A legnagyobb gyerek

2003.06.20. 14:18

A második világháború után az olaszországi Pisa közelében lévő Pontedera kisvárosban Dr. Piaggionak jelentős tétel repülőgép farokkereke maradt. Ezért megbízta főkonstruktőrét D'Ascaniót, hogy szerkesszen olyasféle járművet, amelyhez ezeket a kerekeket fel lehet használni. A terv elkészült, és 1946-ban megszületett a Vespa robogó.

 
 

Mindenki őrültségnek tartotta a 89 cm 3-es, labilis, furcsa kinézetű szerzetet, de a benzin és a gépkocsi hiány idején a legjobb megoldásnak ígérkezett. A szokatlan formát később több gyár is másolni kezdte, és mint divatcikk 1956-ban érte el népszerűségének csúcsát, amikor több mint 80 gyár gyártott kisebb nagyobb robogót.

 
   
 

A Vespa formája azóta lényegesen nem változott. A most bemutatott Vespa Granturismo is az ősök kiváló hagyományai alapján épült úgy, hogy modern műszaki megoldások kaptak helyet a még ma is sajtolt acéllemezből készülő karosszéria belsejében. Mivel a Vespa hazája Olaszország, ahol még a férfiak is nagy gondot fordítanak a ruházatukra, az olasz robogók a kezdetektől fogva óvják a lábbeliket. Még az ős váltós olasz robogók is kézi váltóval készültek. A modern Vespákba már száraz röpsúlyos tengelykapcsoló és ékszíjas automataváltó kerül.

 
   
   

1946. óta 138 különböző Vespa modell került forgalomba. A Granturismo a legnagyobb, a legerősebb, a leggyorsabb és technológiailag a legfejlettebb Vespa, amelyet a Piaggio valaha gyártott. Az első Vespa, amibe négyütemű, négyszelepes, folyadékhűtésű motort szereltek, és az első, amelyekre 12 collos kerekek kerültek, valamint elöl és hátul egyaránt tárcsák fékezik.

 
   
 

A konkurensek műanyag borítása mellett felüdülés a Granturismon is alkalmazott acélkarosszéria, mely a Vespa védjegye lett. Formájával a klasszikus vonalakat idézi. Ez nem csak sokkal szebb, mint a műanyag borítás, hanem 250%-kal jobb a szilárdsága, mint csővázas konkurensének. A régi hagyományoknak megfelelően a kormánnyal együtt mozog az első lámpa, mely az aerodinamikai szempontok szerint egy kicsit íveltebb lett, mérete és teljesítménye a mai elvárásoknak felel meg.

 
   
   

A ma már nélkülözhetetlen irányjelzők nem törik meg a formát, mert színtelen burájukkal észrevétlen olvadnak a homlokidom vonalába. A homlokidom alatt helyezkedik el folyadékhűtés két hűtőeleme is. Egy ügyes megoldással semmilyen légbeömlő rácsnak nem kell az első idomot megtörni, ugyanis a légbeömlők a belső idom nagy kesztyűtartójának két oldalára kerültek.

 
   
 

Gyönyörűen rejtett az utas lábtartója is. A karosszériába süllyesztett lábtartót egy mozdulattal kihajthatjuk, így a hátsó utas sem panaszkodhat a kényelemre. Utassal megtett rövid tesztkör alapján, azt tapasztaltam, hogy sajnos a vezető lába megálláskor beleütközik az utas lábtartón nyugvó lábába. Lehet, hogy ez valahogy elkerülhető, talán egy hosszabb teszt majd erre is magyarázatot ad.

 
   
   

A Granturismo első felfüggesztése a Vespáknál megszokott egy lengőkaros. Ez a megoldás elválasztja a felfüggesztés funkciót a lengéscsillapításétól: fékezéskor semlegesnek bizonyul, menet közben pedig süllyedésgátló hatást fejt ki. Hátul két szabályozható, hidraulikus lengéscsillapító bújik meg a burkolat alatt.

 
   
 

Az ülés dupla varrással készült, és a földtől mért magassága 790 mm. Elöl és hátul is rendkívül kényelmes. A Vespa Granturismo hátuljának ívét követve az óriási süllyesztett hátsó lámpa és az index is a modell jellegzetessége lett. Felette a könnyűfém csomagtartó, amire gyári, 42 literes, színre fújt dobozt erősíthetünk.

 
   
   

Szintén extraként rendelhető - az amerikai rendőrmotorokat megszégyenítő - könnyen felszerelhető első szélvédő is. A felhasznált törésálló anyag megakadályozza, hogy sérülés esetén veszélyes törmelékek keletkezzenek.

Külön figyelmet érdemel az elegáns műszeregyüttes, az indítókulcs megnyomásával nyíló kesztyűtartó, az ülésbe rejtett esővédő üléstakaró, a csomagtartó fülecske és még ki tudja, mennyi apróság.

 
   
 

A 200 L és a 125 L típusok esetén is hatféle színben kínálják a Vespa Granturismót. A metálszín palettán megtalálhatjuk az Ódonzöld, Füstszürke, Királykék, Platinaszürke színeket vagy az egyszerűbb Alabástrom és a Fényes fekete közül választhatunk.

 
   
   

Nekem - aki inkább a klasszikus vonalak kedvelője vagyok - a Granturismo 200 L első látásra nagyon tetszett. Sajnos, most még a menettulajdonságokról nem tudok beszámolni, de remélhetőleg nem kell sokat várnunk egy részletesebb, a motorválasztékot is bemutató tesztre.

VESPA GRANTURISMO 200L TECHNIKAI ADATOK (zárójelben: 125L típus)

Motor
Típus: Egyhengeres, 4 ütemű, 4 szelepes, két utas katalizátorral és SAS rendszerrel
Hengerűrtartalom: 198cm 3 (124cm 3)
Furat x löket: 72 x 48,6 mm (57 x 48,6 mm)
Maximális teljesítmény: 14,7 kW/20 LE 8500 1/min (11 kW/15 LE 10000 1/min)
Maximális forgatónyomaték: 17,5 Nm 6500 1/perc (11,5 Nm 8500 1/perc)
Vezérlés: Felül fekvő vezérműtengellyel
Gyújtás: Elektronikus CDI-gyújtás változó előgyújtással
Indítás: Elektronikus automata szivatóval
Kenés: Nedves karteres olajozás lánchajtású olajpumpával
Olajtartály: 1 liter
Hűtés: Folyadékhűtés
Erőátvitel: Száraz röpsúlyos tengelykapcsoló
Váltó: Ékszíj-automata váltó, szekunder hajtás fogaskerekekkel

Jármű
Vázszerkezet: Sajtolt acéllemez karosszéria hegesztett szerkezeti merevítésekkel
Első felfüggesztés: Egykarú hidraulikus lengéscsillapítóval és koaxiális rugóval
Hátsó felfüggesztés: Két, kettős hatású, állítható keménységű lengéscsillapító
Első és hátsó kerék: Alumíniumöntvény keréktárcsa, 12"x3,00"
Első gumiabroncs: Tömlő nélküli 120/70-12"
Hátsó gumiabroncs: Tömlő nélküli 130/70-12"
Első fék : 220 mm átmérőjű tárcsafék kétdugattyús féknyereggel
Hátsó fék: 220 mm átmérőjű tárcsafék kétdugattyús féknyereggel
Üzemanyagtartály: 10 liter, ebből 1,9 tartalék

Méret és teljesítmény
Hosszúság: 1.940 mm
Szélesség a kormányrúdnál: 755 mm
Ülésmagasság: 790 mm
Tengelytáv: 1395 mm
Száraz tömeg: 138 kg
Maximális sebesség: 119 km/h (102 km/h)
Gyorsulás 30 méteren: 4,1 sec (4,6 sec)
60 méteren: 5,9 sec (6,6 sec)
Átlagfogyasztás: 4 liter/100 km
Fogyasztás 60 km/óránál: 2,7 liter/100 km (3 liter /100 km
Károsanyag- és zajkibocsátás : Euro2 szabvány szerint