Áttervezett motorjával és vázával a 883-as Sportster új életre kelti a középkategóriás chopperek között a Harley nevet. A márka legkisebb tagja levetkőzte bosszantó izgágaságát, kisimult járásával, kezes viselkedésével a legjobb kezdőlépés a Harley világába.
Az új Sportster család megjelenése remek példája a Harley-Davidson és a Buell tökéletes szimbiózisának. Eddig inkább ez utóbbi építkezett Harley alkatrészekből, 2004-től a Sportsterek is átvettek egy-két jó ötletet a Buell műszaki megoldásai közül. Ennek legszebb és a leginkább dicsérendő példája a teljesen megújult motorfelfüggesztés. Már négy éve kiegyenlítő tengely csillapítja a nem kívánt rezgéseket a Sportster motorokban, de a Buelltől átvett gumiágyazású blokkfelfüggesztésnek köszönhetően az eddigi - néha már kellemetlenné váló - vibrációt teljesen kiküszöbölték. Régen csak sejtettük, hogy mi lehet a kis Sporty vége, most kellemesen kimotorozható anélkül, hogy teljes tesztmasszázst végezne a 45 fokos V-kettes vibrációja, ezzel sokkal szélesebb fordulatszámban kihasználható a motor.
A 883 cm 3-es blokk ugyan alapjaiban nem változott, de a motorban olajfúvókák hűtik a dugattyúk alját menetközben - ez is Buell fejlesztés. A fordulatszám-tartomány 5500-ról 6000 percenkénti főtengelyfordulatra szélesedett. A Harley sorozatból már csak a Sportsterek nem injektorosak, de a kipufogórendszer megújult és egyben felkészült az új üzemanyag-ellátó befogadására. A porlasztó meglehetősen takarékosan eteti a motort, normál túratempónál a 12,5 literes tank tartalma bő kétszáz kilométerre elegendő. Az első és a hátsó henger kipufogócsövét összekötötték, de ezt jótékonyan takarja a króm hővédő burkolat.
Gumifüstölő bajnokságot ugyan nem lehet nyerni a 883-assal, de a mindennapi forgalomban ütős a piros lámpától elrajtoló, alulról húzó motor. Végsebesség méréskor 165 km/h-nál állapodott meg a sebességmérő mutatója (fordulatszámmérőt csak az R verzióba és az ezerkettesekbe építettek). A 120-130 km/h közötti utazósebesség kifejezetten kényelmes és élvezetes, nem feszül meg a nyak vagy a hát, és az izmok hosszú órákon át kényelmesen elviselik ezt a túratempót.
Az alacsonyabbra és közelebb húzott rozsdamentes acél kormányon keskenyebbek lettek a markolatok. Könnyebben tudják a kisebb kezű motorosok - a hölgyek körében igen kedvelt jármű a 883 - kezelni az első féket és a kuplungot. Ez utóbbi az áttervezett kuplungrugónak köszönhetően jóval (egész pontosan 25%-kal) lágyabb lett. Aki a városi csúcsban araszolgat nap mint nap, az tudja, hogy ez milyen jó dolog. A régi modellel ellentétben az új Sporty mindig - álló helyzetben is - pontosan megtalálja az üres fokozatot. A váltóról egyébként is mondhatjuk, hogy sokkal jobb lett, nem csoda, hisz itt is besegített a Buell mérnökcsapata. Kisebbet kell húzni a váltókaron, pontosabb, de megmaradt a régi csattanás egyesből kettesbe váltáskor.
A lábtartók 2-3 centivel közelebb kerültek, valamint csökkent az ülésmagasság, így a széles, elődjéhez képest sokkal kényelmesebb, egyszemélyes ülésről is biztonságos a talajfogás, és kis sebességnél könnyebben elnavigálható a negyedtonnás motor. A Harley nehéz vas, de meglepően nem lehet érezni a 251 kg-nyi tömeget. Élvezetes vele nem csak a városi manőverezés, fickándozás, de kár kihagyni a kanyargósabb vidéki utakat. A Sporty könnyedén dönthető, és kevésbé ér le bármije, mint az előd modellen.
Az ülés-kormány-lábtartó helyzet összességében inkább az alacsonyabb motorosoknak kedvez - itt ismét kiemelném a nőket -, illetve azokat, akik a Harley szerelem beteljesülésének első állomásának szánják a 883-as Sportstert. A 180 cm felettieknek lábletételkor már éppen útban lehet az új pozíciójú lábtartó.
Az egyszemélyes ülés, a mutatós műszer, a kerek lámpa, a hagyományos formájú Spotster tank és a szép vonalú sárvédők klasszikus motorkerékpár külsővel látják el a Sportyt. Az érdekes, cseppszerű visszapillantó tükrök kiválóan használhatók (nem rezegnek), a tömör dizájnhoz illő rövid szárat kaptak. Ki gondolta volna, de a motorblokk szépségét is lehetett még fokozni. A nagyobbra nőtt hűtőbordák szélei polírozottak.
Legalább ilyen fontos változás történt a 2004-es modell gumiméretében. A hátsógumi az eddigi 130-asról 150-esre hízott, ezzel sokkal tekintélyesebb látványt mutat hátulról a 13 küllős öntött alumínium kerék. Elöl-hátul új kétdugattyús Nissin féknyereg dolgozik. Az áttervezett munkahengerek segítségével kisebb erő szükséges a fékkar behúzásához egy durvább fékezés során.
A kedvencem a megújult XL883STD-ben egyértelműen az olajbetöltő kupak volt. Az olajtartályba süllyesztett króm kupak nem áll ki, ezért nem zavar motorozás közben. Amennyiben nyitni akarjuk, zseniálisan csak meg kell nyomni, mire kiemelkedik a tartály síkjából, és egyet csavarva rajta már nyitva is van.
A 2004-es 883-as Sportyval nagyon vidám volt motorozni. Élvezetesen tudtam haladni a városban, lehet vele keménykedni és fürgén haladni, vagy csak lazán cirkálni. Kettesben kigyorsítva egy pillanat alatt lehet leszabályozásig húzni, amit a régi modelleknél szinte lehetetlen volt, mert a vibráció erősen visszatartott a magasabb fordulatszám-tartományok kihasználásától, inkább gyorsan felváltottunk. Az XL883STD a legkisebb Harley, de azonnal érzed, ha ráülsz, hogy egy igazi Harley az.
Fizetett hirdetés:
És ezt mennyiért teheted meg? A fekete XL883 Standard listaára 2 419 000 Ft. Ha valaki máris azon kapná magát, hogy számolgatja, hány év múlva tudja összespórolni ezt az összeget, felvidítanám: a Merkantil Bank kedvező finanszírozási ajánlatával már 10% önrész befizetésével ráülhet álmai motorjára. Ehhez még hozzáadódik a Casco és a forgalomba helyezés költsége, ami számszerűsítve az alábbiak szerint alakul:
10% önerő: 241 900 Ft
Átírás és forgalomba helyezés: 50 000 Ft
Casco éves díja (OTP Garancia Biztosító): 101 600 Ft
Vagyis összesen:
395 500 Ft
-ra van szükséged, hogy ne hagyd ki ezt a szezont.
A havonta fizetendő törlesztő részlet euró alapú Merkantil Bank finanszírozással 60 hónapos futamidőre számolva 47 259 Ft (THM 11,49%), vagy svájci frank alapú (THM 8,9%) finanszírozást választva 44 814 Ft.
A Sportster 883 fenntartási költsége kategóriájában a legalacsonyabbak közé tartozik. Először 1600 km-nél, majd 8000 km-enként kell szervizre vinni. Ha az első évben 10000 km-t teszünk a motorba, kb. 27000 Ft szervizdíjjal számolhatunk. A kedvező üzemanyag-fogyasztás, a hosszú élettartamú szíjhajtás és a túrás gumik kímélik a pénztárcádat, hogy ne legyen más gondod, mint jókat motorozni és összehozni a Big Twin-re való!
|