Egy motorkerékpár gyár R-rel általában a sportszériájába tartozó motorokat jelöli. Az XL 883R Harley-viszonylatban ennek eleget is tesz, a hegyezett motorblokk és az extrém futómű-alkatrészek hiányában egy limited-edition fényezés a tankon elég, hogy elnyerje a kitűntető betűt.
A Harley legeredményesebb földpályás
versenymotorja, az
XR750 Dirt Track, megihlette a motorépítőket. A széria
alapra épített magánreplikák megmozgatták a gyár fantáziáját is.
Narancs-fekete alkatrészek és felszerelések eddig is rendelhetőek
voltak a H-D vaskos extrakatalógusából. A gyár gondolt egyet,
körülnézett a raktárában, és összeépített egy 883-as Sportster
bázisú XR750 replikát. A motort mindössze egy évig tervezik
gyártani, a limitált széria összesen 3000 darabból áll.
A forma lottó ötös. A többi Sportstertől
eltérően nem úgy néz ki, mint egy diétás cruiser. 2002-es modell,
ennek ellenére ragaszkodik a hagyományokhoz. Ránézésre
mellbe vág a léghűtéses mattfekete blokk a tolórudakkal,
nincs eldugva a trafó, az elektronika, a porlasztó, hozzáférhetőek
a gyertyák. Szinte kuriózum, hogy 2002-es modell létére kézileg
állítandó a szivató és a benzincsap.
A mattfekete magot szolid keretbe foglalja a krómozott
kettő-az-egybe kipufogó rendszer. A tizenhárom küllős alumínium
kerekekre elöl dupla, hátul szimpla tárcsaféket szereltek
négydugattyús féknyergekkel. A Sportsterhez mérten kuriózum dupla
első tárcsafék tudása a várakozásokat alulmúlta, nyúlós és keményen
meg kell ragadni a várt hatás eléréséhez. Ezt az eddigi szimpla is
tudta, valószínűleg, ennek a motornak nincs is szüksége többre. A
hátsó fék működése minden igényt kielégít, határozott és jól
adagolható.
A kifejezetten erre a modellre tervezett ülés
meglehetősen dögösen néz ki. A krosszistáknak ismerős a fekete dirt
track kormány vonala. A visszapillantók kerülik a feltűnést, fekete
a ház és a szár, sőt a foncsor is kapott egy enyhe árnyalatot. A
gyár továbbra is figyelmezteti vásárlóit, hogy
a tükrön túli világ más világ.
A motor átvételekor százéves rutinnal raktam fel a lábtartóra a lábam. A hátsóra. Tulajdonosként erősen elgondolkoznék az első lábtartó hátrébb helyezésén.
Terepmotoros az ülésmagasság is. Az eddig
csajoknak is ajánlgatott kisszporikkal ellentétben erről
láblóbálásnál nincs egyéb esélye egy alapméretű lánynak.
Márpedig ha nem a gázt húzza a csaj, akkor csak az esztétikai
élményben lehet része, ugyanis a hátsó ülés felejtő.
Épeszű utas még a moziból hazafelé vezető utat sem vállalja fel,
inkább taxit hív. Ennek számos okát tudom felsorolni: A
lengővillán van a hátsó lábtartó, így lábunk mint egy pót hátsó
rugóstag szerepel a barázdáltabb utakon. Ehhez hozzájárul egy
folyamatos fenékizom görcs, amit próbál elfelejtetni a folyamatos
félelem attól, hogy szenvedő alanyai lehetünk egy "Lepsénynél még
megvolt" történetnek.
Az érezhető teljesítmény meglepő. Az XL 883 R
keményen tolja magát előre. Élvezetessé akkor válik a haladás, ha
nem a Harley-ritmust akarjuk hallgatni, hanem megforgatjuk. Nem
kell egyből a japán joghurtosdobozok visító hangjára asszociálni. A
64 Nm maximális nyomatékot már 4000-es fordulaton leadja a motor.
És ez még nem a határ. Némi átfúvókázással, légszűrő cserével - a
gyár mindezt kittben ajánlja -
egy dolgos hétvége alatt másfélszeres lóerő maximum növekedést
érhetünk el. Azért alapállapotban is elég a teljesítmény a 160
km-es végsebességhez, és nem kérdés a négykerekűekkel vívott
verseny kimenetele sem.
Sportosság ide, limitált széria oda, a gyári
műszerezettség a fordulatszámmérőt nem foglalja magába. Van azonban
elektronikus sebességmérő
LCD kijelzős kilométerszámlálóval, napiszámlálóval, és
olajnyomás visszajelző lámpával.
A futómű álomszerűen kezelhető. A karcsú motornak, ahogy a városi közlekedés, úgy egy gyenge off road terep sem akadály. Azonban hosszabb idő eltöltése 120 körüli tempón hozzájárul, hogy kialakuljon Popeye-alkarunk.
Alapjáraton, a szomszéd álmát nem zavarva,
lopakodó üzemmódban tolhatjuk ki a garázsból. 3000 feletti
fordulaton már beindulnak az autóriasztók az utcában, vidám
hangversennyel kísérve a Szpori útját. Erőszakosabban megcibálva a
gázmarkolatot,
a géppuskasorozat hangja falhoz állít autóst, gyalogost, és
a csúcsforgalom autósorai megnyílnak az egyre sietősebben haladó
motoros előtt. Minél hangosabban közlekedünk a kisharlival, annál
gyorsabban haladunk a forgalomban. És minél gyorsabb a tempó, annál
hangosabb a kakofónia. A száguldás ellenére a fogyasztás nagyon
baráti maradt, a pénztárcánkat 100 kilométerenként alig négy liter
benzin ára terhelte.
Autópálya tempó - egyszerűen kizárt, mióta a
sebességhatárokat 130 km/h-ra emelték. Ez nem a motor
teljesítményével van összefüggésben. 120 körül még inkább izgalmat
keltett a fenekem alatt érezhető rezonancia. A sebességhatár felé
haladva megindult a hangyavándorlás, és
130-nál már ezer hangya támadta meg a bugyimat, és
ellenállhatatlan késztetést éreztem, hogy megálljak vakarózni.
Harley-hoz és a limitált szériához mérten nagyon kedvező az
ára. Ennek oka az lehet, hogy Sportster alapokra épült, ennek
megfelelően az azonos alkatrészek (a műszerfal, első lámpa,
lábtartók, stb.) kifejlesztésére nem kellett a gyárnak vagyonokat
költeni. A lelkes tulaj azonban ezeket a túlzottan puritán
alkatrészeket cseréli le elsőként.
|
Technikai adatok:
Motor: OHV V2 Evolution
Furat x löket: 76.2 x 96.8 mm
Lökettérfogat: 883 ccm
Kompresszió arány: 9.0:1
Nyomaték: 68 NM 4000 1/percnél
Váltó: 5 sebességes
Primer hajtás: három soros lánchajtás
Szekunder hajtás: szíj hajtás
Első fék: két 292.1 mm átmérőjű féktárcsa négy dugattyús
féknyergekkel
Hátsó fék: szintén 292.1 mm átmérőjű féktárcsa négydugattyús
féknyereggel
Kerekek: elől 19-es, hátul 16-os, 13 küllős alumínium ötvözet
felni
Gumiméretek (elől/hátul): 100/90-19 / 130/90HB16 Dunlop
Hossz: 2236 mm
Ülésmagasság: 710,6 mm
Hasmagasság: 170 mm
Tengelytáv: 1522.8 mm
Száraz tömeg: 228.4 kg
Tank térfogat /tartalék: 12.5/1.9 l
Fogyasztás (országúton / városban): 4.1 /4.9 l/100 km
Ára: 2 395 000 Ft