Kamerával helyettesített visszapillantó tükrök, fenék formájára igazodó ülés, légzsák és kártyás indító-berendezés. Ezek a meghökkentő technikai megoldások már nem csak az álmodozó tervezők rajzlapjainak rabjai. 2003-tól az üzletekben a Renault Ublo robogó.
A Renault Design és a Renault Sport
Technologies munkacsoportjainak együttműködéséből született az Ublo
koncepciórobogó. Az új fejlesztésű járgány a robogózás örömeibe még
nagyobb vásárlókört avathat be, ugyanis a fejlesztők mindent
elkövetnek, hogy a kétkedőket meggyőzzék arról, hogy egy robogó is
lehet biztonságos, komfortos, és egyáltalán nem ördöngösség
elvezetni.
A nagyobb biztonság, a könnyű vezethetőség, a
komfort és a nagy raktérméret érdekében a tervezők a
háromkerekű konstrukciót választották. A sajátos kasznihoz a
buborék formája adta a mintát. A szélvédő-tető egység teljesen
átlátszó. A tető véd az időjárás viszontagságaitól, és ezen a
buborékon belül van a raktér is, így egyöntetű lett a robogó, nem
kelti a kupak utólagosan felbiggyesztett esővédő hatását. Az
utasülés szintén a burokban kapott helyett.
Az ülések anyaga a test formáihoz idomul, és fel is veszi
azt, ezzel személyre szabott kényelmet kínál vezetőnek és
utasnak egyaránt.
Az Ublo-t 124 cm3-es négyütemű folyadékhűtéses
motorral szerelték fel. Az ülés alatt, mélyen beépített motor
elektronikus felügyeletű, hatfokozatú sebességváltó-differenciálhoz
kapcsolódik.
A hátsó kerekeket a lengőkarok mentén elvezetett szíj
hajtja.
A két hátsó kerék ellenére - a tervezők szerint
- épp úgy vezethető, mint bármely más motorkerékpár, köszönhetően a
független lengőkaros központi lengéscsillapítós hátsó
futóműnek. A pneumatikus központi telót sűrített levegővel
lehet beállítani a különböző terhelésekhez.
Az első teleszkóp átmérője igen combos: 40 mm. A
kormánykonstrukció sem a robogókra, hanem a motorkerékpárokra
hasonlít, a kormánynyakban kúpgörgős csapágyakat alkalmaztak. A
hatküllős első kerék mérete 16 col, anyaga könnyűfém, akárcsak az
ötküllős, 13 colos hátsóké. A tömlő nélküli Michelin Gold gumik
mérete elöl 140/70-16, hátul 130/70-13.
Annak érdekében, hogy fékezéskor ne süllyedjen
le a jármű eleje, és hogy bárki könnyen tudja használni,
az első és a hátsó fékek is egyszerre, a jobb oldali
kormányszarvról működnek. A 400 mm átmérőjű első féktárcsát
kétdugattyús féknyereg fogja közre, míg a két hátsó kerék
mindegyike a belső oldalon elhelyezett 250 milliméteres tárcsát, és
egydugattyús féknyerget kapott.
Szélessége mindössze 770 mm, ennek köszönhetően
úgy kígyózik át az Ublo a forgalmi dugókon, mint bármely más
motorkerékpár. Megfelelő merevségét alumíniumszelvény-váza adja. A
19 literes tankot alul helyezték el, ennek megfelelően igen
alcsonyra került a súlypont, a hűtő pedig a dupla első bölcsőváz
elé került. A lehető legkisebb szélességet úgy érték el, hogy
a visszapillantó tükröket hátul felszerelt kamera pótolja. A
kormányon elhelyezett képernyőn nyomon követhető, hogy mi történik
mögöttünk.
A biztonság terén is tartogat újdonságot az
Ublo. A világon elsőként alkalmaztak függőleges frontlégzsákot
robogón.
A kormány és a szélvédő között elhelyezett légzsák az ütközéskor
függőleges helyzetben fúvódik fel, védelmezve a motorost. Az
éjszakai vezetés biztonságát elöl kettős xenonfényszóró, hátul
három világítóegység, köztük egy magas féklámpa fokozza. Van az
Ublo-n vészvillogó is.
Az összesen 120 literes rakodótér több
különálló rekeszből tevődik össze. Elöl használhatjuk a
kesztyűtartót, rejtekhely van középen, az ülés alatt, hátul a
háttámlában és a támla mögött is. Ez utóbbi könnyen leszerelhető,
és kerekes-foggantyús táskaként magunkkal húzhatjuk.
A digitális műszerfalon sebességmérő mellett
sebességfokozat kijelző, vízhőmérő, benzinóra és időmérő kapott
helyet. A rádióhoz vezető és utas sisaktelefon is tartozik. A
kulcsnélküli Lagunához hasonlóan az Ublót is
kártyás biztonsági berendezéssel szerelték fel. Ha a
rádiófrekvenciás rendszer érzékeli, hogy a vezetőnél van a kártya,
akkor feloldja az indításgátlást.
Az Ublo teret enged a színek játékának, a hátsó
rész és a műszerfal narancsvörös, a fröccsenő víznek kitett alsó
rész szürke, a tető füstszínű. Elején, hátulján egyaránt viseli a
Renault logót, az Ublo felirat tipográfiája a Vel Satist idézi.
A Renault a kereskedelmi bevezetésen dolgozik, úgyhogy az első példányok 2003-tól már megvásárolhatók lehetnek.
Az Ublo műszaki adatai:
Motor: 124 cm3, négyütemű, kéthengeres, folyadékhűtéses
Sebességváltó: elektromos, hatfokozatú
Erőátvitel: szíjhajtás a hátsó lengőkarokban
Váz: alumínium
Futómű: elöl 40 mm átmérőjű teleszkóp, hátul független, közös
lengéscsillapítóval
Fékek: Első és hátsó fékrendszer öszekapcsolva, elöl 400 mm
átmérőjű féktárcsa kétdugattyús féknyereggel, hátul kerekentént egy-egy
2500 mm-es tárcsa egydugattyús féknyergekkel
Kerekek: hatküllős könnyűfém 16 colos elsőkerék és 5 küllős,
könnyűfém, 13 colos könnyűfém hátsókerekek
Méretek (h x sz x m): 2030 mm x 770mm x 1800 mm
Tengelytáv: 1476 mm
Ülésmagasság: 800 mm
Csomagtartó: összes térfogat 120 liter, hátulról is nyitható ülés
alatti rekesz (50 liter), kerekes táska (70 liter)
Súly: 200 kg
Tank: 19 liter
Felszerelés:
Függőleges frontlégzsák
Kártyás indítás
Digitális műszerfal, órával, benzinórával, sebességmérővel és
fokozatkijelzővel
Vészvillogó
12 voltos dugaszoló aljzat
Rádióelőkészítés
Visszapillantó kamera és képernyő
GPS navigáció és GPS Balease követőrendszer