vezetés biztonságát elöl kettős xenonfényszóró, hátul három világítóegység, köztük egy magas féklámpa fokozza. Van az Ublo-n vészvillogó is.

 
   
 

Az összesen 120 literes rakodótér több különálló rekeszből tevődik össze. Elöl használhatjuk a kesztyűtartót, rejtekhely van középen, az ülés alatt, hátul a háttámlában és a támla mögött is. Ez utóbbi könnyen leszerelhető, és kerekes-foggantyús táskaként magunkkal húzhatjuk.

 
   
   

A digitális műszerfalon sebességmérő mellett sebességfokozat kijelző, vízhőmérő, benzinóra és időmérő kapott helyet. A rádióhoz vezető és utas sisaktelefon is tartozik. A kulcsnélküli Lagunához hasonlóan az Ublót is kártyás biztonsági berendezéssel szerelték fel. Ha a rádiófrekvenciás rendszer érzékeli, hogy a vezetőnél van a kártya, akkor feloldja az indításgátlást.

 
   
 

Az Ublo teret enged a színek játékának, a hátsó rész és a műszerfal narancsvörös, a fröccsenő víznek kitett alsó rész szürke, a tető füstszínű. Elején, hátulján egyaránt viseli a Renault logót, az Ublo felirat tipográfiája a Vel Satist idézi.

A Renault a kereskedelmi bevezetésen dolgozik, úgyhogy az első példányok 2003-tól már megvásárolhatók lehetnek.

Az Ublo műszaki adatai:

Motor: 124 cm3, négyütemű, kéthengeres, folyadékhűtéses
Sebességváltó: elektromos, hatfokozatú
Erőátvitel: szíjhajtás a hátsó lengőkarokban
Váz: alumínium
Futómű: elöl 40 mm átmérőjű teleszkóp, hátul független, közös lengéscsillapítóval
Fékek: Első és hátsó fékrendszer öszekapcsolva, elöl 400 mm átmérőjű féktárcsa kétdugattyús féknyereggel, hátul kerekentént egy-egy 2500 mm-es tárcsa egydugattyús féknyergekkel
Kerekek: hatküllős könnyűfém 16 colos elsőkerék és 5 küllős, könnyűfém, 13 colos könnyűfém hátsókerekek
Méretek (h x sz x m): 2030 mm x 770mm x 1800 mm
Tengelytáv: 1476 mm
Ülésmagasság: 800 mm
Csomagtartó: összes térfogat 120 liter, hátulról is nyitható ülés alatti rekesz (50 liter), kerekes táska (70 liter)
Súly: 200 kg
Tank: 19 liter

Felszerelés:

Függőleges frontlégzsák
Kártyás indítás
Digitális műszerfal, órával, benzinórával, sebességmérővel és fokozatkijelzővel
Vészvillogó
12 voltos dugaszoló aljzat
Rádióelőkészítés
Visszapillantó kamera és képernyő
GPS navigáció és GPS Balease követőrendszer