Öt ló elöl, ötven hátul

2004.12.13. 13:48

Ma még csodabogárként hat, ha feltűnik a versenyeken, esetleg az utcán a Yamaha új fejlesztése, a WR450 2-Trac. Az első szériában gyártott kétkerék-meghajtású gépet mindenki ki akarja próbálni, de az első körök után legtöbben felemás érzéssel szállnak le róla. A motor hihetetlen menettulajdonságokat produkál, és legalább ennyire furcsa érzés vezetni.

A nagyközönség először az idei Dakaron hallott kétkerék-meghajtású motorkerékpárról, amikor David Fretigné rajthoz állt az új Yamaha WR450F 2-Trac-kal, és egyből megnyerte az első szakaszokat. Fretigné a 950 és 650 köbcentis erőgépek között kismotornak számító 450 köbcentis Yamahával folyamatosasan helyt tudott állni, és végül összesítésben a hetedik helyen futott be.

A parádés bemutatkozást követő érdeklődést kihasználva a Yamaha piacra dobta a WR450-es kétkerék-meghajtású enduróját, amit már itthon is kapni.

A motor elemzésében segítségünkre volt Nádor István, a Namoto Team többszörös tereprali- és enduróbajnoka, aki elmondása szerint idei harmadik helyét az enduró EB magyar futamán a 2-Trac-nek köszönheti. Véleménye szerint a kétkerék-meghajtás segítőkész rendszer, ami az amatőr motorosoknak is nagyon hasznos az esetleges kellemetlenségek elkerülésére, de a versenyzők is kiválóan kihasználhatják, főleg a homokos vagy sáros terepen, vagy emelkedőn felfelé.

A rendszer titka a váltó felett elhelyezkedő hidraulikus szivattyú és egy hidromotor, ami az első kereket egy fogaskerék-fogaskoszorú áttétellel hajtja meg. A szivattyú a váltó felett helyezkedik el, és a lánckerék-tengelyről egy kis lánc segítségével kapja a meghajtást. A mozgásba hozott hidraulikus folyadék flexibilis csövön keresztül jut el az első kerékagyhoz, ahol egy kis hidromotort hajt meg, az pedig az első kereket.

A nyomás és a hidromotor fordulata a lánckerék forgási sebességének arányában változik, így tehát az első kerék folyamatos meghajtást kap. Bár az elsőkerék-meghajtás a normál használat során is érezhető, az előnye akkor érződik igazán, amikor a hátsó kerék megpörög. Ilyenkor ugyanis a szivattyú is nagyobb nyomást továbbít, jobban meghajtva az első kereket, ami a szó szoros értelmében meghúzza a motort és visszabillenti egyensúlyi helyzetbe.

A direkt átvitel és a hidraulikus rendszer rugalmassága érdekében beépítettek egy gáztartályt, hogy elnyelje a kipörgéskor keletkező rángatást és az olaj hőtágulása miatti egyenetlenségeket. Sőt egy szabadonfutót is beszereltek a rendszerbe, ami egyirányúvá teszi a hajtást, azaz hátsó satufék esetén nem blokkol le az első kerék. A hidraulika a motor pillanatnyi teljesítményének 10-15 százalékát viszi át az első kerékre, az 50 lóerős csúcsteljesítménynél ez 5-6 lóerő első hajtást jelent.

És akkor nézzük, hogy viselkedik maga a motor. A húszperces próbakör alatt is kiderült, hogy a mélyebb talajon, legyen az ázott, laza füves-zsombékos vagy sáros, a 2-Trac úgy megy, mintha csörlő húzná kifelé a dágványból. Már az első kanyarban megérezni, hogy a döntögetés nehezebb, szinte erőltetni kell, ennek megfelelően eleinte elég furcsa kanyarogni vele.

Erőteljes gázadáskor, még ha egy kissé ki is farol a hátsó kerék, az első rögtön korrigál, helyére rakva a motort. Csapásban haladni sem olyan egyszerű, mint egykerék-meghajtású társaival, mert az első kerék folyamatosan bele-bele harap a vályú oldalába, nehezítve a nyomon tartást. Egykerékre emelni is nehezebb a kétkerék-meghajtású Yamahát, mint mondjuk egy DRZ400-ast, egyrészt a súlyosabb eleje, másrészt a kapaszkodó gumi miatt. Ha viszont egykerék után visszadöccen a motor eleje, akkor sokkal dinamikusabban veszi a lendületet társainál, lévén, hogy az első kerék folyamatos meghajtást kap a levegőben is.

Nádor István szerint versenyen, például ugratáskor ugyanez a helyzet: a továbbforgó első kerék miatt a földet érés zökkenő mentesebb és dinamikusabb. Keresztbecsúszáskor pedig - ha kipörög a hátsó kerék - az első meghúzza a motort, jobb kigyorsítást eredményezve. Az elsőkerék-meghajtás éppen ezért teljesen más kanyarvételi technikát követel. A futamokon a motor a mély talajon, vagy a meredek emelkedőkön mutatja meg mit tud, itt rendre lemaradnak a versenytársak.

Yamaha WR450 2-Trac

Homokfalon a 2-Trac olyan helyeken is felmegy, ahol senki sem gondolná, lejtőn lefelé pedig egyfajta ABS-ként működik az elsőkerék-meghajtás, nem hagyva, hogy a kerék blokkoljon. Igaz, van hátulütője is a rendszernek, patakmederben, nagy kövek között például nagyon lehet érezni a hátrányát: amilyen irányban áll ugyanis az első kerék, arra akarja húzni a motort. Nádor István elmondása szerint egy erdélyi ralin annyira küzdött a patak medrében saját maga feje után húzó motorral, hogy folyamatosan esett-kelt, sőt már az is megfordult a fejében, hogy feladja a versenyt.

Ezután az eset után épített be egy kapcsolót a szivattyú és a hidromotor közé, amellyel a nem neki való terepen kikapcsolható az elsőkerék-meghajtás. Ilyen kapcsoló az idei évtől szériában is kapható WR450 2-Trac-on nincs még, bár elképzelhető, hogy a jövőben beszerelik gyárilag is.

A forgalomban kapható WR450 2-Trac másik hátránya a mintegy 3 millió forintos ár. Az egyébként 7 kiló pluszsúlyt eredményező 2-Trac hajtás és az Öhlins teleszkóp-szett egyenként hozzávetőleg fél-fél millió forinttal dobja meg az árát a motornak, ami így majdnem egymillió forinttal drágább, mint a sima, hagyományos hajtású ikertestvére, a WR450. A fejlett technika bizony nem olcsó, de egyelőre egyedülálló a világon. Igaz, nem sokáig.

Kétkerekes R1-es

Habár az első kétkerék-meghajtással szerelt modell a WR450 2-Trac, a teszteket egyes hírek szerint az 1000-es R1-essel is elvégezték és elképesztő sebességet értek el vizes aszfalton. A svéd Karlskoga versenypályán a 2-Trac rendszerrel szerelt R1 öt másodperccel jobb időt ment körönként, mint a normál változat.

A kutatásokat 1985-ben titokban kezdték, majd 1998-ban bemutatták az YZ250 motokrossz gép kétkerék-meghajtású prototípusát. A következő évben elindították a TT600R-t az UAE Desert Challange-en. 2001-ben Jean-Claude Olivier, a Yamaha France elnöke egy két-kerék hajtású WR426F-fel a negyedik helyen végzett a Shamrock rallyn, majd 2002-ben David Frétigné és Olivier szintén a shamrocki rallyn a francia csapattal az első-második helyen végzett ugyanezzel a motorral. Ezután következett Dakar, és a WR450 2-Trac, aminek az eredményét már ismerjük.

Tervek szerint a 2-Trac rendszer megjelenhet a jövőben a Yamaha gyorsasági motorjain, például az R1-en vagy a T-Max megarobogón. Az is elképzelhető, hogy egy Yamaha supermotót szerelnek fel kétkerék-meghajtással. Erre a hírre már sokan előre csóválják a fejüket, mert az új rendszer alkalmazásával teljesen el kell felejteni a hagyományos supermoto vezetési stílust. A vetélytársak közül az osztrák KTM is megkezdte a kísérletezést a kétkerék-meghajtással.

Műszaki adatok:

Motortípus: Vízhűtéses, négyütemű egyhengeres, DOHC ötszelepes
Hengerűrtartalom: 449 cm 3
Furat x löket: 95.0 x 63.4 mm
Kompresszió-viszony: 12.5:1
Kenés száraz karteres olajozás
Karburátor: Keihin FCR39H
Gyújtási rendszer: CDI
Indítási rendszer: berúgókaros és elektromos
Üzemanyagtank: 10 liter
Olajtank: 1.7 liter
Váltórendszer: vonóékes, ötsebességes
Végső hajtás: első kerék hidraulikus, hátsó lánc
Kuplung: olajban futó többtárcsás
Első felfüggesztés: Öhlins fordított teleszkópvilla
Hátsó felfüggesztés: Öhlins rugóstag, lengőkar
Első fék: szimpla tárcsa, 250 mm
Hátsó fék: szimpla tárcsa, 245 mm
Gumik: 90/90-21 elöl, 130/90-18 hátul
Rugóút: 300 mm elöl, 315 mm hátul
Hosszúság: 2171 mm
Szélesség: 827 mm
Magasság: 1303 mm
Ülésmagasság: 998 mm
Tengelytáv: 1485 mm
Minimális hasmagasság: 371 mm
Saját tömeg: 119,5 kg
Ára: 2 999 000 Ft