James Dean újra száguld

2002.04.15. 12:24

Egy motorkerékpár gyár R-rel általában a sportszériájába tartozó motorokat jelöli. Az XL 883R Harley-viszonylatban ennek eleget is tesz, a hegyezett motorblokk és az extrém futómű-alkatrészek hiányában egy limited-edition fényezés a tankon elég, hogy elnyerje a kitűntető betűt.

 
  James Dean
 
 
 
   
   
  James Dean, az 50-es évek legendás amerikai filmcsillag, bolondult a gyors autókért, a motorbiciklikért és a versenyzésért. A tragikus autóbalesetben 24 évesen meghalt filmszínész élete során 7 motorkerékpárral rendelkezett, köztük egy Harley-Davidsonnal is.
 
   
   

A Harley legeredményesebb földpályás versenymotorja, az XR750 Dirt Track, megihlette a motorépítőket. A széria alapra épített magánreplikák megmozgatták a gyár fantáziáját is. Narancs-fekete alkatrészek és felszerelések eddig is rendelhetőek voltak a H-D vaskos extrakatalógusából. A gyár gondolt egyet, körülnézett a raktárában, és összeépített egy 883-as Sportster bázisú XR750 replikát. A motort mindössze egy évig tervezik gyártani, a limitált széria összesen 3000 darabból áll.

 
   
 

A forma lottó ötös. A többi Sportstertől eltérően nem úgy néz ki, mint egy diétás cruiser. 2002-es modell, ennek ellenére ragaszkodik a hagyományokhoz. Ránézésre mellbe vág a léghűtéses mattfekete blokk a tolórudakkal, nincs eldugva a trafó, az elektronika, a porlasztó, hozzáférhetőek a gyertyák. Szinte kuriózum, hogy 2002-es modell létére kézileg állítandó a szivató és a benzincsap.

 
   
   

A mattfekete magot szolid keretbe foglalja a krómozott kettő-az-egybe kipufogó rendszer. A tizenhárom küllős alumínium kerekekre elöl dupla, hátul szimpla tárcsaféket szereltek négydugattyús féknyergekkel. A Sportsterhez mérten kuriózum dupla első tárcsafék tudása a várakozásokat alulmúlta, nyúlós és keményen meg kell ragadni a várt hatás eléréséhez. Ezt az eddigi szimpla is tudta, valószínűleg, ennek a motornak nincs is szüksége többre. A hátsó fék működése minden igényt kielégít, határozott és jól adagolható.

 
   
 

A kifejezetten erre a modellre tervezett ülés meglehetősen dögösen néz ki. A krosszistáknak ismerős a fekete dirt track kormány vonala. A visszapillantók kerülik a feltűnést, fekete a ház és a szár, sőt a foncsor is kapott egy enyhe árnyalatot. A gyár továbbra is figyelmezteti vásárlóit, hogy a tükrön túli világ más világ.

A motor átvételekor százéves rutinnal raktam fel a lábtartóra a lábam. A hátsóra. Tulajdonosként erősen elgondolkoznék az első lábtartó hátrébb helyezésén.

 
   
   

Terepmotoros az ülésmagasság is. Az eddig csajoknak is ajánlgatott kisszporikkal ellentétben erről láblóbálásnál nincs egyéb esélye egy alapméretű lánynak.
Márpedig ha nem a gázt húzza a csaj, akkor csak az esztétikai élményben lehet része, ugyanis a hátsó ülés felejtő. Épeszű utas még a moziból hazafelé vezető utat sem vállalja fel, inkább taxit hív. Ennek számos okát tudom felsorolni: A lengővillán van a hátsó lábtartó, így lábunk mint egy pót hátsó rugóstag szerepel a barázdáltabb utakon. Ehhez hozzájárul egy folyamatos fenékizom görcs, amit próbál elfelejtetni a folyamatos félelem attól, hogy szenvedő alanyai lehetünk egy "Lepsénynél még megvolt" történetnek.

 
   
 

Az érezhető teljesítmény meglepő. Az XL 883 R keményen tolja magát előre. Élvezetessé akkor válik a haladás, ha nem a Harley-ritmust akarjuk hallgatni, hanem megforgatjuk. Nem kell egyből a japán joghurtosdobozok visító hangjára asszociálni. A 64 Nm maximális nyomatékot már 4000-es fordulaton leadja a motor. És ez még nem a határ. Némi átfúvókázással, légszűrő cserével - a gyár mindezt kittben ajánlja - egy dolgos hétvége alatt másfélszeres lóerő maximum növekedést érhetünk el. Azért alapállapotban is elég a teljesítmény a 160 km-es végsebességhez, és nem kérdés a négykerekűekkel vívott verseny kimenetele sem.

 
   
   

Sportosság ide, limitált széria oda, a gyári műszerezettség a fordulatszámmérőt nem foglalja magába. Van azonban elektronikus sebességmérő LCD kijelzős kilométerszámlálóval, napiszámlálóval, és olajnyomás visszajelző lámpával.

A futómű álomszerűen kezelhető. A karcsú motornak, ahogy a városi közlekedés, úgy egy gyenge off road terep sem akadály. Azonban hosszabb idő eltöltése 120 körüli tempón hozzájárul, hogy kialakuljon Popeye-alkarunk.

 
   
 

Alapjáraton, a szomszéd álmát nem zavarva, lopakodó üzemmódban tolhatjuk ki a garázsból. 3000 feletti fordulaton már beindulnak az autóriasztók az utcában, vidám hangversennyel kísérve a Szpori útját. Erőszakosabban megcibálva a gázmarkolatot, a géppuskasorozat hangja falhoz állít autóst, gyalogost, és a csúcsforgalom autósorai megnyílnak az egyre sietősebben haladó motoros előtt. Minél hangosabban közlekedünk a kisharlival, annál gyorsabban haladunk a forgalomban. És minél gyorsabb a tempó, annál hangosabb a kakofónia. A száguldás ellenére a fogyasztás nagyon baráti maradt, a pénztárcánkat 100 kilométerenként alig négy liter benzin ára terhelte.

 
   
   

Autópálya tempó - egyszerűen kizárt, mióta a sebességhatárokat 130 km/h-ra emelték. Ez nem a motor teljesítményével van összefüggésben. 120 körül még inkább izgalmat keltett a fenekem alatt érezhető rezonancia. A sebességhatár felé haladva megindult a hangyavándorlás, és 130-nál már ezer hangya támadta meg a bugyimat, és ellenállhatatlan késztetést éreztem, hogy megálljak vakarózni.

 
   
 

Harley-hoz és a limitált szériához mérten nagyon kedvező az ára. Ennek oka az lehet, hogy Sportster alapokra épült, ennek megfelelően az azonos alkatrészek (a műszerfal, első lámpa, lábtartók, stb.) kifejlesztésére nem kellett a gyárnak vagyonokat költeni. A lelkes tulaj azonban ezeket a túlzottan puritán alkatrészeket cseréli le elsőként.

   
 
 
  Az XL 883R leendő tulajdonosa már fontolgatja az átépítést. A motor teljesítményét és megjelenését még inkább hozzá szándékozik igazítani a versenygép jellegéhez. A sárvédőt lecseréli XR750-stílusú hátsórészre, még hosszabb hátsó rugóstagokkal megemeli a motor farát, és a blokkot sem akarja kímélni. A tervezett tuningkit a széria 49 lóerő helyett kb. 76-ra fogja növelni a motor teljesítményét.

Technikai adatok:

Motor: OHV V2 Evolution
Furat x löket: 76.2 x 96.8 mm
Lökettérfogat: 883 ccm
Kompresszió arány: 9.0:1
Nyomaték: 68 NM 4000 1/percnél
Váltó: 5 sebességes
Primer hajtás: három soros lánchajtás
Szekunder hajtás: szíj hajtás
Első fék: két 292.1 mm átmérőjű féktárcsa négy dugattyús féknyergekkel
Hátsó fék: szintén 292.1 mm átmérőjű féktárcsa négydugattyús féknyereggel
Kerekek: elől 19-es, hátul 16-os, 13 küllős alumínium ötvözet felni
Gumiméretek (elől/hátul): 100/90-19 / 130/90HB16 Dunlop
Hossz: 2236 mm
Ülésmagasság: 710,6 mm
Hasmagasság: 170 mm
Tengelytáv: 1522.8 mm
Száraz tömeg: 228.4 kg
Tank térfogat /tartalék: 12.5/1.9 l
Fogyasztás (országúton / városban): 4.1 /4.9 l/100 km
Ára: 2 395 000 Ft