Pehelysúlyú amazon

2005.02.07. 13:25

Nem mondom, hogy a konyhámban képzeltem el a tesztelt Honda XR 125 L-t, de tavaszig a fakanalak, a mosogató és a sütő között kell pihennie. Jól mutat a konyhában is, de az amazon nem a sütésre-főzésre született. A menetpróba során kiderült, hogy hol van az igazi otthona.

Ez a kétkerekű jóval visszafogottabb temperamentumot kíván, mint egy nagyobb gép. Az első piros lámpás előretolakodás eredménye a leckék alázatból című fejezet megértéséhez segített hozzá. Az autósok hamar elhúztak a bejáratós kis XR mellett. Nem csüggedek, ez csak a kezdet! Bejáratás után több is kihozható belőle.

A Honda legkisebb, négyütemű endurója az XL 125 L, mely nyugodt szívvel mondható a motorozással barátkozás kezdő eszközének. Súlya, szolid teljesítménye és a vezetéséhez elégséges A1-es jogosítvány szól emellett. Az amazon kifejezés több okból is találó. Csekély ereje ellenére - ha egy kicsit megforgatjuk - jó társ az erdei utakon, terepen. Első ránézésre könnyed, nőies motor, mely súlyával nem hozza kellemetlen helyzetbe a tanuló motorost. Mondhatnánk, hogy tipikusan a terep nyújtotta kihívásokat szerető fiatalok és hölgyek paripája, bár városi forgalomban is jól használható. És még egy érv az amazon jelző mellett, hogy a kis XR-t Brazíliában szerelik össze.

Hondához méltó, gondosan összeszerelt, mindenféle sallangtól mentes, egyszerű szerkezet. Az anyagok minősége jó és a motorkerékpár minden részletében funkcionális. Kivételt képez talán a hidegindító karjának elhelyezése. Ez ugyanis a karburátoron található és három állása van. Hidegindítás, melegítés és alapállás. Ha beindítjuk, pár másodperc után a melegítés stádiuma következik. Amennyiben nem várunk sokat a melegítéssel, így, középállásban hagyva kell elindulnunk motorunkkal, ami még nem lenne baj. Azonban, ha pár kilométer megtétele után vissza szeretnénk kapcsolni a kis kart alaphelyzetbe, meg kell állnunk, és csak akkor tudjuk elérni a karburátort.

Menet közben ez a manőver veszélyes lehet. Praktikusabb lett volna a kormányon elhelyezni ezt a funkciót. Motorja egyhengeres, négyütemű, léghűtéses, kétszelepes. A karburátoron csak egy levegő szabályzó csavart találunk, más állítási lehetőség nincs, az alapjáratot elektronika szabályozza. Az indítás indítómotorral történik, berúgó kart már nem szereltek erre a típusra, csak a helye maradt meg az olajbetöltő nyílás alatt.

Váltója könnyen kezelhető, pontos, amolyan Hondás. Ami kicsit ellene szól, hogy hosszú állás után, illetve új modell esetén (tesztmotor futott kilométerei: 188 km) hajlamos a megragadásra. A tünet ötödik fokozatból való visszaváltáskor jelentkezett. Egyszerűen nem lehetett visszaváltani és csak hosszas gépészkedés (csúszatott kuplung mellett) után sikerült megtalálni az egyes, illetve üres fokozatot. Ez a kellemetlenség 15-20 kilométer megtétele után megszűnt. Kuplungja nőiesen finom, könnyen kezelhető.

Motorja és futóműve inkább az egyszemélyes csatangolást engedi meg, annak ellenére, hogy ülése, utas-lábtartója és csomagtartóval kombinált utaskapaszkodója alkalmas két ember részére is. Az utas védelmét szolgálja még a kipufogóra szerelt védőrács is, mely a felmelegedett alkatrésztől védi annak lábát. Az ülés alatt találhatunk egy kis rekeszt, melyben a gyári szerszámok rejtőznek és az esetleges hibaelhárításkor, hamar elő lehet őket kapni.

Az első villák akár egy könnyű esés után is összekócolódhatnak a villahidak fogásában, de menetközben nem mutatnak gyengeséget annak ellenére, hogy igen vékonyak. Sem elöl, sem hátul nem lehet rugó-előfeszítést, illetve csillapítást állítani. Így kellemesen puha a rugózás, mely városban kényelmes, de keményebb terepen már nem kielégítő.

Hátul dobfék lassítja az XR-t, mely épp elegendő ekkora súlyhoz, elül egytárcsás, kétdugattyús tárcsaféket találunk, ami hatásosan, könnyen adagolhatóan biztosítja a fékerőt.

A Honda endurók jól bevált kormánykapcsolóival találkozhatunk a kezelőszervek szemügyre vételekor. A műszerfal áttekinthető, a visszajelző lámpák - Bill Gates kisegítő módjához hasonlóan - jellemzően nagyok. Olajnyomás kontroll semmilyen formában sincs, így gyakran ellenőrizni kell az olajszintet a kellemetlenségek elkerülése végett. A tükrök kedvesen kerekednek mindkét oldalon, funkciójukat jól ellátják.

A felnik, a tanksapka és a kipufogóvég krómozása feldobja az amúgy is szép fényezésű XR-t. Üzemanyagtankja karcsú, kellemes látvány, nőies jelenség. A fejidom is maradt barátságos. Fényszórója kategóriájában kielégítő, elegendő fényt ad és könnyű állítani. A gyárban mindenféle, hasznos információt tartalmazó matricákkal látták el a kis amazont, ezért akár a gépkönyvet sem kell elővennünk, ha például guminyomást, vagy láncfeszességet kell ellenőrizni.

Az XR nem tartogat nagy meglepetéseket. Könnyedén indul, egyszerű, megbízható szerkezet. Nagyobb fordulatszámokon használva alkalmas a városi közlekedésre és a könnyebb terep leküzdésére is. Ideális motor kezdőknek és hosszúlábú hölgyeknek, akik a szórakozás és az utazás eme formáját választják.

Műszaki adatok:

Honda XR125L

Motor: léghűtéses, négyütemű, OHV vezérlésű egyhengeres
Lökettérfogat: 124 cm 3
Furat x löket: 56,5 x 49,5 mm
Kompresszióviszony: 9,5:1
Max. teljesítmény: 8,3 kW 8500 1/min-nél
Max. nyomaték: 10 Nm 7000 1/min-nél
Üzemanyag-ellátás: 22 mm-es torokátmérőjű PD karburátorok
Üzemanyagtank térfogata: 12 liter (4,1 liter tartalékkal)
Indítás: elektromos önindító
Kuplung: olajfürdős, többtárcsás, spirálrugókkal
Kuplung működtetése: mechanikus, bowdenes
Váltó típus: ötfokozatú
Véghajtás: lánchajtás
Váz: ál-duplabölcső acélcső
Futómű elöl: 31 mm-es teleszkópvillák, 180 mm rugóúttal
Futómű hátul: központi rugóstag, 160 mm rugóúttal
Kerekek: küllős acélfelni
Kerékméret elöl: 19M/C x MT1,85
Kerékméret hátul: 17M/C x MT2,15
Gumiméret elöl: 90/90-19M/C 52P
Gumiméret hátul: 110/90-17M/C 60P
Fékek: elöl 240 mm-es hidraulikus tárcsafék kétdugattyús féknyereggel, hátul 110 mm-es fékdob
Méretek (HxSzxM): 2110 x 820 x 1132 mm
Tengelytáv: 1358 mm
Villaszög: 25° 40'
Utánfutás: 89 mm
Fordulókör sugara: 2,1 m
Ülésmagasság: 820 mm
Szabadmagasság: 250 mm
Száraz tömeg: 119,1 kg