Akár japán is lehetne

2001.07.23. 10:45

Valószínűleg a milwakuee-i gyár rám is gondolhatott, mint célközönségének egyik egyedére, amikor legújabb modelljét, a Harley-Davidson VRSCA V-Rod elnevezésű power cruiser-ét bemutatta a múlt héten.

 
   
   

Bevallom, én általában nem szeretem a Harley-kat, még akkor sem, ha most ezért sokan nagyon rosszakat gondolnak rólam. Véleményem persze erősen szubjektív, de vannak objektív elemei is jócskán. Ilyen például az elavult technika, a nagy önsúly, az erőtlen motor, a még mindig nem túl jó megbízhatósági mutatók és a szemtelenül magas ár, és sajnos nálunk ehhez még egy nagy adag sznobizmus is bejátszik. Persze tudom én, hogy ezek alapján egy darab Harley sem kelne el (pedig viszik, mint cukrot, már közel 300.000 darabot adnak el évente), és a hagyományos Harley vásárlók épp ezeket az "értékeket" keresik az amerikai motorgyártás legrégebbi márkájában.

Így valószínűleg a milwakuee-i gyár rám is gondolhatott, mint célközönségének egyik egyedére, amikor legújabb modelljét, a Harley-Davidson VRSCA V-Rod elnevezésű power cruiser-ét bemutatta a múlt héten. Ugyanis az újdonság célközönsége pont azok a leendő vásárlók, akik inkább a fejlett műszaki megoldásokat értékelik egy motorkerékpárban, de vágynak már a sportmotoroktól eltérő formákra és természetesen mindezt megfelelő komfort fokozatban kívánják élvezni. Mert ugyan melyik széria Harley volt képes több mint 225 km/h végsebességet elérni eddig?!

 
   
 

A VRSCA, ez lett a Harley-Davidson legfrissebb típus családjának a neve. Nem egyszerű és nem hagyományos, de talán épp ezért lett ez. Már maga a név is a fejlett műszaki megoldásokra utal. Az egész motorkerékpár modern technológiát használ, akár japán is lehetne , mondhatnám, bár az egyik kollegánk épp ennek ellenkezőjét állította minap, mármint azt, ha meglátunk egy jól sikerült japán choppert, akár Harley-nak is gondohatjuk. Én most még is megkockáztatnám, műszaki jegyeiben igencsak japános az újdonság, és szerintem ez dicsérőleg hat a gyár mérnökeire. És ezt minden elvakult Harley gyűlölőnek el kell ismernie, mese nincs.

Természetesen a Harley-tól egy szlogent is kapunk a motor mellé, ami szintén az előbb elmondottakat igazolja: Versenypályán született - az utcán nevelkedett. Hát igen, a motorját a nem túl sikeres VR 1000 Superbike erőforrása alapján tervezték és fejlesztették. Lehet, hogy a VR 1000 nem sok babért hozott a Harley-nak a versenypályákon, de ahhoz bőven elégendő tapasztalatot eredményezett, hogy egy viszonylag modern blokk megszülethessen.

 
   
   

A vízhűtéses, 60 fokos hengerszögű V2-es erőműben hengerenként négy szelep és két vezérműtengely szolgál. A vezérműtengelyeket hajtó láncot hidraulikus feszítő tartja mindig kellően feszesen. Az üzemanyagot ESPFI elektronikus befecskendező egység pumpálja a hengerekbe hatalmas, 53 milliméteres torokátmérőn keresztül, ahonnét az égéstermék 2-1-2 rendszerű kipufogókon át távozik, megfelelő hang kíséretében. Az 1130 köbcenti ezekkel a megoldásokkal igen tisztességes 115 lóerőt produkál a főtengelyen 8250-es percenkénti fordulatszámnál és 100 newtonméter nyomaték jelentkezik kerek 7000-es fordulaton.

 
   
 

Nincs mit csodálkozni az értékeken, ha tudjuk, hogy a blokkot a Porsche alapos közreműködésével tervezték. A vörös tartomány csak 9000 ford/perc-nél kezdődik, mert ugye természetes, hogy van fordulatszámmérő műszer a gépen. Az értékek nem légből kapottak, a MotorCycle.com internetes motoros magazinnak már volt szerencséje megmérni fékpadon a bringát és 108 lóerőt kaptak, ami nem rossz, ennyi eltérés előszériánként, fékpadonként abszolút elfogadott. Karbantartási költségekkel jól áll a V-Rod, csak 10.000 mérföldenként kell vele a nem éppen olcsóságáról híres Harley szervizekbe hajtani.

 
   
   

Az erőforrás nem is kaphatott volna más nevet, mint a "Revolution". A főtengely és a dugattyúk kovácsolt acélból készülnek és 11.3:1 sűrítést képesek előállítani. A kiegyensúlyozó tengelyekkel felszerelt és gumibakokba ágyazott blokk elszigeteli a rezgéseket a váztól, és lágyan szállítja az erejét a vadonatúj 5 sebességes váltón (Getrag tervezésű, ez a név garancia a legjobb váltókra a szakmában) át a fogazott szíjjal meghajtott hátsó kerékhez.

A létező legnyugodtabb járású Harley erőforrás, ez bátran állítható. A váz szintén vadonás új, acélcsövekből, hidro-hajlítás útján kapja meg végső alakját, és minden eddiginél nagyobb szilárdságot kölcsönöz a motorkerékpárnak. A 14 literes benzintartály (ami nem a tank!) az ülés alatt kapott helyett, az alacsonyabb súlypont érdekében. Az 5-6 liter körüli fogyasztási adathoz mérten elegendőnek tűnik a mérete, persze ha igazak az adatok.
A váz merevségéhez méltó a futómű is, előre 49 milliméter átmérőjű hagyományos teleszkópvillák kerültek. Az első gumi mérete 120/70 ZR 19, míg a hátsóé 180/55 ZR 18, kissé szokatlan méretek, de úgy tűnik nem volt rossz választás. 1713 milliméteres tengelytávja inkább a stabil egyenesfutásra garancia, látszólag, mert a 34 fokos villaszög, és a 99 milliméteres utánfutás jó kezelhetőséget eredményez kis és nagy sebességnél egyaránt.

 
   
 

Szinte hihetetlen, de a Harley először megadta a maximális dönthetőség értekeit is, ami 32 fok jobb és bal oldalra egyaránt, de sajnos jobb oldalt ennél korábban leérnek a kipufogók! A V-Rod súlya sajnos ezek után sem lesz pillekönnyű, 270 kg üresen. Pedig a hátsó részre is egy polírozott, öntött, egy részből álló alumínium lengővilla felügyel, amin nem csekély súlyt takarítottak meg. Ülésmagassága 660 milliméteres, szinte mindenki számára kényelmesen és biztonságosan elérhetővé teszi a kezelőszerveket, no meg a talajt.
Más power cruiserektől már megszokhattuk a kiváló sportmotoros fékrendszereket. A Harley sem akart lemaradni, előre két darab 292 milliméteres tárcsa került, négy dugattyús féknyergek szorításában. Hátul egy ugyanekkora tárcsa igyekszik blokkolni a kereket. Ezek valószínűleg minden helyzetben elegendő mozgási energiát képesek majd felemészteni.

 
   
   

A V-Rod csak az első tagja a VRSCA sportos cruiser modell családnak a Harley-Davidson-nál, több más típus is követni fogja. Ennek ellenére már most több mint hatvan gyári kiegészítővel szerelhetjük fel cirkálónkat, de ebben a Harley mindig is jó példával járt elől. Mint már mondtam, szerintem ezt a motort a Harley azoknak építette, akik utálják a Harley-t, de talán az "ősherlisták" sem fogják leszólni. Nekem ez az első modell a Harley-től, ami tényleg megragadta képzeletem, mást ugyan nem nagyon, mert a VRSCA V-Rod javasolt ára 17.000 dollár, ami jelenleg kb. 5 millió forint és a 2002-es modellévtől, azaz valamikor augusztus végétől rendelhető. Jövőre 11.000 darab fog készülni belőle, de egyelőre most még csak "anódizált alumínium", azaz magyarosan ezüst színben kapható.

A Harley továbbra is a kínálatában tartja a régebbi léghűtéses modelljeit, egyiket sem fogja az új blokkal lecserélni, remélem, ez megnyugtatja az "ősherlistákat", bár én a helyükben erősen elgondolkodnék a márka új ajánlatán.