Az egyetlen oldalkocsis

2003.07.14. 11:16

Székesfehérvári látogatásunk az Ural Wolf tesztelésével nem ért véget, a hazai forgalmazó telephelyén lehetőségünk volt kipróbálni egy formájában még autentikusabban klasszikus retro bike-ot, az Ural Wolf oldalkocsis motorkerékpárt.

 
 
 
   
   

Oldalkocsiban ülni valódi halál közeli élmény. Aki olyan családban nőtt fel, ahol oldalkocsis motor volt a fő közlekedési eszköz, azt biztos nem érheti meglepetés az életben. Ahogy tesztmotorunk forgalmazója mondta: a legszebb bevodkázva ülni a kosárban, és élvezni, amikor elemelkedik az oldalkocsikerék kanyarban.

Az Ural gyár saját csapatának 40 óra volt az oldalkocsis kétkerekezési rekordja. Még a tankolást is két keréken kannából oldották meg. Mi nem persze mentünk ilyen messzire, de egy kétkerekes forduló csak összejött.

 
   
 

Nagyon izgatott voltam. Hallottam róla, képen is láttam, de élőben mégis lenyűgöző volt. 365 kiló történelem. Hamisítatlan klasszikus darab gurult elő a múltból. Tökéletes forma, fekete fényezés, kézi csíkozással. Lengővillás első futómű, elöl hátul mechanikus működésű dobfék.

A kéthengeres boxer motor tökéletesen megegyezik a Wolf motorjával. Azzal a különbséggel, hogy az oldalkocsis légszűrője egy mosható JR légszűrő lett. Csak úgy meresztettem a szememet. (A JR a K&N mellett az egyik legismertebb sportlégszűrő gyártó.) Mostanában szereltem ilyet a kocsimba, erre az Ural JR szűrővel érkezik gyárilag. Azannya.

 
   
   

A Sportman oldalkocsi kerék meghajtásos változat. A váltóból természetesen kardán adja át az erőt a hátsó keréknek, ahonnan egy féltengely hajtja az oldalkocsi kereket. A meghajtás kikapcsolható, sőt csupán csak terepen érdemes bekapcsolni, aszfalton az oldalkocsi hajtás eltolja a gépet.

A manőverek megkönnyítésére a váltó jobb oldalán egy karral hátrameneti fokozatot lehet kapcsolni. Egyébként ez a szolgáltatás a szoló Ural modelleknél is kérhető, mert amelyikben nincs, annál is gyárilag kiépített, csupán egy kapcsoló villa hiányzik.

 
   
 

Egy ilyen behemótnál, mondanom sem kell, hogy nélkülözhetetlen a rükverc, akárcsak a rögzítőfék, ami egy rendkívül ötletes és egyszerű megoldás. Minden felesleges túlbonyolítás nélkül egyszerűen lenyomott állapotban rögzíti a lábféket. A lábfék az oldalkocsi kerekére is hat.

Az oldalkosár tulajdonképpen kényelmes. A könnyebb beszállás végett a szélvédőt előre lehet billenteni, majd vastag steppelt fotelben szélvédő mögött foglalhatunk helyet. Van kapaszkodónk, és teljesen kinyújthatjuk lábunkat. Az utazáshoz csupán bátorságra van szükségünk.

 
   
   

Ha hosszabb ideig nem találunk bátrakat, vagy leállítjuk a gépet, egy műbőr takaróval tökéletesen letakarható az oldalkocsi bejárata. Az ülés mögé a csomagtartó tetejére került a pótkerék. Egy körmös kulccsal könnyedén oldható a díszes rögzítő anya, majd egyszerűen leemelhető, és ha kell, azonnal hadrendbe állítva bármelyik kerék pótlására alkalmazható a pótkerék.

A csomagtartó óriási. A gazdagon felszerelt szerszámkészlet széria tartozék, akárcsak a Zsigulikból jól ismert kézi pumpa is. A tartalék üzemanyagnak alumíniumkanna is jár, de hogy ne a csomagtartóból foglalja a értékes helyet, előre a kocsi oldalára került. Így ráadásul szebb is.

 
   
 

Magán a meghajtó gépezeten terebélyes lengőnyergekben foglalhatunk helyet elöl és hátul. A kezelőszervek meglepően könnyen kapcsolhatók, kivéve a borzasztóan nyers váltót. A kormány lengését egy központi csavargató gombbal minimálisra csökkenthetjük.

A lámpába integrált sebességmérő - megelőlegezve az amerikai piaci sikereket - mérföldbe is mér. A benzintankon egy csavaros zárral biztosított dobozka van az apróságoknak. Hasznos dolog, bár az indító kulcsra fűzött karmos kulccsal a nyitás egy kicsit körülményes. Egy lámpaváltás biztos nem elég hogy elővegyük belőle a napszemüvegünket.

 
   
   

Egy oldalkocsis fogatnál nagyon fontos a kosár és a motor egymáshoz hangolása. Például a motor dőlésszögének terheletlen állapotban kb. két foknak kell lenni. A kocsi fékének beállítására is nagyon oda kell figyelni. Talán majd később ezekre az előírásokra és magára az oldalkocsizásra visszatérünk.

Mindegyik Ural modell, még a veterán kinézetű Sportman is Euro1 normás minősítést kapott. Mind a hangban mind a károsanyag-kibocsátásban megfelel a modern előírásoknak. A meghatározott normákat teljesítik a biztonságtechnikai berendezések is. Sajnos talán pont ezek miatt túlságosan modernek a Sportman lámpái, és a visszapillantó tükör sem illik stílusában a géphez. Ezek viszont olyan apróságok, amit egy tuningban járatlan tulajdonos is ki tud cserélni.

 
   
 

Az Ural az utolsókhoz tartozik, akik valóságos retro gépeket gyártanak. Tudom, hogy eddig nem volt egyértelmű az Ural megítélése, de - a rövid tesztünk is bizonyítja - óriási változáson ment át a gép. Műszaki megoldásaiban nem áll a motorkerékpár gyártás csúcsán, de talán pont ez, ami a dolog romantikája lehet. Nem csak fiktív, hanem már valóságos fejlesztések zajlottak. Az 1992-től magánkézbe került irbiti üzem a nosztalgiahullámot próbálta meglovagolni úgy, hogy minden hibára hajlamos alkatrészt jó minőségűre cseréltek, de a motor retro jellege mit sem változott.

 
   
   

Mivel imádom a régi, vagy azokhoz hasonló gépeket, amikor a motor még motor volt nem egy high-tech rakéta, ezért én nem vagyok kompetens az Ural igazi megítélésében. Megpróbáltam röviden vázolni, hogy a hazánkban újonnan kapható egyetlen oldalkocsis motor új utakon jár. Aki hozzám hasonló, és van rá 1 830 000 Ft-ja, azoknak viszont csak ajánlani tudom. Én nagyon szeretnék egy Ural Sportman-t.

MŰSZAKI ADATOK

Motor: kéthengeres, OHV vezérlésű, léghűtéses boxer motor
Lökettérfogat: 745,4 cm 3
Furat x löket: 78 x 78 mm
Kompresszióviszony: 8,6:1
Max. teljesítmény: 40 LE (30 kW) 5600 1/min-nél
Max. nyomaték: 52 Nm 4000 1/min-nél
Üzemanyag-ellátás: L 22 AA Keihin porlasztó
Váltó: 4 sebességes
Kuplung: száraz, kéttárcsás
Váz: duplabölcső acélcsőváz
Véghajtás: kardánhajtású kónuszos reduktor + oldalkocsi kerék hajtás
Fékek: elöl hátul dobfék
Kerekek: 2,15x19" és 2,15x19"
Tengelytáv: 1500 mm
Hossz: 2580 mm
Magasság: 1100 mm
Szélesség: 1700 mm
Hasmagasság: 125 mm
Maximális segesség: 105 km/h
Üzemanyagfogyasztás: 7,8 l
Tömeg: 363 kg
Ára: 1 830 000 Ft