no

Villanyszék hangos kipufogó helyett

2009.03.29. 00:00

Hogy ne legyen gond a hátsó fertállyal, két Sachs telóra támaszkodik a VX-1 feneke, a biztonságos megállásért elöl-hátul kétdugattyús Brembo fékek felelnek. Ritka munka lesz a fékbetétcsere: a tesztút során csupán kétszer vettem igénybe őket. Aki megbarátkozott a géppel, biztos, hogy a kiváló motorféket használja. Ezt a markolat előre tekerésével aktiváljuk, hatásfoka bámulatos, akár nullára is leblokkolja a 234 kilós motort. Nem mellékes, hogy a fékezés közben termelődő energia visszatöltődik az akkumulátorokba, így növelve a megtehető kilométerek számát.

Ha álló helyzetben mozdítjuk előre az öklünket, akkor tolatni kezd a Vectrix – akinek még nem sikerült csehszlovák kismotorokat fordítva megküldenie, meg fog lepődni. Parkoláskor kétségtelenül praktikus megoldás, de barátoknak kölcsönadva erre az opcióra mindenképpen hívjuk fel a figyelmüket, különben repedhet a sok plasztik.

Igen, kifejezetten sok a műanyag, de az illesztésük, festésük elsőrangú, menet közben sem nyikkannak meg. Az ülés kényelmes, az utast is széles lap fogadja. A világból ki lehetne gurulni, ha egy felső vezeték segítené a Vectrixet. Amíg a városban, nyugodtan motoroztam, csak kevéssé merültek az akkuk, amint kiértem az M1-re, rögtön leesett a megtehető távolság. A műszerfal kijelzője szorgalmasan visszaszámol, az eltelt egy-két percből von átlagot, így adja ki, hogy mi vár ránk. Végsebességen talán 50 kilométert tud, ez sajnos tényleg kevés.

Igaz, az ülés alatti óriás csomagtartóban ott a háromméteres kábel, amelyet bármelyik konnektor befogad – ennek ellenére ez nem túragép. Az a szerencséje, hogy ezt senki sem állítja, a Vectrix elővárosi, városi közlekedési való. Munkába járni ideális, a reggeli érkezés és esti távozás között nyugodtan teleszívja magát az akkumulátor.

Tényként fogadhatjuk el: az elektromos hajtású motorkerékpár jó. A probléma a jelenleg használatos akkuk teljesítménye, ha ezek technikája fejlődne – márpedig fog – ideális alternatívája lenne a feleslegesen használt autóknak és benzines robogóknak. A akksik jósolt élettartama tíz év és 80 ezer kilométer. Természetesen cserélhetők, igaz a robogó árának 35 százalékát ezek teszik ki.

A kétmillió körüli ár első olvasatra sok, viszont használatában tényleg megtérül. Aki harcos környezetvédő, de nem bírja a bicajozást, nézze meg alaposan a Vectrixet. Ha a gyártása nem is, de használata tényleg zöld, a csendes suhanás pedig szórakoztató. Sajnos a hazánkban előállított energia 60%-a nem nevezhető környezetkímélőnek, ennek ellenére még így is méltóak leszünk unokáink szeretetére, ha Vectrixen járunk. Sajnos a műanyagok és az akkuk előállítása sem teszi a legjobbat ennek a bolygónak, de nincs a motorizált közlekedésnek olyan ágazata, ahol ez ne okozna hosszú távú problémát.

Akinek hiányzik a kipufogó, az égesse le a lábát hajsütővassal és vigyen magával mp3 motorhangot – akárhogy is finnyáskodunk, a Vectrixnek van jövője. Lehet, hogy a megszokott benzinesekkel még nem mindenben egyenértékű VX-1, de fejlődni fog. Fogadni mernék, hogy a VX-2 vagy a 3 sokkal jobb lesz, és sokkal több motoros képzeli majd magát sínek hosszán halkan moccanó négyes-hatos villamosnak.

A Vectrix VX-1:

Műszaki adatok

Motor: Szénkefe nélküli, egyenáramú elektromotor

Váz: alumínium

Teljesítmény: 21 kW/28 LE

Forgatónyomaték: 65 Nm

Akkumulátor: NiMH

Akkumulátor kapacitása: 3,7 kWh

Fékek elöl/hátul: 220 mm-s Brembo tárcsafékek kétdugattyús nyergekkel

Első felfüggesztés: 35 mm belsőcső-átmérőjű Marzocchi teleszkópok

Hátsó felfüggesztés: kettős Sachs állítható lengéscsillapító

Gumik elöl/hátul: 120/70-14 Pirelli GTS23 / 140/60-13 Pirelli GTS24

Tömeg: 234 kg

Tengelytáv: 1524 mm

Ülésmagasság: 775 mm

Legnagyobb konstrukciós sebesség: 100 km/h