Székesfehérvári látogatásunk az Ural Wolf tesztelésével nem ért véget, a hazai forgalmazó telephelyén lehetőségünk volt kipróbálni egy formájában még autentikusabban klasszikus retro bike-ot, az Ural Wolf oldalkocsis motorkerékpárt.
Oldalkocsiban ülni valódi halál közeli élmény.
Aki olyan családban nőtt fel, ahol oldalkocsis motor volt a fő
közlekedési eszköz, azt biztos nem érheti meglepetés az
életben. Ahogy tesztmotorunk forgalmazója mondta: a legszebb
bevodkázva ülni a kosárban, és élvezni, amikor elemelkedik az
oldalkocsikerék kanyarban.
Az Ural gyár saját csapatának 40 óra volt az oldalkocsis kétkerekezési rekordja. Még a tankolást is két keréken kannából oldották meg. Mi nem persze mentünk ilyen messzire, de egy kétkerekes forduló csak összejött.
Nagyon izgatott voltam. Hallottam róla, képen is láttam, de élőben
mégis lenyűgöző volt. 365 kiló történelem. Hamisítatlan klasszikus
darab gurult elő a múltból. Tökéletes forma,
fekete fényezés, kézi csíkozással. Lengővillás első futómű,
elöl hátul mechanikus működésű dobfék.
A kéthengeres boxer motor tökéletesen megegyezik a Wolf motorjával. Azzal a különbséggel, hogy az oldalkocsis légszűrője egy mosható JR légszűrő lett. Csak úgy meresztettem a szememet. (A JR a K&N mellett az egyik legismertebb sportlégszűrő gyártó.) Mostanában szereltem ilyet a kocsimba, erre az Ural JR szűrővel érkezik gyárilag. Azannya.
A Sportman oldalkocsi kerék meghajtásos változat. A váltóból
természetesen kardán adja át az erőt a hátsó keréknek, ahonnan egy
féltengely hajtja az oldalkocsi kereket. A meghajtás kikapcsolható,
sőt csupán
csak terepen érdemes bekapcsolni, aszfalton az oldalkocsi hajtás
eltolja a gépet.
A manőverek megkönnyítésére a váltó jobb oldalán egy karral hátrameneti fokozatot lehet kapcsolni. Egyébként ez a szolgáltatás a szoló Ural modelleknél is kérhető, mert amelyikben nincs, annál is gyárilag kiépített, csupán egy kapcsoló villa hiányzik.
Egy ilyen behemótnál, mondanom sem kell, hogy nélkülözhetetlen a
rükverc, akárcsak a rögzítőfék, ami egy rendkívül ötletes és
egyszerű megoldás. Minden felesleges túlbonyolítás nélkül
egyszerűen
lenyomott állapotban rögzíti a lábféket. A lábfék az
oldalkocsi kerekére is hat.
Az oldalkosár tulajdonképpen kényelmes. A könnyebb beszállás végett a szélvédőt előre lehet billenteni, majd vastag steppelt fotelben szélvédő mögött foglalhatunk helyet. Van kapaszkodónk, és teljesen kinyújthatjuk lábunkat. Az utazáshoz csupán bátorságra van szükségünk.
Ha hosszabb ideig nem találunk bátrakat, vagy leállítjuk a gépet,
egy
műbőr takaróval tökéletesen letakarható az oldalkocsi
bejárata. Az ülés mögé a csomagtartó tetejére került a
pótkerék. Egy körmös kulccsal könnyedén oldható a díszes rögzítő
anya, majd egyszerűen leemelhető, és ha kell, azonnal hadrendbe
állítva bármelyik kerék pótlására alkalmazható a pótkerék.
A csomagtartó óriási. A gazdagon felszerelt szerszámkészlet széria tartozék, akárcsak a Zsigulikból jól ismert kézi pumpa is. A tartalék üzemanyagnak alumíniumkanna is jár, de hogy ne a csomagtartóból foglalja a értékes helyet, előre a kocsi oldalára került. Így ráadásul szebb is.
Magán a meghajtó gépezeten
terebélyes lengőnyergekben foglalhatunk helyet elöl és
hátul. A kezelőszervek meglepően könnyen kapcsolhatók, kivéve a
borzasztóan nyers váltót. A kormány lengését egy központi
csavargató gombbal minimálisra csökkenthetjük.
A lámpába integrált sebességmérő - megelőlegezve az amerikai piaci sikereket - mérföldbe is mér. A benzintankon egy csavaros zárral biztosított dobozka van az apróságoknak. Hasznos dolog, bár az indító kulcsra fűzött karmos kulccsal a nyitás egy kicsit körülményes. Egy lámpaváltás biztos nem elég hogy elővegyük belőle a napszemüvegünket.
Egy oldalkocsis fogatnál nagyon fontos a kosár és a motor
egymáshoz hangolása. Például a motor dőlésszögének terheletlen
állapotban kb. két foknak kell lenni. A kocsi fékének beállítására
is nagyon oda kell figyelni. Talán majd később ezekre az
előírásokra és magára az oldalkocsizásra visszatérünk.
Mindegyik Ural modell, még a veterán kinézetű Sportman is Euro1 normás minősítést kapott. Mind a hangban mind a károsanyag-kibocsátásban megfelel a modern előírásoknak. A meghatározott normákat teljesítik a biztonságtechnikai berendezések is. Sajnos talán pont ezek miatt túlságosan modernek a Sportman lámpái, és a visszapillantó tükör sem illik stílusában a géphez. Ezek viszont olyan apróságok, amit egy tuningban járatlan tulajdonos is ki tud cserélni.
Az Ural az utolsókhoz tartozik, akik valóságos retro gépeket
gyártanak. Tudom, hogy eddig nem volt egyértelmű az Ural
megítélése, de - a rövid tesztünk is bizonyítja - óriási változáson
ment át a gép. Műszaki megoldásaiban nem áll a motorkerékpár
gyártás csúcsán, de talán pont ez, ami a dolog romantikája lehet.
Nem csak fiktív, hanem már valóságos fejlesztések zajlottak. Az
1992-től magánkézbe került irbiti üzem a nosztalgiahullámot
próbálta meglovagolni úgy, hogy minden hibára hajlamos alkatrészt
jó minőségűre cseréltek, de a motor retro jellege mit sem
változott.
Mivel imádom a régi, vagy azokhoz hasonló gépeket, amikor a motor
még motor volt nem egy high-tech rakéta, ezért én nem vagyok
kompetens az Ural igazi megítélésében. Megpróbáltam röviden
vázolni, hogy a hazánkban újonnan kapható egyetlen oldalkocsis
motor új utakon jár. Aki hozzám hasonló, és van rá 1 830 000 Ft-ja,
azoknak viszont csak ajánlani tudom. Én nagyon szeretnék egy Ural
Sportman-t.
MŰSZAKI ADATOK
Motor: kéthengeres, OHV vezérlésű, léghűtéses boxer motor
Lökettérfogat: 745,4 cm
3
Furat x löket: 78 x 78 mm
Kompresszióviszony: 8,6:1
Max. teljesítmény: 40 LE (30 kW) 5600 1/min-nél
Max. nyomaték: 52 Nm 4000 1/min-nél
Üzemanyag-ellátás: L 22 AA Keihin porlasztó
Váltó: 4 sebességes
Kuplung: száraz, kéttárcsás
Váz: duplabölcső acélcsőváz
Véghajtás: kardánhajtású kónuszos reduktor + oldalkocsi kerék
hajtás
Fékek: elöl hátul dobfék
Kerekek: 2,15x19" és 2,15x19"
Tengelytáv: 1500 mm
Hossz: 2580 mm
Magasság: 1100 mm
Szélesség: 1700 mm
Hasmagasság: 125 mm
Maximális segesség: 105 km/h
Üzemanyagfogyasztás: 7,8 l
Tömeg: 363 kg
Ára: 1 830 000 Ft